Jongens van Beheer is een klein bedrijf dat in de ICT-dienstverlening zit. Het bedrijf bestaat uit vijf technische mensen en één salespersoon. Bij die eerste categorie behoort Dennis. Door het schaarse personeel, doet Dennis veel verschillende dingen.

Van gebruikers tot datacentrum

Hij komt zowel veel bij gebruikers over de vloer, als in het datacentrum. Gebruikersproblemen lost hij echter liever van afstand op. “Bij gebruikers langsgaan kost toch meer tijd en dat hebben we eigenlijk steeds minder. We doen echt proactief beheer. Het monitoren doen we met N-able."

Voor ondersteuning gebruikt Dennis het programma LogMeIn veel. "Dat is ook mijn favoriete tool eigenlijk", zegt Dennis. "Je kunt er pc’s mee overnemen. Het heeft ontzettend uitgebreide functionaliteit. In sommige gevallen hoef ik de pc’s dan ook niet over te nemen en kan de gebruiker gewoon verder werken. Ik kan scriptjes uitvoeren of afbreken en bestandsoverdrachten doen bijvoorbeeld."

Het is echter ook weer niet zo dat Dennis in applicaties instellingen kan veranderen. "Dan moet ik de pc namelijk wel weer geheel overnemen. Maar ik kan regelmatig het probleem al vinden voordat de gebruiker het doorheeft. Daardoor is die uiteindelijk minder lang zijn of haar computer kwijt en kunnen wij zelf ook snel schakelen. Het is op die manier ook mogelijk om meerdere personen eenvoudig tegelijkertijd te ondersteunen."

VMware VDI

Jongens van Beheer heeft meerdere locaties waar servers staan. Zo hebben ze in een datacentrum een kast met apparatuur voor Microsoft Hosted Exchange. "Er is een deel fysiek en een deel gevirtualiseerd met VMware. We gebruiken VMware ook voor onze VDI omgeving. Die wordt beheerd met VMware vSphere", zegt Dennis.

Jongens van Beheer biedt dat product sinds een jaar aan. Het bureaublad aan de gebruikerskant wordt met VMware View extern en virtueel. "Het zijn XP-bakken die virtueel draaien op een paar zware servers, als je het simpel stelt."

"De VMware omgeving distribueert de resources, zodat er altijd overcapaciteit blijft, omdat niet alle pc’s tegelijkertijd veel resources gebruiken. Zo hebben de gebruikers als het goed is dus nooit vertragingen. Het beheer vindt plaats vanuit het datacenter. We kunnen bij klachten over eventuele vertraging bovendien direct kijken of dit te maken heeft met de performance in onze omgeving of niet."

"We krijgen steeds meer klanten die geïnteresseerd zijn in dit Virtuele desktop omgeving concept. Ik ben er zelf ook erg goed over te spreken, omdat je het beheer binnen de perken kunt houden. Alles wordt centraal beheerd en maar heel soms moet ik langs de gebruiker."

DTO

“De insteek van VMware VDI is dat er één omgeving is waarbinnen al die DTO’s (desktop online) draaien”, zegt Dennis. “Daar zitten een aantal virtuele servers achter en domain controllers. We leveren dit veel aan MKB-bedrijven. Die doen vaak alleen maar dingen als tekstverwerken en daar is het uitermate geschikt voor.”

Er zitten volgens Dennis voor bedrijven veel voordelen aan om over te stappen naar zo’n DTO-systeem. "Vooraf weten we de wensen van de klant en op basis daarvan bouwen we een image op maat. Van die ene image kunnen we oneindig veel desktops uitrollen. Vervolgens geef je een aantal simpele instructies aan de klant of bieden wij eventueel ondersteuning bij de uitrol."

Mollen

"Het is vrij simpel allemaal. De gebruiker kan bijna niets meer mollen. Het zit namelijk redelijk op slot en we passen alles aan op de wensen van de gebruiker. Voor zowel ons als voor de klant is het dus gewoon erg prettig. Je kunt er heel makkelijk mee op en af schalen.”

Toch is het soms lastig om gebruikers ervan te overtuigen dat een oplossing als deze de beste is. "Ze weten vaak namelijk niet eens hoe dingen werken. Tenminste, dat weten ze wel, maar alleen uit automatisme. Ze weten waar ze op moeten klikken, maar snappen de logica erachter niet."

"Ze zijn eigenlijk vastgeroest aan een systeem. Wanneer ze iets nieuws tegenkomen, lopen ze vaak tegen problemen aan en vinden ze het snel te ingewikkeld. Maar in de praktijk valt dat stiekem erg mee. Om de gebruiker ervan te overtuigen is echter wel wat lastiger. We komen vaak gebruikers tegen die hun eigen wachtwoord niet weten, omdat ze overal automatisch inloggen. Zo lang alles werkt gaat het goed, maar als de tijdelijke internetbestanden gewist worden, oh wee.”

Slechte klantenservice

Dennis vertelt over een klant die op een gegeven moment een storing had met zijn internet. Hij had contact opgenomen met zijn provider, maar kwam er uiteindelijk niet uit met de mensen van de helpdesk. "Toen heeft hij mij gebeld en zijn we gaan troubleshooten wat er nu precies allemaal gebeurd was met zijn omgeving. "

"Vervolgens kwam naar voren dat zijn provider had geadviseerd om op zijn server geen fixed IP meer in te stellen. Daardoor was meteen zijn hele omgeving op zijn gat beland. De werkplekken hadden geen DHCP-server meer. Het duurt vaak even voordat je daar achter bent."

"Vaak weten ze niet meer wat ze precies gedaan hebben. Maar in dit geval was de klant al een beetje wantrouwig en had hij alles opgeschreven wat er was gebeurd. Toen we dat terug hadden gezet, deed het internet het meteen weer."

"Uiteindelijk was het dus een storing bij de provider. De provider geeft alleen wel eerst doodleuk de klant de schuld. Ze kijken vaak niet eens eerst naar wat er mis zou kunnen zijn aan hun kant."

Bron: Techworld