Servers

"Ik heb nu ongeveer twintig servers draaien, allemaal van Dell. Daarvoor gebruikte ik klonen. Dat waren Norrod-servers, systemen van een computerwinkel die vooral aan mkb levert. Maar dat was een beetje een rare winkel, en de service viel flink tegen. Het was een beetje gek: ik ging juist naar Norrod toe om te voorkomen dat ik bij zo'n groot bedrijf moest inkopen. Daar heb ik vreselijk de pest aan, maar uiteindelijk ben ik overgestapt naar juist een hele grote; het bleek betrouwbaarder, beter, sneller leverbaar enzovoorts. Wat dat betreft zou je het hangende pootjes kunnen noemen.

Ik draai Windows 2003 en inmiddels ook Windows 2008, en ik maak veel gebruik van Linux. Sowieso wordt alle losse hosting in Linux aangeboden, meestal de Red Hat-varianten. Niet de commerciële varianten, maar Fedora en CentOS. Mijn klanten hebben nog nooit gevraagd waarom ik geen Red Hat Enterprise Linux lever. Het zijn vaak mkb-klanten: als ze al weten wat Linux is, dan kiezen ze ervoor omdat het goedkoop is. Dan leggen ze geen 1000 euro neer voor Enterprise Linux. Voor Windows maak ik gebruik van de Service Provider License Agreement, SPLA. Die maakt het mogelijk om per gebruiker per maand bij Microsoft af te rekenen.

In principe beheer ik alles zelf, al heb ik een netwerkje van collega's die ik altijd kan bellen. Dat kan vakantie zijn, ziekte, cursussen, dat soort dingen. Dat zijn allemaal zelfstandigen, in totaal vier.

"Ik beheer mijn netwerk met veel plezier en trots, en ik kom altijd met heel veel nieuwe ideeën om het te verbeteren. Maar je kunt het tegenover je klanten niet maken om te veel te veranderen. Juist omdat je zo klein bent, ben je flexibel tegenover klanten, maar tegelijkertijd heb je door die flexibiliteit en enthousiasme vaker dat je storingen kunt hebben. Dat is een lastige spagaat."

Problemen

"Nou, een voorbeeldje van wanneer het wat moeilijker gaat. Ik maak gebruik van twee providers voor mijn uplinks naar de rest van het internet. Dat host ik allemaal achter firewalls. Ik had eens het fantastische idee opgevat dat die twee firewalls elkaar over konden nemen. Maar er ging daarna zoveel data over die firewalls, dat ik ze weer uit elkaar moest trekken. Dat zijn van die wijzigingen die allemaal heel goed bedoeld zijn, maar het gaat niet altijd goed en moet je alles weer terugdraaien. Daar maak je foutjes bij.

Nog een voorbeeldje van het soort uitdaging waar ik veel mee te maken heb: een klant die heel vaak een nieuwe website bij mij wil laten hosten. Daar maak je een scriptje voor dat je een gebruikersnaam en wachtwoord wilt laten opgeven, met een domeinnaam. Dan komt die klant opeens aanzetten met iets dat protected directories wil hebben. Dan mag je het hele script omgooien. Wat begon als een simpel scriptje, groeit al snel uit tot een complete console. Dat soort dingen gebeuren wekelijks.

Soms kan ik een probleem niet zelf oplossen. Wat is dan de grootste vriend van de systeembeheerder? Dan kom je uit bij Google. Dat is altijd stap 1, en daarnaast heb ik een netwerk van vrienden en collega's die ook heel veel weten. Ik ben niet aangesloten bij een betaalde forum. Als je ziet wat je allemaal gewoon kunt vinden, dan zijn die forums het niet waard. Ik moet wel toegeven dat het bizar irritant is als je op je vraag zoekt, de vraag letterlijk bovenin de resultaten ziet, maar dat je voor het antwoord moet gaan betalen."

Trots

"Er is veel waar ik trots op ben. Laatst heb ik een klant gehad die een server van een andere provider naar mij toe brengt en zonder downtime wil laten overzetten. Ja, als die fysiek onderweg is, dan mag het, logisch, maar op het moment dat hij werd aangesloten, moest hij bereikbaar zijn. Maar je moet de IP-adressen eerst instellen. Daarop heb ik bedacht om virtuele ip-adressen op mijn firewall aan te maken die werden teruggeroutteerd naar de oude provider. De klant was onmiddelijk bereikbaar. Dat was een erg leuke truc, die ga ik vaker toepassen. Daar krijg je wel blosjes van op je wangen."

Enthousiasme

"Blijf enthousiast, dat is eigenlijk mijn belangrijkste tip. Daar kun je trouwens wel te ver in gaan. Zo heb ik de neiging om met een klant aan de telefoon te hangen, totdat hij helemaal geholpen is. Mijn vrouw vindt dat bepaald niet leuk. Vorig jaar ging dat nog mis. Ik had mijn klanten niet goed ingelicht dat ik met vakantie was, en werd zo vaak gebeld dat mijn vrouw op een gegeven moment zei dat de vakantie van haar niet meer hoefde. Dat is goed gekomen, en dit jaar is ondanks dat ik nog wel een keer ben gebeld met iets onoverkomelijks alles goed gegaan. Maar ik moet nu toch heel hard uit gaan geven om collega's mijn vakantie te laten overnemen. Dat maakt op vakantie gaan heel duur; je bent je inkomsten al kwijt, en je moet ook nog eens betalen om iemand je systemen te laten overnemen. Dat is een nadeel van als je zzp'er bent."

Bron: Techworld