Oracle heeft zijn supportsite MetaLink vorige week vervangen door de nieuwe portal My Oracle Support. Het bedrijf bereidt zijn gebruikers al maanden voor op de overgang, maar nog voor het nieuwe systeem op 6 november in werking trad, kwam er kritiek op. De Flash-interface maakt de website bijvoorbeeld onbruikbaar op plaatsen die het gebruik van Flash om veiligheidsredenen beperken of op mobiele apparaten zonder Flash. Eenn gebruiker zag het Flash-scherm slechts tot 90 procent laden, en toen het wel werkte ging het heel traag of werkte de back-knop niet. "Moeilijk te begrijpen voor een bedrijf dat producten voor high-availability verkoopt," merkte de gebruiker fijntjes op.

Het blijft niet bij de interface alleen: My Oracle Support heeft met serieuze connectiviteitsproblemen af te rekenen. Dinsdag was de website volgens een gebruiker op de Oracle-L mailing list onbereikbaar, met de cryptische foutmelding "Unable to communicatie with server - Server Timeout". En op het officiële Oracle-forum schrijft een gebruiker: "We hebben de hele dag al ernstige problemen met de nieuwe My Oracle Support. Soms kunnen we niet inloggen; wanneer we wel kunnen inloggen, kunnen we geen service request laten loggen. Op verschillende punten in het proces verschijnt een foutmelding."

De gebruiker belde tech support, maar die kon hem niet helpen: "De vrouw waarmee ik sprak zei dat My Oracle Support nog niet beschikbaar was. Ik vertelde haar dat ik op dat moment op My Oracle Support ingelogd was. Toen zei ze me dat ik een service request moest loggen over het probleem dat ik had met het loggen van een service request!" De misnoegde gebruiker suggereert dat Oracle de vorige website MetaLink uit de kast moet halen tot My Oracle Support echt klaar is. Een andere gebruiker antwoordt op het forum dat hij met Firefox geen toegang kan krijgen tot de support-site, maar wel met Internet Explorer.

Niet terug naar MetaLink

Het gevolg van deze problemen is natuurlijk dat heel wat systeembeheerders in de laatste dagen geen patches hebben kunnen downloaden, geen problemen kunnen opzoeken en geen service requests hebben kunnen updaten. Als gedeeltelijke toegeving op de klachten heeft Oracle ook een HTML-interface voor de website aangeboden. Maar die blijkt nog trager en foutgevoeliger te zijn dan de Flash-versie.

Gebruikers riepen op het Oracle-forum massaal op om MetaLink een tweede leven te geven, maar de forumpost is na 13 pagina's door iemand van Oracle op slot gezet. Oracle gaat echt niet terug naar MetaLink, benadrukte senior custom support manager Chris Warticki in een officiële maar niet zo subtiele blogpost. Volgens hem zijn de problemen met prestaties en registratie ondertussen opgelost. Hij benadrukt ook dat gebruikers hun MetaLink e-mailaddress eerst moeten valideren tegen Oracles corporate single sign-on account voor de overstap naar My Oracle Support. Bron: Techworld