Nu hebben we al tips gegeven die je van een plek op de ontslaglijst zo'n beetje verzekeren. Maar het is niet alleen maar kommer en kwel: je hebt genoeg mogelijkheden om juist NIET op die lijst van geschrapten te komen. Behalve door al tijden bij hetzelfde bedrijf te werken, zijn er nog meer manieren om te voorkomen dat je ontslagen wordt.

“Op dit moment maakt zelfs de baas zich zorgen om zijn plek”, zegt Adam Lawrence, vice president van service provider Yoh. “Ze zijn naarstig op zoek naar redenen om naar hun leidinggevenden toe te presenteren, zodat ze hun personeel kunnen behouden.”

Hier geven ict-professionals en experts 10 tips waarmee personeel zich aan de goede zijde van de baas kunnen houden, om ontslag te voorkomen met het langzame herstel van de economie in het vooruitzicht.

1: Stort je op het werk

Ict-werkers moeten nu niet vies worden van extra werk, moeten meer uren klokken en doen er verstandig aan om te laten zien dat ze hier willen zijn, zo zeggen experts. Het budget voor de hele afdeling blijft gelijk of zal zelfs iets dalen, dus ict-managers krijgen de opdracht om te kijken welke posities geschrapt of ge-outsourcet kunnen worden. Als hij die afwegingen maakt, dan moet jij niet degene zijn die tekort schiet.

“Hou in je achterhoofd dat bedrijven niet zozeer bezig zijn met wie ze kwijt willen, maar dat ze juist bezig zijn met de vraag wie ze willen behouden”, zegt CEO Beth Carvin van HR-systeembouwer Nobscot. “Neem dus het initiatief, en doe dingen waardoor het bedrijf niet om je heen kan.”

Stel bijvoorbeeld dat het bedrijf van plan is zijn draadloze netwerk uit te breiden. Je kunt punten scoren door je van tevoren in te lezen in dat onderwerp en die kennis actief aan te wenden. Of bedenk welke vaardigheden gemist worden binnen de ploeg, en vul dat gat in zonder dat erom gevraagd wordt.

"Toen ik net begon, kwam ik erachter dat er een tekort was aan expertise op het gebied van load balancing op servers", zegt Colt Mercer, netwerktechnicus bij Citigroup en blogger voor Network World. "Mijn hele eerste week heb ik me met dat onderwerp bezig gehouden, en toen er daadwerkelijk een load balancing-probleem opdook, kon ik mijn visitekaartje afgeven."

2: Denk in geld

Projecten en systemen zijn er uiteindelijk voor een ding: de flappen. En ja, het is goed als je aan projecten wordt toegewezen die dat daadwerkelijk oplevert.

"Voor zover ze er invloed op kunnen uitoefenen is het handig om als ict-professional terecht te komen op de geldverdienende en klantgeoriënteerde projecten", zegt Sean Ebner van recruiter Technisource. "Interne rollen zijn uiterst belangrijk, maar door je te richten op klanten kun je als technicus meer van waarde worden voor je leidinggevenden."

Mochten zakelijke projecten niet direct voorhanden zijn, dan kun je als technicus ook bezig gaan met het aanknopen van banden met de sales-afdeling. Met technisch advies kun je hen helpen om deals te sluiten met potentiële klanten.

"Werknemers van de technische afdelingen kunnen heel veel bieden in het bij elkaar brengen van sales en de dienstverlening. Alleen al het moreel schiet omhoog omdat bedrijven nu alle samenwerking tussen afdelingen nodig hebben om geld binnen te krijgen", zegt oprichter Michael Kirven van dienstverlener Bluewolf.

3: Hersenvoedsel maakt niet dik

De financiële middelen mogen schaars zijn, experts raden aan om toch te kijken naar scholingsmogelijkheden die eventueel wel binnen budget liggen, zoals zelfscholing. Met het uitbreiden van technische kennis help je immers je bedrijf en, uiteindelijk, jezelf.

"Technici moeten professionele zaakwaarnemers zijn van hun eigen carriere. Doordat ze zichzelf constant verbeteren, kan de werkgever ook de vruchten plukken", zegt Lawrence van Yoh.

Training, of het nou uit eigen zak komt of op kosten van de baas is, laat zien dat je niet alleen wilt blijven, maar ook dat je van plan bent binnen het bedrijf zelf hogerop te komen.

"De sleutel om aan te blijven is door te laten zien dat je de een waardevolle investering bent. Jij kost het bedrijf geld, maar als je laat zien dat je beter wordt zonder dat het ze direct meer gaat kosten en ze daardoor in andere gebieden kunnen snijden of meer verdienen, dan wordt je gezien als een aanwinst", zegt Rich Milgram, CEO van vacaturesite Beyond.com.

4: Word expert op het gebied van zakelijke technologie

Het is niet alleen maar gebakken lucht: ict'ers moeten zakelijker gaan denken om verder te komen, en nu vooral om hun baan te behouden.

"Het is vaak gezegd, maar de ict-afdeling moet de commercie binnen het bedrijf mogelijk maken, en niet zozeer alleen maar problemen oplossen", zegt Chris Silva, analist bij Forrester. "High-tech werknemers die een cursusje 'praten met zakelijk gevoel' hebben gevolgd, dus dat je geen technische jargon gaat spuien tegenover een manager, worden langer aangehouden dan ict'ers die de technologie niet direct naar zakelijk gewin kunnen vertalen."

Het combineren van technische know-how met zakelijk inzicht kan een werknemer helpen met het opbouwen van een lange, vruchtbare carrière.

"We hebben vorig jaar honderd technische plekken geschrapt, maar zakelijke analisten zijn we juist driftig aan het aannemen", zegt Perry Rotella, voorzitter van de Society for Information Management (SIM) en CIO bij Moody's.

5: Wees een krent

Ontslag is vaak puur een middel om de kosten terug te brengen, maar de ict'ers die laten zien dat ze dat al kunnen door goedkope technologie in te slaan zouden hun baan wel eens kunnen redden.

"Denk erover na alsof je zelf de eigenaar bent. Verspil geen geld door dingen te kopen die niet absoluut noodzakelijk zijn", zegt Carvin van Nobscot. "Efficiente werknemers worden eerder behouden dan collega's met een gat in hun hand."

Niet alleen moet je kijken naar het prijskaartje, maar ook naar kosteneffectieve alternatieven van de status quo. Zo heeft Mercer van Citigroup kosten bespaard door meer taken te automatiseren, waardoor niet alleen geld en tijd werd bespaard, maar ook de downtime drastisch is teruggebracht.

"We hadden heel veel handmatige, steeds terugkomende taakjes, terwijl ik een paar scriptingtaaltjes ken. Het lukt mij om de workflows te stroomlijnen, en ik werd op die manier een belangrijk puzzelstukje in de automatiseringsstrategie", legt hij uit.

6: Stel je niet aan

De meeste bedrijven hebben regelmatig iets van een interne soapserie lopen, maar het is beter dat jij in moeilijke tijden niet de rol krijgt van de zeur bij de waterkoeler.

"Je wilt jezelf nu echt presenteren als een aardig persoon, een modelburger op het werk", zegt Lori Gale van vacaturesite FastLane Hires. "Ga niet bij de groep staan die bij de waterkoeler loopt te roddelen en te stressen. Je vestigt de verkeerde soort aandacht op jezelf."

Laura Milligan, een sollicitatiecoach voor ResuMAYDAY.com, voegt daaraan toe dat optimisme helpt. "Iedereen heeft problemen, ook je leidinggevende. Wees daar niet eentje van."

Negatief commentaar over je collega's kun je ook beter achterwege laten. "Oplossingsgericht denken wordt veel meer gewaardeerd dan het alleen maar aanwijzen van de problemen zonder verdere actie", zegt Rotella van SIM.

7: Zet jezelf in de vitrine

Goed, veel ict'ers zijn niet gewend om de aandacht op te eisen, maar je kunt op je werk prima te koop lopen met je vaardigheden.

"Laat je horen, het is nu niet de tijd om bescheiden te zijn. Nu iedereen een beetje tegen zijn limieten aanloopt, is het goed als jouw prestaties worden opgemerkt.", zegt Katie Prizy, communicatiespecialist bij Instant Technology.

Om jouw toegevoegde waarde te kunnen laten zien, moet je dat onder de streep kunnen aanwijzen. "Als je zelf al je eigen succes niet kunt meten, en aan kunt tonen hoe jouw werk het bedrijf heeft geholpen, hoe verwacht je dan dat je leidinggevende dat dan doet?", zegt Milgram van Beyond.com.

Ict'ers doen er dan ook goed aan om bij te houden op welke manier jouw ideeën, werk of processen een bijdrage leveren aan het bedrijf. Daarmee maak je een betere kans dat je jezelf kunt verweren in een tijd van bezuinigingen.

"Hou je technische en zakelijke prestaties bij. Als je jezelf niet door blijft ontwikkelen als werknemer, dan wordt je minder nodig", zegt Elizabeth DeFazio, vice president bij Instant Technology.

8: Neem anderen onder je vleugels

Deel je kennis, zo adviseren de kenners.

"Ict'ers moeten af van de mentaliteit van het bovenop je kennis zitten en niemand toelaten. Ze moeten mensen laten weten wat ze allemaal weten, en die kennis en informatie delen", zegt Carvin. "Voor werkgevers worden ze daar uiterst waardevol van."

Kennis kan een machtig iets zijn, en het delen van kennis die kritiek is voor de organisatie laat een geweldige indruk na bij leidinggevenden.

"Ik ben zwaar voor mentorschappen, en ik spendeer veel tijd aan het trainen van anderen. Mensen zien me daardoor als benaderbaar en vragen mij om hulp", zegt Mercer. "De managers zien dat mensen automatisch naar mij toe komen, en ik denk dat ze me daarom willen behouden."

9: Wees beschikbaar

Tijdens de recessie zullen sommigen in de ict het minder druk hebben dan anderen. Ict'ers die minder werk krijgen, doen er goed aan om zich aan te bieden voor projecten op andere afdelingen.

"Als bedrijven vijf netwerkbeheerders heeft waarvan eentje daarnaast ook overweg kan met servers, dan kiezen managers ervoor om de absolute specialist de deur te wijzen ten faveure van de generalist", zegt Bryan Sullins, een trainer bij New Horizons en blogger voor Network World. "Professionals die de grenzen niet willen slechten, zitten zichzelf dwars."

Door te werken aan projecten buiten je eigen afdeling maak je een goede beurt bij je leidinggevenden, en verbreed je ook nog eens je vaardigheden.

"Het helpt als je bereid bent om nieuwe uitdagingen aan te gaan, zelfs vallen ze buiten je normale routine. Zelf moest ik eens een PBX-upgradeproject uitstippelen, en ik heb er enorm veel geleerd over hoe dat in elkaar steekt", zegt Dwayne Whitmore, systeemtechnicus bij Carolinas HealthCare System. "Met die kennis begrijp ik VoIP een stuk beter."

Buiten de ict-lijntjes kleuren kan een redding zijn voor je baan.

"Ict-professionals moeten zo veel mogelijk allianties en goede relaties binnen de organisatie aanknopen als mogelijk. Hoe meer mensen ze kennen, des te meer proeven ze van hoe het werkt op verschillende afdelingen en des te beter kunnen ze zichzelf neerzetten als multifunctioneel", zegt John Reed van Robert Half Technologies.

10: Zeg eens kaas!

Het belang van een positieve instelling valt niet te onderschatten.

Als je positief bent, dan help je managers (die het ook niet makkelijk hebben) begrijpen wie goed op zijn plek zit.

"De werknemer die nieuwe uitdagingen met een glimlach aanneemt en zo het leven van het management iets makkelijker maakt, wordt gezien als zeer waardevol", zegt Milgram van Beyond.com. "Te midden van ontslagen hangt er al een moeilijke sfeer op de afdeling rond. Het is dan cruciaal om flexibel, beschikbaar en positief te blijven." Bron: Techworld