Maar nu, na de implosie, maken dat soort schrijnende uitspattingen duidelijk dat sommige mensen zo hoog boven het maaiveld zweefden dat ze geen flauw benul meer hadden van wat er zich in de echte wereld afspeelde.

Zo hebben de ontberingen van de crisis ook een gapend gat in de IT blootgelegd: die tussen CIO’s die grote contracten sluiten met grote leveranciers, en de IT-mensen die met de gevolgen moeten leven. Nog nooit is de kloof zo breed geweest. De verkoopverhalen op directieniveau die tegenwoordig door leveranciers worden uitgespuwd en door CIO’s worden opgelikt lijken minder met de dagelijkse IT te maken te hebben dan ooit. Nu zoveel IT-organisaties hun uiterste best moeten doen om de elektriciteitsrekening te betalen, kan niemand het zich nog veroorloven kostbare middelen te verspillen aan producten en services die zijn ingekocht als gevolg van een aalglad verkooppraatje in de bestuurskamer.

Laten we eens kijken wat de grote leveranciers dezer dagen te melden hebben.

IBM is een klasse apart, met hun astronomische Smarter Planet campagne. Misschien denk je dat dat iets te maken heeft met Groene ICT – en dat heeft het ook, maar dat is nog maar het begin. IBM noemt maar liefst 21 verschillende zaken, van gezondheidszorg tot retail tot educatie tot samenwerking… noem maar op. En oh ja, cloud computing natuurlijk. Het is de breedst uitgesmeerde techcampagne die ik ooit heb meegemaakt, en als ik bij iedere nieuwe IBM productaankondiging “smarter planet” genoemd hoor worden, dan horen CIO’s dat ook. Wat moet je daarmee als IT-er die gewoon zijn werk wil doen?

HP

Een paar duizend meter dichter bij de aarde komen we HP’s Adaptive Infrastructure campagne tegen. Hier is het idee dat, via technologie die flexibiliteit kweekt (vooral blade servers en virtualisatie, voor zover ik kan overzien) en effectievere netwerk monitoring en management , je je infrastructuur kunt transformeren en de servicekwaliteit immens kunt verbeteren terwijl je tegelijkertijd kosten bespaart. Ook Cisco heeft het over de transformatie van de onderneming via samenwerking en netwerkvirtualisatie, maar dan met dure Cisco apparatuur, neem ik aan.

Dat soort transformatiepraatjes doen al de ronde sinds het idee van ‘re-engineering’ in de jaren ‘80 op de wereld werd losgelaten. Transformatie vergt enorme inspanningen en investeringen. Is het doel inmiddels bereikt? Zijn er CIO’s die het echt geloven?

We zitten in een interessante fase in de IT, waarin Gartner ons vertelt dat ieders favoriete trend van het moment, cloud computing, aan de top van de hype cycle zit, vlak voor de ‘trog van de ontgoocheling’. Hoe kan iemand ontgoocheld zijn door iets dat nooit fatsoenlijk is gedefinieerd?

Als je het mij vraagt is dit geen tijd voor grandioze ideeën die de IT voor altijd zullen veranderen. Natuurlijk moeten mensen vooral cloud services gebruiken als dat slimmer is dan lokaal extra servers of software-licenties aan te schaffen. En nieuwe technologieën zoals virtualisatie en geautomatiseerde server provisioning hebben grote positieve gevolgen gehad voor IT.

Maar transformaties kosten tijd. En in de meeste organisaties is dit niet het moment voor bombastische initiatieven, nu IT-ers hun geslonken middelen moeten inzetten voor veel dringender zaken, zoals de vraag hoe de ongebreidelde wildgroei van bedrijfsgegevens kan worden ingetoomd, of hoe de een of ander onvervangbare software-erfenis in leven kan worden gehouden.

Het management vraagt IT altijd meer te doen met minder, en in deze economie zal die druk echt niet snel afnemen. In ruil voor nog meer offers zouden de mannen in de dure kantoren zich eens moeten verdiepen in wat zich precies afspeelt op de werkvloer, voor ze weer met een nieuw en ambitieus plan komen aanzetten. Bron: Techworld