Waarom gebruiken we slechts een klein gedeelte van onze dure pakketten? Deze vraag stelde Hambrose zichzelf tijdens het schrijven aan ‘Wrench in the System’. De oprichter van het consultancybureau Electronic Ink beweert dat Amerikaanse bedrijven maar liefst 60 miljard dollar per jaar weggooien omdat ze de verkeerde of slecht ontworpen software gebruiken.

Hambrose maakt softwareontwikkeling in het boek met de grond gelijk. Vooral bedrijfssoftware komt er slecht van af. “Softwarefabrikanten zijn ervan overtuigd dat hun producten slagen op basis van de kracht van hun eigen technologie”, schrijft Hambrose. “Maar als de producten de gebruikers niet aanspreken, zitten ze zichzelf alleen maar dwars. Software met onnodig technisch jargon, dubbelzinnige mededelingen, onlogisch werkende handelingen of visuele verwarring maakt nogal sterke emoties bij de gebruikers los.” Volgens de consultant leiden deze irritaties tot frustrerende, vaak inefficiënte workarounds. Dit leidt tot de verstoring van bedrijfsprocessen, wat op haar beurt weer leidt tot complete verbanning van de applicatie.

‘Daarom zuigt dit systeem!’

In een interview met IDG zegt de schrijver: “Ik wil een breder publiek laten weten wat hij kan doen om ict-leveranciers tegengas te bieden. Sommige mensen die in de loopgraven bij bedrijven vertoeven, moeten opstaan en kunnen zeggen: ‘Dit systeem zuigt, en wel hierom…’ “ Hambrose heeft het dan ook niet alleen voor IT-personeel geschreven. “Het moet ook dokters, verpleegsters, aandeelhandelaren en wie dan ook met systemen worstelt aanspreken. Software wordt gemaakt met de beste bedoelingen, maar toch wordt er flink mee geworsteld.”

Hambrose komt met het voorbeeld van productdemonstraties. “Pure oplichting. Ze komen met een applicatie aanzetten die is aangepast op een workflow van de opdrachtgever. Alsof het magie is, klikken ze wat door de schermen waarop de gebruikers zeggen: ‘ik zal dat vanzelf wel gaan snappen’, of ‘ik ben niet zo thuis met computers’, of ‘ik hoop dat de training zal helpen.’” Hambrose snapt er niets van dat zelfs doktoren zulke demonstraties niet kunnen volgen. “Jullie zijn de best opgeleide mensen van onze samenleving en jullie begrijpen het niet?! Dat is belachelijk. Je zou eigenlijk moeten opstaan en rotte tomaten naar die gasten moeten gooien.”

Usability versus ontwerp

Op de vraag wat nu belangrijker is, gebruiksvriendelijkheid of design, antwoordt Hambrose: “Gebruiksvriendelijkheid is een onderdeel van het ontwerp", stelt hij. "Designexpert Don Norman schreef in zijn boek: ‘Mooiere dingen werken beter’. Softwareapplicaties die zo lelijk zijn als de nacht, horen gewoon niet te bestaan.”

Hambrose denkt verder dat de gang naar cloudcomputing aanpassingen vergt in het ontwerpen van software. “We zien een app in een webbrowser niet als iets anders een dan app in Visual Basic. Maar zodra een app in een browser verschijnt, zien mensen het als een website. Als je bezig bent met het ontwerpen van websites, dan weet je hoe belangrijk design telt.”

Ook Apple faalt

Het lijkt soms of Hambrose laat doorschemeren dat hij een grotere fan is van Apple dan van Microsoft, maar de schrijver ontkent dat. “Apple is een uitstekend bedrijf wanneer het om productdesign gaat", zegt Hambrose. "De iPhone is een prachtig product: de software en hardware zijn zo innig verweven dat het een enkel product wordt. Maar wanneer je teruggaat naar de computerwereld dan blijkt dat de software van Apple lang niet zo mooi is als de hardware. Het OS van Apple wordt geplaagd door dezelfde ontwerpfouten als de desktop van Windows. Ik kan niet begrijpen waarom zij hun succesvolle expertise met productdesign niet toepassen op het design van hun software.” Bron: Techworld