“Ik vind het jammer”, zegt systeembeheerder Rick terwijl we nog niet eens met het interview begonnen zijn. “Het was zo’n project waar je je lekker in vast kunt bijten. Daar krijg je echt ontzettend veel energie van. Nu is dat afgelopen en wat mij betreft mocht die ‘flow’ nog wel even voortduren!”

Happy end

De verhuizing is dan ook bijzonder goed verlopen. Donderdag 24 juni om 15.10 ’s werden de stekkers eruit getrokken. De servers werden toen in de juiste volgorde afgesloten. “Dat is erg belangrijk, want als je de verkeerde servers als eerste uitzet, dan krijg je fouten in systemen. De active directory zet je bijvoorbeeld als één van de laatste servers uit”, vertelt Rick.

Nadat alle servers waren losgekoppeld en vervoerd naar het nieuwe pand in Amsterdam bij Sloterdijk, werd alles aangekoppeld in de nieuwe serverruimte. Samen met twee stagiairs, de junior systeembeheerder en de manager ICT is Rick nog de hele avond bezig geweest de servers, pc’s en bekabeling aan te sluiten.

“We hebben alles meteen goed aangesloten en de overlengte hebben we netjes in een lusje gelegd. Alles volgens de etiquette. Later ga je dat namelijk niet meer doen, dus je moet je niet laten verleiden om het te snel te willen doen. Dan maar twee uurtjes extra werken”, vindt Rick. Daardoor hebben ze alleen wel het grootste gedeelte van de voetbalwedstrijd Nederland – Kameroen gemist, hoewel er wel al een flatscreen bij de receptie was aangesloten.

“Ik ben samen met Dick de Groot (manager ICT) nog tot half 5 ’s ochtends bezig geweest”, gaat Rick verder. “80% Van de servers draaide toen weer. Daarna hebben we maar een uurtje geslapen, want rust is af en toe toch ook wel belangrijk. Maar goed, om 8 uur ben ik weer naar kantoor gegaan en hebben we de servers verder aangesloten.

Zaterdag hebben we ons geconcentreerd op de werkplekken. Het mooie was dat we op beide dagen hulp kregen van vrijwilligers van binnen IDG. Zo is één stagiaire zelfs vrijwillig een week langer gebleven. Dat is tekenend voor de motivatie van mensen hier”, zegt hij enthousiast.

Maar er zijn zeker dingen die mis hadden kunnen gaan waardoor Rick er niet meer zo relaxed bij had gezeten. “De SAN is daar een goed voorbeeld van. We hebben overwogen om de SAN te laten afkoppelen en aansluiten door een extern gespecialiseerd bedrijf. Maar ook al deden we de verhuizing van de SAN zelf, dan was het alsnog zo duur dat we besloten hebben het allemaal zelf te doen."

"We hebben toen nauwkeurig alles in kaart gebracht, zowel schematisch als op de gevoelige digitale plaat. De SAN is vrij fragiel en als je dingen niet goed weer aansluit, kan het zijn dat je er alsnog een extern persoon bij moet halen die de dingen hersteld. Dan ben je nog verder van huis. En los daarvan, als de SAN stuk was gegaan dan had ik er nu zeker niet zo uitgeslapen uitgezien”, lacht Rick.

Problemen

Toch kun je er bij een verhuizing altijd vanuit gaan dat er dingen mis gaan. Zo ook in dit geval. “Hoe goed je het ook voorbereidt en plant, er kunnen dingen stuk gaan”, zegt Rick. “In dit geval was dat de server van de boekhouding. Daar kwamen we vrijdag overdag achter. Tijdens het vervoer bleek het moederbord kapot te zijn gegaan. Het is misschien niet de meest cruciale server die dan kapot is, want er waren nog gewoon backups en alleen de boekhouding maakt er gebruik van, maar de salarissen worden er wel mee uitbetaald."

"Toen we de juiste spullen binnen hadden, konden we maandag morgen meteen aan de slag om de server weer draaiend te krijgen. En dat is nog voor de middag gelukt. Men moet toch altijd even wennen aan een nieuwe werkplek en een beetje inrichten, dus tegen de tijd dat ze weer aan de slag gingen werkte alles alweer.”

Rick is erg positief over het feit dat er slechts één server is uitgevallen. “Er is niet eens één harde schijf gecrasht (link naar Hete zomer en harde schijven). Misschien komen we de komende dagen nog wel wat kinderziektes tegen, maar als dat alles is dan ben ik erg tevreden.”

Glazen serverruimte

De glazen serverruimte zoemt als een zonnetje… Of nee, wacht eens; toch niet! De serverruimte is prima geïsoleerd namelijk. “Ik was ook erg blij dat het gelukt is dat de serverruimte bijna niet hoorbaar is voor iemand die buiten de glazen constructie staat”, zegt Rick. “Je hebt er natuurlijk rekening mee gehouden en zoveel mogelijk gedaan, zoals dubbel glas en isolatie, maar we wisten niet hoeveel je precies zou horen. Binnen een radio aanzetten op een bepaald volume is toch anders dan gezoem van servers en moeilijk te vergelijken.

Eerlijk is eerlijk, de serverruimte waar Rick zo trots over vertelde ziet er gaaf uit. We vroegen Rick naar aanleiding van de comments op het artikel over de glazen serverruimte nog of hij het vervelend vindt om vol in het zicht te werken. “Ik vind het überhaupt niet zo fijn om in het serverhok te bivakkeren. Je hoort jezelf niet eens denken door al dat gezoem en het is nog koud ook. Maar dat hoeft dan ook niet. Voor 9 van de 10 problemen hoef ik het serverhok echt niet meer in. Veruit het meeste lossen we softwarematig op afstand op”, zegt Rick.

Tips

Rick hoeft er geen seconde over na te denken als we hem vragen om tips voor collega’s die ook een verhuizing tegemoet gaan. “De eerste tip die ik zou geven is absoluut dat je er een strakke planning op na moet houden en alles honderd keer moet overdenken. Zeker als je zoals wij weinig tijd hebt vanaf het moment dat je iets met het pand kan gaan doen tot aan de daadwerkelijke verhuizing. Dat was bij ons 3 maanden. Dan moet je wel een strakke planning hebben en alles goed overdenken, anders gaat er denk ik echt gruwelijk iets mis. "

"Vaak zat ik ’s avonds nog te malen en de scenario’s nog eens in mijn hoofd af te spelen om erachter te komen wat er potentieel fout zou kunnen gaan. We hebben alles keurig gedocumenteerd, stappenplannen gemaakt, wie wat doet tijdens de verhuizing, hoe alles zat, et cetera. Dat is precies waarom het zo soepeltjes verlopen is.

Een tweede tip die Rick graag wil overbrengen aan collega’s is dat je alles zoveel mogelijk zelf in handen moet houden. “Vertrouw niet blindelings op een leverancier die zegt dat iets er tegen een bepaalde tijd is. Bel er achteraan, zorg dat je weet wat er bij andere partijen speelt en communiceer goed. Wees niet bang dat men vindt dat je te veel aan hun hoofd zeurt. Het is immers belangrijk dat alles goed verloopt. Een verhuizing moet je zien als een heleboel schakeltjes en processen. Als er één schakel of proces ontbreekt, dan loopt je vaak volledig vast.”

Zo bleek de airco voor in de serverruimte op het laatste moment opeens niet eerder leverbaar dan op de dag van de verhuizing. “Dat vonden we pertinent onacceptabel. Wanneer er dan iets mis blijkt te zijn met de airco, kun je niets meer regelen. De servers staan er dan al. We wilden de airco dus minstens een dag proefdraaien. Zo is het uiteindelijk gelukkig wel gegaan. We hebben goed heen en weer gebeld en geregeld dat er toch eerder een unit kwam. Op deze manier weet je het op tijd en kun je problemen op het laatste moment voorkomen.”

Lees meer over de avonturen van Rick Val tijdens de verhuizing van IDG: Verhuizen en ICT: een verhaal over voeten en aarde IT-Operatie Verhuizing: Eerst meer virtualiseren IT-Operatie Verhuizing: Over Murphy en de watersnoodramp IT-Operatie Verhuizing: Het is strak, doorzichtig en sexy? Een serverhok Meer foto's vind je hier.

Bron: Techworld