Toch is die gedachte helemaal niet zo gek: de ict-afdeling en facilitaire dienst zitten immers steeds meer op elkaars lip. Met 'de crisis' hebben bedrijven een extra reden om in de kosten te snijden, en dikwijls hoort daar een soort van fusie tussen beide afdelingen bij (met als gevolg dat beide afdelingen posities kunnen gaan inleveren).

Meer software

Het helpt daarbij dat Facilitair Management (FM) steeds vaker een beroep doet op jou als systeembeheerder. Steeds meer apparaten binnen een bedrijf hebben immers software, en je kunt het beheer op veel fronten aan een centraal systeem hangen. Maar de meningen zijn verdeeld over of dit een logische slag is, of juist niet.

Zo ziet CIO Dirk Harryvan van systems management-ontwikkelaar ManSystems de toename van facilitaire taken richting beheerder als logisch, vooral omdat de technisch link er al is. "De link ligt in het procesmatige, het ITIL-gebaseerde", zegt Harryvan. ITIL (Information Technology Infrastructure Library) is een set gestandaardiseerde regels die zowel ict als facilitaire dienstverlening vangt, en waarmee bedrijven tot een soort stappenplan kunnen komen. Beheerders krijgen vooral met ITIL te maken op het moment dat deze binnen het bedrijf wordt uitgevoerd bij een herinrichting van alle diensten.

"Het datacentrum heeft zich in de afgelopen tientallen jaren in een soort uitzonderingspositie begeven. Alles was ten dienste van andere afdelingen, en er waren geen enorme kosten. Gek genoeg valt het bij veel bedrijven nog steeds onder de facilitaire dienst." Dat terwijl de systemen zelf gewoon onder ict vallen, en dat zorgt voor een rare scheiding, zo vindt Harryvan.

Stammenstrijd

Een ander argument van Harryvan voor het verder integreren van de beide diensten, is dat je anders een soort 'stammenstrijd' krijgt binnen hetzelfde bedrijf. "De twee hebben in een datacentrum ongeveer hetzelfde gewicht. Leveranciers die de eerste gesprekken met ict hebben, zullen meer te stellen krijgen met stugheid vanuit de facilitaire dienst en andersom", zegt Harryvan. "De een wil niet dat de ander zich met zijn deel van het werk bemoeit."

Het is volgens hem dan ook te begrijpen dat bedrijven jouw als systeembeheerder steeds meer zien als een manusje-van-alles, die naast de servers ook zaken als koeling onder je hoede krijgt. "De scheiding heeft voor heel veel inefficiëntie geleid. De processen die de IT beheersen zijn heel goed toe te passen op het facilitaire gedeelte, zonder dat je de kennis bij de facilitaire dienst hoeft weg te halen." Een correctieslag dus, volgens Harryvan.

Of toch een scheiding

Maar dat is niet iedereen met Harryvan eens. Zeker de datacentrum-wereld verdient zijn brood met het leveren van de diensten om ict heen, en directeur Michel van Assem van InterXion ziet juist dat de rollen tussen beheerder en facilitair management steeds duidelijker gescheiden worden.

"Het beheren van een datacentrum is juist echt een vak apart aan het worden. Onze engineers komen de beheerders van de klanten in principe zo min mogelijk tegen", zegt Van Assem. "Pas als een klant aan de grens komt waarvoor hij ons betaalt, dan nemen we contact op met de systeembeheerder." Dat moet ook, want het is volgens Van Assem zaak dat facilitair en ict elkaar niet voor de voeten lopen. "Het moet in balans blijven"

"Systeembeheerders willen zich niet bezighouden met UPS-systemen, of met generatoren, of met het gegeven dat brandstof in een tank na vijf jaar vervangen moet worden."

Over de schutting

Dat laatste bezwaar ziet Harryvan ook wel, maar het zet volgens hem geen rem op de mogelijkheden voor bedrijven om de twee rollen te koppelen. "Je kunt een globale view creëren waar je zowel ict als facilitair kunt benaderen", zegt Harryvan. "Iedereen behoudt dan zijn eigen tooling, maar met een gecombineerde view kun je afhankelijkheden in kaart brengen." Het is volgens hem in veel gevallen zelfs broodnodig om het zo aan te pakken. "Het uitvallen van een koeling heeft grote invloed op de ict-systemen." Hij is dan ook voorstander dat beide afdelingen bij elkaar over de schutting kijken.

Van Assem ziet juist meer in outsourcing van facilitaire diensten. "Onze engineers zijn meer elektrotechnische en waterbouwkundige engineers. Ict is bij ons meer een bij-dienst." Maar advies heeft hij wel voor systeembeheerders die van hun datacentrum van tevoren willen plannen, gehuurd of niet. "Vaak zetten beheerders hun racks direct helemaal vol, en komen ze er later achter dat ze toch apparatuur willen wisselen. Laat wat ruimte vrij, zodat je een soort schaalbaarheid krijgt", zegt Van Assem.

Al jaren samen

Moet je als beheerder hard wegrennen als het woord 'facilitair' valt? Je hoeft er volgens Harryvan in ieder geval niet bang voor te zijn, want je hebt er als het goed is al flink mee te maken. "Je kunt ict en facilitair zien als een koppel dat al jaren samenwoont, maar niet getrouwd wil worden."

Bron: Techworld