
SP eist 'offensief tegen de ringtonemaffia'
Staatssecretaris Heemskerk (EZ) wil dat de Consumentenautoriteit optreedt tegen sites die via misleiding ringtone-abonnementen aanbieden. De SP eist harde maatregelen.
Staatssecretaris Heemskerk (EZ) wil dat de Consumentenautoriteit optreedt tegen sites die via misleiding ringtone-abonnementen aanbieden. De SP eist harde maatregelen.

SP eist 'offensief tegen de ringtonemaffia'
Staatssecretaris Heemskerk (EZ) wil dat de Consumentenautoriteit optreedt tegen sites die via misleiding ringtone-abonnementen aanbieden. De SP eist harde maatregelen.
Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken kondigde woensdagmiddag de aanpak van misleidende ringtone-aanbieders aan tijdens een bijeenkomst van Consuwijzer, een internetloket van de toezichthouders Consumentenautoriteit, NMA en OPTA. Bij het ringtone- en sms-meldpunt van Consuwijzer kwamen de afgelopen vier maanden 520 klachten binnen.
'Heemskerk wilde eerst de sector tot 1 januari de tijd geven, maar het is goed als hij nu al zegt dat ze harder moeten worden aangepakt. Het heeft al te lang geduurd. Er moet hier zo snel mogelijk iets tegen gebeuren', reageert SP-Kamerlid Arda Gerkens. Zij stelde woensdag nieuwe Kamervragen over de ringtone-aanbieders nadat ze klachten bleef ontvangen.
Gerkens vindt dat de gezamenlijke gedragscode van de sms-bedrijven moet worden aangescherpt en dat op schending ook sancties moeten komen te staan. Volgens staatssecretaris Heemskerk wordt de gedragscode in samenwerking met de OPTA aangepast. Hij riep de betrokken partijen op daarmee 'haast te maken'.
Gerkens stelde in mei ook al Kamervragen over bedrijven die volgens haar kinderen via internetadvertenties misleiden tot het geven van hun 06-nummer voor het ontvangen van een zogenaamd 'gratis ringtone'. Vervolgens zitten ze vast aan een duur abonnement. Tienduizenden jongeren zijn volgens Gerkens het slachtoffer van wat zij noemt 'de ringtonemaffia'. 'Rekeningen lopen op tot 600 euro per maand.'
De Consumentenautoriteit kan een last onder dwangsom of een bestuurlijke boete tot maximaal 67 duizend euro per overtreding opleggen. De dubieuze ringtonebedrijven adverteren specifiek op kinderen- en jongerensites. De Consumentenautoriteit liet woensdagmiddag weten dat ze behalve zelf op te treden ook zaken zal voorleggen aan de Stichting Reclame Code. Voor het onderzoek naar de ringtonebedrijven keek de Consumentenautoriteit naar tientallen populaire kinder- en jongerenwebsites.
Op tweeëntwintig van die sites stonden misleidende banners van aanbieders van sms-diensten, meestal ringtones. 'De aangetroffen informatie of de informatie waarnaar wordt gelinkt is vaak onvolledig, onduidelijk of onjuist. Het lijkt alsof de dienst of ringtone gratis wordt aangeboden, maar vaak ontbreekt essentiële informatie over de overeenkomst die je aangaat. In de praktijk blijk je vaak aan betaald abonnement vast te zitten.'
Ik ben van mening dat het tijd is dat er iets aan gedaan word.
De forums op het internet staan er vol mee, maar er is nergens directe informatie te vinden om er van af te komen.
Het sms'en van STOP naar .... werkt niet en de telecom bedrijven doen ook niets.
Ook ik ben inmiddels meer dan 500,- euro armer en het einde is nog niet in zicht. Op www.emule.nl heb ik een forum opengesteld zodat mensen daar kunnen overleggen. Wij moeten ons samen sterk maken en tevens de media ervan overtuigen om hier meer gehoor aan te geven. Deze oplichterij kost de Nederlander jaarlijks enkele miljoenen. Wie zijn deze oplichters. Zijn het inderdaad zakenpartners van de telecombedrijven?
Kom naar ons forum en meld jou klacht.
Thanx.. gelijk even geprobeerd die site... krijg de hele dag sms'jes binnen, onleesbaar of geen tekst van 4910... Weet niet of ze geld kosten....
Dergelijke 'misleiding' wordt de laatste tijd alleen maar erger.
Mijn vrouw downloade in mei twee 'gratis' spelletjes van de Vodafone live site.
Dat leverde een abbo op van het bedrijf www.netsize.nl (partner van o.a. Vodafone). Het bedrijf incasseerde pre-paid bel tegoed, ook als de telefoon weken niet gebruikt werd. Dit was uitsluitend en alleen te merken doordat het beltegoed opvallend snel verdween.
Mensen die veel pre-paid bellen zullen het dus nooit merken.
Bij navraag bij Vodafone kregen we een telefoonnummer om op te zeggen. Helaas werkte deze niet (verkeerd netnummer). We hebben het maar opgelost door een nieuwe sim-kaart. Wel naar schatting zo'n 80 euro armer.
Nooit meer Vodafone en ook geen mobiel internet meer. Dus of telecom bedrijf door dergelijke zwendel nu rijker gaan worden...?
Natuurlijk is dat niet mogelijk. De KPN verdient er lekker aan, dat gaan ze toch niet veranderen?
Ze zouden het mogelijk moeten maken om sms diensten te blokkeren op een mobielnummer, nu is dit echter niet mogelijk.
Heb al eens geinformeerd bij de kpn.
Inderdaad triest dat sites als deze nodig zijn. Hopelijk binnenkort niet meer. Maar dat zal wel niet meevallen met het CDA in dit kabinet. Er moet immers omzet worden gedraaid in dit land.
Het ontvangen van SMSjes moet gewoon altijd gratis zijn en het verzenden van een SMS naar een bepaald nummer zou gewoon niet moeten gelden als overeenkomst. Als de opta dat afdwingt is die hele oplichterij afgelopen.
Ik vind het sowieso onwenselijk dat de telco's daar aan meewerken. Ik wil eigenlijk helemaal niet eens de mogelijkheid hebben om een overeenkomst aan te gaan via SMS.
Als je ook ziet wat ze durven te vragen voor een ringtone. Je reinste oplichterij. Vaak gaat het om een song die je ook compleet voor minder geld in goede kwaliteit kunt kopen. En die kun je ook in je telefoon zetten.
Daar hebben we weer eens nieuws van kamerlid Gerkens. Waar dit kamerlid zich bijzonder druk wenst te maken over iets dat al lang met de huidige regelgeving kan worden aangepakt (ringtones), daar faalt dit kamerlid in serieuzere zaken. Zo is dit kamerlid van mening dat het prima is om de politieke voorkeur van ouders van kinderen op te nemen in het nog op te zetten kinddossier dat inderdaad ook toegankelijk zal zijn voor politie en justitie. Uiteraard dient de toegang volgens haar tot dergelijke gegevens sterk uitgebreid te worden.
Daar bel je natuurlijk zelf naartoe, je betaalt dus niet voor iets dat je ontvangt.
Bij deze sms'jes is dat wel zo, al initieer je zo abonnement ook gewoon zelf. Grote probleem is natuurlijk dat de gemiddelde persoon die het aangaat een leuke ringtone (of een leuk spelletje, whatever) op tv of internet ziet en niet ziet dat het om een abonnement gaat. En ja, er is zelfregulering dus er moet bijstaan dat het om een abonnement gaat en hoe dat is op te zeggen, maar die lettertjes zijn zo klein dat je zelfs op een 42" scherm nog een loep nodig hebt ;).
Volgens mij betaal je ook voor verscheidene helpdesken: de zogenaamde 0900 nummers.
De oplossing is natuurlijk heel eenvoudig.
Dergelijke sms-diensten niet meer betalen uit het beltegoed maar gewoon apart.
Dit is net zoals bij de gewone vaste telefoon. (Op een collect-call na, is er geen enkele dienst waarvoor je betaalt via je telefoonrekening bij ontvangst van het bericht)
Nadeel is dat de providers dan veel minder verdienen, dus heeft de consument gewoon pech en houden we het gewoon lekker zo.
Reageer
Preview