Welkom op webwereld.nl! Wist u dat u met een gratis Insider-account altijd op de hoogte blijft over al het nieuws, achtergrondartikelen, opinies, interviews en events rondom IT? Schrijf u nu gratis in »
  •  
  •  
13 Reacties Bewaren
vliegtuig

Elektronische oorlogsvoering treft vliegverkeer

Elektronische oorlogsvoering is mogelijk de oorzaak dat vliegtuigen boven Europa tot twee maal toe verdwenen van de radar deze maand. Onderzocht wordt of terroristen of bepaalde staten daarvoor verantwoordelijk zijn.

Speculaties alom over de verontrustende storingen in het Europese vliegverkeer deze maand. Tweemaal gaven de radarschermen in vier air traffic control centers in centraal Europa slechts een zwart scherm gedurende minimaal 20 minuten. Even werd gedacht dat mogelijk een oefening van de NAVO de oorzaak was, maar het militaire samenwerkingsverband ontkent.

De NAVO was in Hongarije aan het oefenen met onder meer het elektronisch verstoren van communicatie via AWACS-vliegtuigen, maar op 5 juni, toen het vliegverkeer voor het eerst werd verstoord, zouden de militairen juist geen jamming hebben gedaan, meldde Reuters al eerder.

Terroristische hackers of vijandige satellieten?

Nu wordt de oorzaak verder gezocht. Twee opties worden open gehouden: de mogelijkheid dat terroristische hackers de systemen van de vliegverkeersleiding zijn binnengedrongen of dat via satellieten elektronische oorlogsvoering zou zijn gedaan. Dat kan volgens insiders alleen door de Verenigde Staten, Rusland, China of India gedaan zijn, meldt Flashcritic.com.

De eerste verstoring trof de vluchtcontrolecenters in Wenen, Bratislava, Karslruhe en Praag, de tweede Wenen, Munchen, Karlsruhe en Praag. Gedacht wordt aan de verstoring van de communicatie tussen de transponders die in de vliegtuigen zitten en de grondapparatuur die het signaal van de transponders moeten opvangen.

De communicatie tussen vliegtuigen en de controlekamers werd in de tussentijd gedaan via de radio. Daarbij moesten de piloten doorgeven waar ze vlogen, op welke hoogte en welke koers werd aangehouden.

Oudste boven ▾ Reacties

    • 0 +1
      ScavengerMxM
      ScavengerMxM op 18 juni 2014 om 19:22 Meld misbruik

      Blijkbaar slecht gesteld met de it beveiliging van het europese vluchtleiding centrum... Slechte zaak wederom.

    • 0 +1
      Bob
      Bob op 18 juni 2014 om 16:26 Meld misbruik

      Met steeds meer elektronica in vliegtuigen en zelf de mogelijkheid van buiten daar in te komen krijg je dit soort zaken.



      Helaas vertrouwen we steeds meer en te veel op computers. De vraag is wanneer het een keer fout gaat.

    • 0 +1
      Alien_T
      Alien_T op 18 juni 2014 om 15:39 Meld misbruik

      Hanlon's Razor:

      A corollary of Finagle's Law, similar to Occam's Razor, that reads

      “Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.”



      Niet dat ik uitsluit dat er, af en toe, vuil spel wordt gespeeld, maar -gezien de 'onfeilbare bekwaamheid' (yeah, right) op IT gebied bij overheden en (te) grote ondernemingen- dan is de verklaring dat dit gewoon door nogal domme menselijke fouten veroorzaakt wordt heel veel plausibeler, dan dat er sprake is van "terrorists" die proberen "aanslagen te plegen".



      Al is het natuurlijk veel gemakkelijker en comfortabeler om de eigen fouten toe te schrijven aan "kwaadaardig handelen van een ander". Waardoor er niet effectief probeerd wordt de eigen fouten te corrigeren. Erg gevaarlijke manier van doen, als het om vlieg verkeer gaat en dat doet het hier idd..


    • 0 +1
      wwww
      wwww op 19 juni 2014 om 15:40 Meld misbruik

      Het bied natuurlijk wel weer de gelegenheid om geld & middellen te collecteren voor het anti-terrorisme beleid.

    • 0 +1
      Corne
      Corne op 18 juni 2014 om 13:01 Meld misbruik

      Zou bijzonder zijn geweest als de NATO had toegegeven dat zij de verstoring hadden veroorzaakt.



      Volgens mij hebben ze nog nooit iets toegegeven. Dus de ontkenning zegt niets. Vooropgesteld dat ze het kunnen natuurlijk. Ik geloof dat het gemiddelde iraanse hackerscollectief betere credentials heeft dan NATO.

    • 0 +1
      Wasmachineman
      Wasmachineman op 18 juni 2014 om 15:16 Meld misbruik

      WTF is dit voor shit Webwereld?! CENSUUR PIKKEN WE NIET!

    • +1 +2
      indigo.frank
      indigo.frank op 18 juni 2014 om 12:31 Meld misbruik

      yep NH-370 and hypoxia + auto piloot + off radar....

      precies wie zegt dat het niet op afstand is geactiveert , (of als trojan) je kan het verschil niet zien op de zwartte doos...



      Ik zeg t nog 1x beste overheden..... backdoors zijn net als HOEREN , je betaald er voor ze doen waar je ze voor betaald maar je heb ze NOOIT voor je aleen!!!!


    • +3 +4
      ik.zeg.maar.iets
      ik.zeg.maar.iets op 18 juni 2014 om 15:10 Meld misbruik

      Wat heb jij toch een vreselijke frustratie, wat hoeren betreft.

      Te pas en onpas spui je deze kreten. Een keertje teveel teleurgesteld in deze figuren?

    • +1 +2
      thieu
      thieu op 18 juni 2014 om 16:25 Meld misbruik

      Nou, ik vind deze vergelijking met een hoer in dit geval precies de spijker op z'n kop ;-)

    • +1 +2
      BertD
      BertD op 19 juni 2014 om 07:10 Meld misbruik

      Ik vind dat je nu wel weer erg overdrijft. Ik heb deze vergelijking wel eens eerder hier gelezen, maar zou niet weten of die toen ook door indigo.frank gedaan was. Dus jouw "te pas en te onpas" komt volgens mij niet overeen met de werkelijkheid. Maar daarnaast wel weer typisch dat je het weer persoonlijk moet maken, door te suggereren dat hij een hoerenloper zou zijn.

    • +1 +2
      Jachim Boaz
      Jachim Boaz op 19 juni 2014 om 10:09 Meld misbruik

      indigo.frank geeft met zijn "Ik zeg t nog 1x" zelf aan dat het niet de eerste keer is dat hij die kinderachtige uitspraak hier doet.



      Het probleem met Frank is dat hij niet discussieert maar zijn mening als de absolute waarheid verkondigt zonder ze met feiten te onderbouwen en geen tegenspraak duldt, zijn "mening" betreffende Bitcoin is ondertussen danig bekend op dit forum. Daarom gaat al niemand meer inhoudelijk in op zijn reactie waarin hij schijnt te beweren dat overheden backdoors in de besturingssoftware van verkeersvliegtuigen hebben ingebouwd... Kom op zeg.

    • 0 +1
      indigo.frank
      indigo.frank op 20 juni 2014 om 02:19 Meld misbruik

      Denk dat ik hier heel dicht bij de waarheid zit , en dat daarom jullie mij zo aanvallen.

      Er valt ook hier weinig over te discusieren ;) , want alleen een gedrags verandering "no backdoors never" zal dit probleem oplossen maar zolang de AIVD , en de NSA graag geloven in backdoors dan zullen ze vooral zich zelf blijven bezigouden , en de veiligheid alleen maar slechter worden bij mensen die fan zijn van dit soort conructies!

      Gevolg aleen zij die software gebruiken met backdoors zijn kwetsbaar , dus idd ik zeg t graag nogmalls Backdoors zijn net als hoeren ze doen waar je ze voor betaald maar je hebt ze nooit voor je aleen!!! :)




    • +1 +2
      Jachim Boaz
      Jachim Boaz op 20 juni 2014 om 10:09 Meld misbruik

      Allemaal goed en wel, maar je legt nog niet uit waarom een overheid een backdoor in de besturingssoftware zou aanbrengen. Er valt weinig te spioneren want iedere passagier is al binnenstebuiten gekeerd voordat hij het vliegtuig überhaupt mag betreden en terroristische aanslagen kun je er ook niet mee voorkomen zonder zelf tot massamoordenaar te worden.

  • Reageren

  • Reactie bewerken

  • Misbruik melden

Reageer

Om een reactie te plaatsen moet u ingelogd zijn.

Preview