
Dell verdient veel met late betalingen
Dell verdient veel geld door rekeningen extreem laat te betalen, maar wel snelle betaling van klanten te eisen. Dat blijkt uit documenten die Dell heeft ingediend bij beurswaakhond SEC.
Dell verdient veel geld door rekeningen extreem laat te betalen, maar wel snelle betaling van klanten te eisen. Dat blijkt uit documenten die Dell heeft ingediend bij beurswaakhond SEC.

Dell verdient veel met late betalingen
Dell verdient veel geld door rekeningen extreem laat te betalen, maar wel snelle betaling van klanten te eisen. Dat blijkt uit documenten die Dell heeft ingediend bij beurswaakhond SEC.
Dell wacht gemiddeld maar liefst 82 dagen met het betalen van zijn openstaande rekeningen. Dat is veel meer dan de concurrentie doet. Ondertussen betalen Dells klanten gemiddeld binnen 32 dagen de rekeningen. De ict-leverancier heeft dus 44 dagen, bijna anderhalve maand, extra geld op de bank. Dat kan gezien worden als een gratis vorm van financiering.
Deze ontdekking is gedaan door de Amerikaanse freelance journalist Erik Sherman die de lijvige SEC-documenten (Securities and Exchange Commission) van Dell heeft doorgespit. Sherman heeft ook gekeken naar HP, dat in 57 dagen betaald en gemiddeld in 48 dagen betaald krijgt en dus ‘slechts’ negen dagen gratis financiering geniet.
Apple ook
Apple betaalt in gemiddeld 61 dagen, dus drie weken sneller dan Dell. Maar de Mac-maker ontvangt zijn betalingen al binnen 17 dagen en komt dus eigenlijk op dezelfde termijn aan gratis financiering als Dell. Apple ontvangt vergeleken met andere leveranciers snelle betalingen doordat het veel consumentenklanten heeft, die direct bij aankoop betalen.
Bron: Channelworld.
Idd. Ik snap niet waar ze zich druk over maken. Ik ken mensen die zich verhuren aan gemeenten en andere overheidsinstanties voor allerlei klussen die maar liefst ANDERHALF JAAR op hun geld moeten wachten. En dat zonder dat ze daar ene cent rente over ontvangen.
Niks nieuws. Grote bedrijven hanteren altijd een ruime betalingstermijn. Als klein bedrijf of individueel ben je daar altijd het slachtoffer van. Aan de andere kant eisen ze wel dat je binnen 2 weken betaald.
Dan hebben zij het gel a binnen hoor. De creditcardmaatschappij neemt in dit geval de financiering over. Al gaat dat gelukkig vaak wel ten koste van de leverancier (Dell) dus pak je ze een beetje terug.
Het is voor een economie overigens heel erg schadelijk dit gedrag, want het zijn de kleine partijen die bloeden en die kunnen het het slechtst dragen en gaan dus tenonder. De transactiekosten voor de samenleving als geheel zijn daardoor heel veel hoger.
Als zakelijke partner heb ik geen ervaring, maar als consument des te meer. Bestel al jaren bij Dell via creditcard. Bedrag wordt altijd pas afgeschreven als ik de spullen al een maand in bezit heb.
Misschien wilden ze een flash-based rekenmachine gebruiken op de ipad.. misschien was dat t probleem :P
humor :D
Maar dit zou onder Microsoft Windows met Microsoft Excel toch ook een makkie moeten zijn. Lukt zelfs met de Microsoft Windows rekenmachine nog wel... ;-)
Vorig jaar was het nog 60 dagen maar 90 dagen is belachelijk. Kreeg vorig jaar ook een kleine order van ze. Ik wil betalinge bij levering, dat konder ze niet doen. Pech. 1 dag later bellen ze dat ze de bestelling dan toch plaatsen bij mij plaatsen maar via een andere leverancier die mij wel meteen betaald en van hun dus pas na 60 dagen betaald kreeg.
Het is echt te gek met dit soort bedrijve. Moet je als klant eens na 90 dagen willen betalen, dan ben je al afgesloten.
KPN hanteert sinds vorig jaar een betalings termijn van 90 dagen naar haar leveranciers..
Daar hoor je niemand over..:)
niet iedereen bij webwereld heeft een mac om de lastige sommen na te rekenen ;)
Ach veel grote bedrijven eisen tegenwoordig schijnbaar 60 of 90 dagen. Als kleine ondernemer moet je dan maar wachten of je centen of gewoon keihard nee zeggen.
Het apart is als ze je product wel nodig hebben omdat de prijs goed is, betalen ze ineens wel.
82 - 32 = 44 ?
Omdat dell nog later betaalt dan apple. Niet zo'n hele rare keuze voor een titel dus lijkt me.
De penetratie van Dell producten in de markt is hoger dan de meeste mensen denken, maar ik ben het wel met je eens dat een kop als "Dell en Apple verdienen veel met late betalingen" eerlijker was geweest. Maar dat past waarschijnlijk niet bij de WW strategie. En om het nog eerlijker te maken had de journalist moeten schrijven dat bijna alle grote bedrijven dit principe momenteel toepassen, soms bij het schunnige af. Zelfs de overheid doet mee; de gemeente Noordenveld in Drenthe betaalt pas na 60 dagen en als je eerder je geld wilt dan moet je 2% factuurkorting geven. Dan wist ik het wel; ik zou eerst dan maar mijn prijzen met 3% verhogen :)
Apart, waarom is er gekozen voor Dell in de kop, en niet Apple? Lijkt mij dat die laatste van een veel grotere groep consumenten profiteert dan dell.
Reageer
Preview