"Niemand is in deze tijden zeker van zijn plek. Als je nonchalant wordt, loop je het risico dat je je plek moet afstaan aan die persoon die constant bezig is zichzelf te verbeteren en zijn best doet om een toegevoegde waarde te zijn – en zo eentje heb je overal wel rondlopen." Dat zijn de woorden van Colt Mercer, een netwerktechnicus bij Citigroup en Google Subnet blogger voor Network World.

Hier presenteren wij vijf manieren waarop ict-professionals zichzelf effectief naar de verkeerde kant van de wip kunnen verplaatsen.

1: Wees onzichtbaar

Het is nu niet het moment om niet gezien te worden. "Je moet niet in je schulp kruipen en hopen dat het management je niet ziet. Veel mensen kiezen er instinctief voor om stilletjes in een hoekje te gaan zitten als er een ontslagronde dreigt. Het tegendeel is waar: je roept dan juist de aandacht over jezelf af, en het lijkt erop dat je niet genoeg bijdraagt aan het bedrijf", zegt Andrew Lawrence, vice president bij detacheerdbedrijf Yoh.

Zelfs al werk je nog steeds hard, als je niet gezien wordt loop je risico. Personeel dat veel thuis werkt doet er in die periode goed aan op toch net iets vaker op kantoor te komen om de baas persoonlijk duidelijk te maken dat je iets wel degelijk iets bijdraagt.

"Zichtbaar zijn tijdens moeilijke tijden is erg belangrijk. Als je niet fysiek aanwezig bent, kunnen je collega's het idee krijgen dat je geen deel uitmaakt van het team en dat kan voor problemen zorgen", zegt Bryan Sullin van opleider New Horizons en ook een blogger voor Network World. "Het is dan een geval van 'uit het oog, uit het hart', en vooral afstandswerkers kunnen daarom het doel worden van ontslag."

2: 'Vaardigheden? Ik kan toch al genoeg!'

Misschien is er geen trainingsbudget, maar dat betekent niet dat de bedrijfsleiding het niet 'up-to-date' houden van je vaardigheden zullen laten varen als ontslagreden. Hoe groot de economische problemen ook zijn, kenniswerkers moeten hun kennis altijd op peil houden.

"Ict'ers die niet hun best doen nieuwe certificaten te halen, verraden dat ze een slecht strategisch inzicht hebben en lopen snel achter op de rest", zegt analist Chris Silva van Forrester. "Het onderschatten van nieuwe technologie en de gedachte dat het wel even kan wachten, is niet aan te raden als het even wat slechter gaat. Managers willen geen mensen die vooral dingen NIET kunnen."

En met de smoes dat er geen geld beschikbaar is, zal je ook geen bonuspunten opleveren bij de volgende ontslagronde.

"Ik heb er zelf een hekel aan als mensen zware eisen bij de bedrijven neerleggen, terwijl ze daar zelf niet genoeg tegenover willen stellen", zegt Rich Milgram, CEO bij vacaturesite Beyond.com. "Je moet tot een vergelijk komen tussen welke toezeggingen kunnen worden gedaan door zowel werkgever als werknemer. Als de werknemer bereid is om een beetje moeite te doen, dan vindt hij genoeg goedkope of gratis mogelijkheden om zichzelf bij te scholen."

3: Snuffel naar hartenlust door alle systemen

Vanzelfsprekend moet je als ict'er geen misbruik maken van je toegangsrechten, zeker niet als het gaat om vertrouwelijke gegevens. Als er ontslagen vallen, dan zijn de werknemers die zich verdacht gedragen als eersten de klos.

"Een ict'er heeft er geen kind aan om te zien wat anderen doen en om toegang te krijgen tot vertrouwelijke gegevens zonder gepakt te worden", zegt Beth Carvin, CEO van HR-softwaremaker Noscot Corp. "Maar als je alleen al verdacht wordt van dubieuze dingen, dan is dat reden genoeg om jouw naam bovenaan de ontslaglijst te zetten."

Zelfs als je geen bedrijfsregels overtreedt, is het aan te raden om goed op je eigen gedrag te letten. Probeer je flexibele werktijden niet uit te buiten door lange lunches te houden, en gebruik je functie bij de technische tak niet als smoes om lekker niet-werkgerelateerd te surfen.

"Als je wordt gezien als de werknemer die puur inklokt om het salarisstrookje op te halen, en niet meer dan het minimum aan werk doet, dan pikt het management dat op en wordt je heel kwetsbaar", zegt John Reed van Robert Half Technology.

4: Stel eisen

Loonsbevriezingen, personeelsstops, ontslagen… aan geen van deze dingen kun je proeven dat het een goed idee is om te gaan zeuren om loonsverhoging. Maar volgens experts schrikken sommige werknemers er ook tijdens een recessie niet voor terug om op basis van hun staat van dienst aan te kloppen bij hun baas voor meer geld of secundaire voorwaarden

"Het is nu niet het moment om een loonsverhoging te gaan vragen, of om meer vrije tijd te bedelen" zegt Sullins. "Het wiel dat piept wordt als eerste afgeschreven."

Hoewel ict'ers keihard werken en vaak een grotere tegenprestatie verdienen dan dat ze krijgen, willen leidinggevenden daar nu eventjes niets over horen.

"Werknemers moeten vooral ja en amen zeggen nu zonder nors te zijn of de kantjes ervan af te lopen.", zegt Sean Ebner, van recruiter Technisource.

5: Wees vooral heel negatief

Nu meer dan ooit willen werkgevers opgewekt en positief ingesteld personeel hebben. Wie negativiteiten spuit, die ligt eruit en dat rijmt.

"Uiteindelijk is iedereen vervangbaar. Negativiteit valt mij eerder op dan andere dingen, en het probleem is: het is besmettelijk. Als een werknemer eenmaal die richting opzoekt, is er vaak geen weg meer terug", zegt Michael Kirven, oprichter van ict dienstverlener Bluewolf. Bron: Techworld