
Virtuele wereld binnen een minuut
Met het gratis online ontwerpplatform Metaplace wil spelgoeroe Raph Koster iedereen eenvoudig virtuele werelden laten ontwerpen.
Met het gratis online ontwerpplatform Metaplace wil spelgoeroe Raph Koster iedereen eenvoudig virtuele werelden laten ontwerpen.

Virtuele wereld binnen een minuut
Met het gratis online ontwerpplatform Metaplace wil spelgoeroe Raph Koster iedereen eenvoudig virtuele werelden laten ontwerpen.
Bezoekers van Metaplace kunnen straks zonder technische kennis online 3D-werelden ontwerpen voor pc's of mobiele telefoons. Die omgevingen kunnen vervolgens worden gebruikt om spelletjes in te spelen, anderen te ontmoeten of voor e-commerce doeleinden. Meer ervaren bezoekers van Metaplace kunnen vanaf de basis aan de slag met de eigen programmeertaal 'metamarkup'.
Volgens ontwikkelaar Raph Koster, onder meer bedenker van de multiplayer Ultima Online, is Metaplace voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk. "Als je de site bezoekt en een knop indrukt, heb je in 30 seconden een virtuele wereld waarin meer gebruikers kunnen rondlopen", vertelde hij aan BBC News.
Met de software wil Koster het ontwerpen van virtuele werelden stimuleren en democratiseren. "Tegenwoordig lijken alle spellen in virtuele werelden te gaan over elfjes en soldaten. Met Metaplace is veel meer verscheidenheid mogelijk. Veel mensen willen virtuele werelden inzetten voor educatief of zakelijk gebruik, maar het is nog te ingewikkeld om ze te bouwen."
Momenteel wordt Metaplace nog getest, waarvoor je je kunt inschrijven op de site. De eindversie zal komend voorjaar beschikbaar zijn.
Sorry, maar deze vergelijking gaat mank. In tegenstelling tot Monopoly geld heeft de Linden dollar wel dergelijk een echte waarde, net zoals je dollars kunt kopen voor Euro's kun je linden$ kopen voor Euro's, deze hebben een wisselkoers.
Je kon bijvoorbeeld een casino opzetten en al de lindens die je daarmee verdiend op je echte bankrekening laten storten of je maandelijkse huur van jouw land /server ruimte mee betalen.
SecondLife is geen 'spelletje' maar een virtuele wereld, ik persoonlijk denk dat chatserver met graphics een betere beschrijving is.
Je kunt ook teveel waarde toekennen aan een spelletje. Dit soort ervaringen staat toch gelijk aan mijn spelletje Monopoly van afgelopen week, waarbij ik Barteljorisstraat en de Kalverstraat moest verkopen om niet failliet te gaan.
Het in leven roepen van een gokverbod in Second Life was niet een brilliante ingave van Linden Labs, maar was/is ingegeven door het voldoen aan de amerikaanse wetgeving. Linden Labs wilde niet dat het problemen zou krijgen met het verbod op online gokken, wat betekent dat in Second Life casino's en gokspelletjes niet meer toegestaan zijn.
Het klopt dat daardoor grote stukken land te koop zijn, en de prijs voor land gedaald is aangezien niet iedere casino-houder creatief genoeg is om alternatieven te zoeken.
Ja, het gaat er om hoeveel mensen gebruik maken van een service. Meschien omdat mensen dan gaan lopen zeuren over dat er zo veel geschreven wordt over SecondLife en hoezeer zij het haten?
Ikzelf was verbaast dat er geen letter in het nieuws is gekomen over het feit dat Linden labs volkomen onverwacht een gokverbod heeft ingesteld. Dit heeft heel veel second life'ers gedupeerd.
Een paar mensen die ik ken worden nu gedwonen om grote stukken land te verkopen omdat zij de kosten daarvoor niet meer kunnen betalen.
Wat mij trouwens niet verbaast is dat iedereen die het zelfs maar waagt om ook maar iets positiefs durft te zeggen over SecondLife hier direct een min hiervoor krijgt en degene die het afkraakt automatish een plus.
Maarja, geld verdienen met een goed idee is een 'not done' voor bepaalde mensen, speciaal als je daarvoor een client durft uit te brengen die ook werkt onder Linux en OS-X en nog open source is ook.
Ik hou het bij Second Life, veel meer mogelijk, veel vrijer (Api's, Plugins, open language, opensource client, geen templates), en goed getest en heeft miljoenen gebruikers.....
Dat is allemaal leuk lief en aardig, maar dat second life miljoenen gebruiker heeft is wel leuk maar dat er maar een paar duizend online gaan is belangrijker. overal waar je leest over Second-life op de voorgrond is dat het zo geweldig is. Maar de berichten die wat minder duidelijk in het nieuws komen, over dat er bedrijven "sluiten" in second life, hoor je niemand over.
Oftewel simpele ripoff van Second Life.
Ik hou het bij Second Life, veel meer mogelijk, veel vrijer (Api's, Plugins, open language, opensource client, geen templates), en goed getest en heeft miljoenen gebruikers.....
Je kunt kiezen uit een aantal templates. Het word pas echt leuk als je je eigen wereld kunt ontwikkelen met een SDK.
Reageer
Preview