
Billboard bespiedt Japanse burgers
Op een metrostation in de Japanse metropool Tokio is een digitaal reclamebord komen te hangen dat voorbijgangers observeert en bestudeert.
Op een metrostation in de Japanse metropool Tokio is een digitaal reclamebord komen te hangen dat voorbijgangers observeert en bestudeert.

Billboard bespiedt Japanse burgers
Op een metrostation in de Japanse metropool Tokio is een digitaal reclamebord komen te hangen dat voorbijgangers observeert en bestudeert.
Het officiële begluren begint in januari. De spionnen achter het project zijn wetenschappers van NTT Communications. Dankzij een camera die boven het reclamescherm hangt kunnen zij voorbijgangers registreren. Vervolgens worden de beelden verwekt door software dat kan registeren hoeveel mensen naar het reclame bord hebben gestaard, voor hoe lang en wat hun reactie was. Om dit doel te bereiken hebben de ontwikkelaars achter het project vele gezichten gescand, om zo een gemiddeld Japans gezicht als uitgangspunt voor de software te hebben.
Op elke straathoek
Een van de ontwikkelaars van het project, Tetsuya Kinebuchi, vindt het idee van spionerende reclameborden wel mee vallen. "Op bijna elke straathoek en metrostation in Japan is er een vorm van digitale reclame-uiting te vinden," zegt de onderzoeker tegenover PCWorld.
Naast de camera die kijkende mensen analyseert, komt er ook een camera te hangen die voorbijgangers opneemt die niet naar het bord kijken. NTT zegt dat de technologie niet het belangrijkste aspect is. Het voornaamste doel gegevens te verzamelen om zo het promoten van digitale advertentiemethoden te verfijnen.
Digitaal adverteren is niet alleen in Japan een beproefd concept. In Londen staan billboards die automatisch reclame versturen aan voorbijgangers via bluetooth en startte ook supermarktketen Albert Heijn twee jaar geleden met het adverteren via de bluetooth in plaats van de vertrouwde folder.
Wat een vervelende ontwikkeling zeg. Ik geloof niet dat grafische bedrijven zoals drukkerijen hier echt op hebben zitten wachten.
Om producten die niet vanwege hun goede kwaliteit dmv mond op mond reclame bekend worden aan te bevelen aan potentiele sukkels.
Waar is reclame nodig en waar niet?
imho is reclame eigenlijk nergens nodig, toch zie ik elke dag heel veel reclame
daarom mijn vraag:
Wie bepaalt waar welke reclame mag staan? Burgers vragen niet om een billboard, waarom staan die dan wel op bijvoorbeeld metrostations? Naar wie gaat dat geld? Volgens mij is meer geld altijd welkom, dus wanneer stopt het plaatsen van meer nieuwe reclame eigenlijk?
Ik kan me namelijk niet afmelden om in de gaten gehouden te worden
ook heb ik geen invloed op de plekken waar deze dingen staan.
Ik ben dus kort door de bocht fucked, en overgeleverd aan de wil van de organisaties die me in de gaten houden om me meer te kunnen verkopen?
Dat is een nare gedachte
Ja.. en hoeveel mogelijkheden gaan ze er nog bij verzinnen.
Triest waar we eigenlijk op af stevenen.
Stuur een mail, meer succes kans dan hier bij de reacties..
"is een digitaal reclamebord komen te hangen die voorbijgangers observeert "
Een reclamebord DAT.
"verwekt door software dat kan registeren"
VERWERKT door software DIE kan registreren.
Grote goden, wat een niveau. "komen te hangen", "metrostation van de metropool", "spionnen achter het project"... schijtlollige pogingen tot "vlot schrijven" zeker. Mogen stagiairs bij WebWereld zomaar stukjes tikken?
Het is al erg genoeg dat big brother is watching, maar moet daar nu ook nog de creepy neighbor bij komen?
Reageer
Preview