
Spelgeluiden worden steeds realistischer
De tijd dat het geluid uit een bliepje bestond is definitief voorbij. In een periode van vijftien jaar is geluid een steeds belangrijkere rol gaan spelen.
De tijd dat het geluid uit een bliepje bestond is definitief voorbij. In een periode van vijftien jaar is geluid een steeds belangrijkere rol gaan spelen.

Spelgeluiden worden steeds realistischer
De tijd dat het geluid uit een bliepje bestond is definitief voorbij. In een periode van vijftien jaar is geluid een steeds belangrijkere rol gaan spelen.
Een spel kent vaak duizenden verschillende geluiden en diverse soorten muziek. Wie dacht dat al het geluid via de computer wordt gemaakt komt bedrogen uit.
Nu gamers steeds betere audio-mogelijkheden tot zijn beschikking heeft neemt die rol alleen maar toe
Wired gunt ons een blik in de audiokeuken van LucasArts. Langzaam hoor je de dreigende voetstappen van Moross, de grote vijand in Star Wars: Bounty Hunter. Het zand knarst tussen zijn voeten. In werkelijkheid is het geluidsartiest Erik Foreman die met zijn knieƫn over een mengeling van zand en grind kruipt. De meeste gekke dingen worden verzonnen om geluiden mee te produceren. Om het geluid van een knarsend harnas te krijgen, werden er diverse metalen stripjes op zijn broek gemonteerd. Een goede bron voor materiaal om specifieke geluiden te krijgen is de lokale winkel voor ijzerwaren.
Het Skywalker Sound-team is bezig met geluid voor Star Wars: Bounty Hunter. Normaal gesproken werkt het team aan televisie- en filmprojecten. Vanwege de enorme omvang van het project is het team ingehuurd om het geluid te verzorgen. Hoewel de leden van het team toegang hebben tot bijna elk geluidsfragment dat ooit is gebruikt in een film, spel of TV-show wordt er voor een groot deel toch nieuwe geluiden geproduceerd. Ruim acht maanden heeft het team nodig om de in totaal 20.000 geluiden te produceren.
ikke:Het komt erop neer dat x.1 hoe hoger de x hoe meer speakers en hoe beter! 5.1 is 5 speakers en 1 subwoofer 7.1 is 7 speakers en je raad het 1 subwoofer. DTS is een achterhaalde standaard die er eigenlijk al eerder was(80 jaren)met krakkemikkige compressie zorgde ervoor dat het ook niet de standaard werd omdat het "bestand" te groot was(bv. Dolby Digital is 10 x kleiner dan DTS) Kijk maar naar de DVD's die DTS hebben is vaak een film die niet langer duurt dan 1,5 uur anders Ze zeggen DTS heeft een betere dynamiek maaaaar dat is met de huidige apparatuur(dolby digital) allang verleden tijd.
Heeft nagenoeg dezelfde dynamiek door betere compresors en decompresors.
FF reactie op Egbert, dit samensmelten is allang gebeurd, een beetje soundcard heeft digitale uitgang (zelfs de analoge is beter dan naar pc speaker) die je rechstreeks op je versterker kan aansluiten ik raad dit trouwens altijd aan omdat vaak je HIFI zoals jij het noemt vele malen meer kwaliteit heeft.
En ja je koopt dus toch net als ik PC surround set maar daarnaast heb ik ook maar een Class A versterker neergezet voor de MP3 en dergelijke om toch GOEDE kwaliteit(harde muziek:-)) eruit te halen.
Micha /Witan:Gelukkig maar wand dat is weer handel voor iedereen. Tegenwoordig kan je na afloop ook alle sound effect kopen die ze in zo een film hebben gebruikt :]
Reageer
Preview