"We zijn helemaal gericht op wat wij noemen 'work21', beter bekend als het nieuwe werken. We doen dat op alle fronten: mens, organisatie en techniek. We zetten dus niet alleen maar een omgeving neer en beheren die, we zorgen ook dat de processen en de mensen daaromheen helemaal klaar zijn voor zo'n aanpak. Sinds twee weken werk ik hier 14 jaar, dus over een jaar is het feest."

Twee petten

Zelf ben ik een systeembeheerder en consultant, en zit in een team van 25 mensen. We hebben een aantal verschillende teams. Ik werk bij 'e-vailable', waar we infrastructuren opzetten en beheren.

Ik doe een beetje van allebei, dus wat een beheerder doet en wat een consultant doet. In een project hangt het af van wat ik doe welke pet ik op zet. Als ik in een project zit waarin ik een klant moet adviseren bij de migratie van Exchange naar Lotus Notes, dan ben ik consultant. Maar als ik puur bezig ben met controle van een infrastructuur, dan heb ik mijn beheerderspet op.

"Ik werk zelf voor tientallen klanten, maar de intensiteit varieert. De ene klant werkt met vijf werkplekken, de ander met vijfduizend. De ene werkt met een soort strippenkaart, en mag ons dus een x aantal keer bellen, terwijl anderen 24/7 ondersteuning hebben. Het varieert nogal. De een spreek ik een keer in het jaar, bij de ander kan ik 6 maanden full-time aanwezig zijn.

Lotus Domino

Zelf ben ik helemaal toegespitst op alles dat met Lotus Domino te maken heeft, en alle smaken die met IBM Lotus te maken hebben. Je moet ook denken aan third party tools, virusscanners en disclaimers onder documenten, dat soort dingen. Ik werk al 17 jaar als Lotus-specialist.

Lotus heeft een beetje oubollig imago, maar dan praat je wel puur over Lotus Notes en Domino. Maar wat je vaak ziet, is dat mensen werken met een oude versie van Lotus. Als je de nieuwe laat zien, weten ze meteen dat het niet oubollig is. Sinds vorig jaar is er ook Lotus Connections, en dat kunnen we heel goed integreren in een bestaande Domino-infrastructuur. Die krijgt daarmee een boost, en klanten kunnen dan nog jaren met Lotus vooruit. Ik waardeer het Lotus-platform op naar de huidige tijd, en voor de klanten die nog niet zo ver zijn houden we het 'levend', zeg maar."

Overstap

Ik zie weinig klanten overstappen naar Lotus. Sterker, ik zie een aantal klanten die overgestapt zijn naar Microsoft. Ik persoonlijk heb liever dat ze bij Lotus blijven, maar ze kunnen klant blijven want e-office werkt ook met Microsoft.

Wat ik zelf van zo'n overstap vind? Het hangt er een beetje van af. Als een klant Lotus alleen maar inzet voor de e-mail, dan kan ik de keuze om Exchange te gaan gebruiken best begrijpen. Zo'n klant heeft dan ook minder te stellen met integratie. Heeft de klant daarnaast ook Domino applicaties, dan zeg ik altijd: het is leuk dat je voor je e-mail wilt migreren naar Exchange, maar ik waarschuw dan wel meteen dat de kosten omhoog schieten, want je bent niet direct af van je Domino-infrastructuur.

Microsoft en IBM vertellen allebei hun eigen verhaal over het aantal gebruikers/verkochte licenties. Veel klanten betalen in hun Microsoftpakket vaak al voor Outlook en Exchange en Microsoft telt al die licenties mee, al worden ze niet gebruikt . Dat is vendor lockin. IBM doet wel een beetje hetzelfde. Marketingtechnisch vind ik dat heel slim, maar het komt vaak wel neer op het vergelijken van appels met peren."

De slechtste reden die ik regelmatig hoor van klanten is: 'mijn gebruikers werken thuis met Outlook, dus willen wij hier met Outlook werken.' Ze zien daarbij over het hoofd dat mensen thuis waarschijnlijk Outlook Express gebruiken, en dat is iets anders dan de complete Outlook 2007. Moeten ze alsnog op cursus.

Leuk en minder leuk

"Het leukst aan mijn werk vind ik het oplossen van problemen. Het ongewisse trekt mij. Ik weet niet wat er op mij af komt. Mijn werktijden verschillen ook heel erg. Afgelopen week zat ik voor een klant in Almelo. Zelf woon ik in Zaanstad, dus dat is rond zeven uur in de auto. Gelukkig rij ik dan op de A1 tegen de filestroom in.

Er zijn ook nadelen. Rapporten schrijven is niet mijn hobby, maar ik moet het wel doen. Het gaat wel steeds makkelijker, dus dan kan ik het steeds verder uitstellen. Maar het heeft niet mijn voorkeur. Ik ga liever met mijn enkels in de modder staan om iets op te lossen."

ESX en Tweaks

"Ik hou me ook bezig met onze eigen systemen. Zo hebben we gekeken naar de prestaties van onze eigen Domino-servers, want die waren niet echt heel goed. Met meerdere mensen hebben we analyses losgelaten op alle databases, systeemsettings nageplozen, getweaked enzovoorts.

Het bleek uiteindelijk dat de configuratie voor onze Lotus Domino infrastructuur in onze ESX omgeving beter moest. Een week geleden hebben we die configuratie aangepast en alle data overgezet. Het gaat goed, we zijn alles nog aan het monitoren. Bij e-office werken we met een cluster, dus we gebruikers tijdelijk op de tweede server laten werken."

Trots

"Ik doe regelmatig iets waar ik trots op ben. Zo heb ik laatst gehad dat ik een probleem moest oplossen bij een klant met enkele duizenden gebruikers. Enkele honderden daarvan gebruikten hetzelfde systeem. Van de een op andere dag was de performance dramatisch. Het aanmaken van een document duurde soms 20 minuten. Vrij snel had ik door dat er een bug in zat waardoor de view-indexen iedere keer weer opnieuw werden opgebouwd, en dan heb je het over indexen die enkele gigabytes groot zijn. Dat kon ik snel oplossen, en daar ging de champagne wel voor open."

Tool

"Ik heb verschillende tools waar ik tevreden over ben. Nu werk ik vooral met de VMware Infrastructure Client, en daarmee kun je heel snel tussen virtuele machines schakelen. Dat is ideaal. Vroeger moest je in het rekencentrum achter verschillende toetsenborden gaan zitten." Bron: Techworld