Heemels noemt zijn bedrijf 'middelgroot' voor een webdeveloper. "De meeste grote jongens hebben een man of honderd, Maar we groeien door, en waar we eerst vooral mkb deden, hebben we de laatste jaren ook grote bedrijven als klant met vestigingen in het buitenland. Maar ook gemeenten, nu zijn we bijvoorbeeld bezig met een project voor de gemeente Boxtel."

Ontwikkelaars

"Ongeveer anderhalf jaar terug moesten we een moderniseringsslag maken. We liepen technisch een beetje achter. Daarom ben ik als systeembeheerder aangesteld. Ik doe het alleen, maar ik heb nog twee collega's die wat ervaring hebben met Unix en systeemarchitectuur. Die denken mee. Ik doe de onderzoek en uitvoering.

"We hebben hier dus heel veel technische jongens rondlopen. Ict is een heel breed gebied, dus ik merk dat programmeurs heel veel ervaring hebben met programmeren, maar weinig met de server-achtergrond ervan. Er wordt naar mijn mening bijvoorbeeld te weinig over gedacht hoe programmatuur op een live-server terecht komt. Een website is immers pas af als hij zichtbaar is. De meeste vragen die ik krijg gaan daarover: de oplevering naar de klant.

Ze zijn natuurlijk wel handig met het uitzoeken van dingen zelf. Het zijn jonge mensen, die geïnteresseerd zijn in het leren van nieuwe technieken. Maar ze denken het niet beter te weten dan ik. Ik krijg de waardering ervoor die normaal is."

Linuxomgeving

"De meeste productieservers zijn Linuxservers, en die hebben we ondergebracht bij Rackspace. Dat wilden we pertinent niet intern houden, omdat we de dagelijkse taken dan aan hun kunnen overlaten. Natuurlijk, wij doen de instellingen, maar zij beheren de backups en security. We hebben geen zin om midden in de nacht gebeld te worden omdat er een belangrijke security-update is die moet worden toegepast. Rackspace doet dat allemaal heel netjes.

"We hebben bij een andere hoster meer servers staan, maar die gaan we naar Rackspace verhuizen. Reden is de support; onze klanten zijn te groot geworden, en hun support voldoet niet meer. Je kunt vrijdagmiddag bellen en te horen krijgen dat ze gesloten zijn. Of we dan even maandag terug kunnen bellen. Je merkt bij een kleine hoster ook dat de eerste lijn niet heel veel kennis in huis heeft. We willen gewoon 24-uursondersteuning, en kwaliteitsdienstverlening, en daarom gaat alles naar Rackspace.

In-house hebben we twee servers staan. Eentje is een Exchange-server voor de interne kalendering, de ander is een Linux-ontwikkelingsserver. Dat is een kopie van de live servers. Dat geheel zijn we aan het upgraden, daar ben ik momenteel het meest bezig. Die servers zijn al enkele jaren oud, en we bouwen nu zwaardere sites. We hebben al wat offertes van leveranciers aangevraagd, en die vergelijken we vervolgens. Dan zien we welke de beste upgrades bieden.

We gaan ook het netwerk upgraden naar 1 Gbps, met nieuwe routers en nieuwe switches. We kijken ook naar virtualisatie. Vanwege de licentiekosten gaan we denk ik voor Citrix XenServer. We hebben zelf relatief veel kennis in huis, en VMware is toch meer voor de alles-in-een-oplossing. We zijn nooit bang geweest voor hands-on werk. We hoeven niet perse een hele mooie, gladde interface te hebben zoals VMware."

Problemen

We hebben de laatste tijd vooral te maken met vragen over versiebeheer, dat mensen problemen hebben met de Subversion workflow of database migraties. Ontwikkelaars mogen bij ons zelf maar beperkt wijzigingen op productieservers doorvoeren, daar moeten ze iemand voor inschakelen. Dat ben ik. Het kan vrij chaotisch zijn. Ben je net met een urgent probleem, krijg je nog iets op je bord dat onmiddellijk moet gebeuren. Tijdgebrek is dus mijn grootste probleem, het is zo af en toe flink schipperen.

We hebben ook een hoop aangepakt en opgelost. Versiebeheer was vroeger 'mwah', nu werkt het goed. We hadden ook te maken met problemen met het overzetten van een site via ftp. Daar zaten nogal wat risico's aan. Je kunt het niet zo snel terugdraaien, en vooral downtime op het moment dat we een nieuwe versie of bugfix online zetten is een risico. Met onze huidige klanten kunnen we niet meer maken dat de site tijdens zo'n proces enkele minuten uit de lucht is. Dat gebeurt niet langer, we hebben nieuwe deploymenttools die dat aanpakken. De klant en gebruiker merkt er niets van."

Duofunctie

In het begin deed ik systeembeheer als duo-functie met programmeren. Als programmeur moet je periodes aan een stuk geconcentreerd zijn, en die tijd krijg je als systeembeheerder niet. Daarom ben ik nu fulltime-systeembeheerder. Eigenlijk vind ik systeembeheer leuker dan programmeren. Ik ben nu een stuk effectiever. Linuxbeheer was altijd een hobby, en nu is het mijn vak. Veel kennis van huis uit blijkt heel nuttig te zijn, en op mijn werk leer ik bij."

Contact

"Ik heb heel veel contact met mijn gebruikers. Ik ben zelf programmeur geweest, en heb heel veel front-side ervaring. Ik weet dus precies wat mijn gebruikers doen. Tegelijkertijd weten zij heel goed hoe het aan de achterkant werkt. We zitten ook allemaal in dezelfde ruimte: als systeembeheerder zit ik niet opgesloten in mijn eigen hok. Het is een open kantoortuin, en dat maakt de sfeer leuk. Wie niet gestoord wil worden, zet zijn koptelefoon op."

Tool

" Webistrano is wel heel fijn om mee te werken. Dat is een tool die uit de Rubywereld komt, een webinterface voor Capistrano. Dat is op zijn beurt een deploymenttool waarmee je heel flexibel sites kunt deployen van ontwikkelfase naar productie. Webistrano is de webversie daarvan, omdat Capistrano nogal wat kennis vereist. De webinterface maakt het een stuk eenvoudiger." Bron: Techworld