Maar je hoeft niet bang te zijn dat er geen werk meer is voor professionele IT-ers, alleen komen de accenten wel op andere punten te liggen. We laten een paar futurologen aan het woord die voorspellen wat in de toekomst de belangrijke vaardigheden zijn.

1. Data-analyse

Tegen 2020 zal er volgens de berekeningen van IDC elk jaar 35 zettabytes aan data worden gegenereerd, ofwel 35 miljoen petabytes. Dat is genoeg data om een stapel DVD’s mee vol te schrijven van de aarde tot de maan en terug, zo omschrijft IDC research officer John Ganz het probleem.

Daarom zal er veel vraag zijn naar IT-personeel dat niet alleen duizelingwekkende hoeveelheden data weet te analyseren, maar dat ook met verschillende afdelingen samen kan werken om te bepalen welke informatie nodig is en waar die vandaan moet komen.

Deze business-technology werknemers zullen IT-expertise en begrip van zakelijke processen combineren. “Het zijn mensen die begrijpen welke informatie mensen nodig hebben en hoe die informatie winst op kan leveren”, zegt David Foote, CEO van een bedrijf dat de IT arbeidsmarkt onderzoekt. “Tegen die tijd zijn er veel meer mensen hebben die de hele data ‘supply chain’ begrijpen, van informatie naar geld”, zegt hij.

2. Beheersen van risico’s

Ook in 2020 zal er veel vraag zijn naar risicomanagement, dat zegt futurist David Pearce Snyder. Zeker omdat bedrijven zullen worstelen met een steeds ingewikkelder wordende IT. Denk aan IT-problemen op dezelfde schaal als de problemen waar BP voor stond bij de olieramp in de Mexicaanse Golf, of aan het werk van Toyota, dat opeens last had van auto’s die op hol sloegen.

“Als je in een tijd leeft van snelle ontwikkelingen, zoals nu, en ook nog in 2020, dan loop je aan tegen de wet van de onbedoelde gevolgen, meent Snyder. Als je iets helemaal nieuws uitprobeert in een ingewikkelde wereld, dan kun je er zeker van zijn dat er neveneffecten optreden.” Bedrijven zullen die IT-ers uitzoeken, die goed zicht hebben op de risico’s, die goed kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren en daar op kunnen anticiperen.

3. Robotica

Robots zullen tegen 2020 steeds meer taken van ons hebben overgenomen, stelt Joseph Coates, ook futurist. IT-personeel dat zich heeft gespecialiseerd in robotica zullen overal aan de slag kunnen, voegt hij daar aan toe.

“Je denkt bij robots misschien aan mensachtige apparaten, maar dat begrip moet je uitbreiden tot alles wat is geautomatiseerd”, zegt Coates. Het werk in de robotica zal te maken hebben met onderzoek, onderhoud en reparatie. Specialisten zullen gaan onderzoeken hoe de technologie kan worden ingezet. Er zullen bijvoorbeeld robot-experts zijn die zich hebben gespecialiseerd in de gezondheidszorg. Die gaan apparatuur ontwikkelen voor gebruik in revalidatiecentra, terwijl anderen apparaten zullen ontwikkelen voor gehandicapten of leermiddelen voor kinderen.

4. Beveiligen van informatie

Omdat we meer en meer tijd online doorbrengen, wordt het steeds belangrijker dat de identiteit van de gebruikers goed wordt geverifieerd en de privacy beschermd. Tegen 2020 zullen mensen elkaar steeds minder in levenden lijve ontmoeten voor transacties, en meer persoonlijke informatie zal online komen te staan. Een rapport van PricewaterhouseCoopers stelt dat nieuwe technologieën het steeds makkelijker zullen maken om je als iemand anders voor te doen. Daarnaast zullen teleworkers een steeds groter deel gaan uitmaken van het personeel, waardoor de bedrijfsrisico’s de spuigaten uit zullen lopen.

“Dat is zo gevaarlijk omdat veel werknemers heel bekend zijn met techniek, maar tegelijkertijd helemaal geen kaas hebben gegeten van beveiliging”, legt Foote uit. Maar hij voorziet wel dat zal veranderen. Hij denkt dat bedrijven in 2020 de beveiliging veel beter ter hand zullen nemen, waarbij ze alles onder de loep zullen nemen, van het datacenter, de internetverbindingen tot aan de remote toegang.

5. Beheren van het netwerk

Beheer van netwerken en datacommunicatie zal ook in 2020 van groot belang zijn. Maar omdat bedrijven steeds meer zullen uitbesteden, zullen ze zich tot consultants wenden die hen dan moeten vertellen hoe ze productiever en efficiënter kunnen gaan werken. Dat is althans de verwachting van Snyder, die daarbij afgaat op de voorspellingen van het U.S. Bureau of Labor Statistics.

“Je hebt straks al zoveel mogelijk mensen ontslagen, dus dan kun je alleen nog maar de productiviteit verhogen”, zegt hij. “Op dat moment moet er iemand zijn die me komt vertellen hoe ik nog beter gebruik kan maken van de technologie dan ik al deed.”

Bron: Techworld