Dat advies wordt gegeven in een artikel op de website van Techtarget, dat is geschreven naar aanleiding van de recente overnamestorm die in ict-land woedt. Zo vechten Dell en HP nog steeds om storageleverancier 3Par, heeft Intel zijn slag geslagen met McAfee en Infineon en roeren ook virtualisatiegrootmachten Vmware en Citrix zich.

Het zal de meeste ict'ers een worst zijn, maar ze doen er toch goed aan om de berichtgeving met tenminste een schuin oog te volgen, zo zegt Bruce Campbell, vice president bij een Amerikaanse dienstverlener, tegenover Techtarget. Een overname is namelijk zelden zonder consequenties voor de klant.

“Als je een klant bent van 3Par, moet je toch even opletten en bij jezelf te rade gaan welke van de twee kopers de grootste schade gaat aanrichten”, zegt Campbell. “Want hoewel na een overname iedere keer een brief op de mat valt waarin de koper stelt alles te houden zoals het is, blijkt alles een paar maanden later toch te zijn omgegooid.”

Dat is zelden ten voordele van je ict-afdeling. Zo kunnen kosten voor ondersteuning en onderhoud drastisch veranderen. Zoals klanten van Sun Microsystems hebben ervaren, wordt deze aanpassing vaak naar boven gedaan: ondersteunings- en onderhoudscontracten worden duurder. Maar ook de kwaliteit van de dienstverlening zelf kan een knauw krijgen. Een kleiner bedrijf is vaak wat flexibeler dan een groot bedrijf, zo redeneert Techtarget.

Daarom is het handig om een noodplan in de kast te hebben, zo adviseert CEO Mick Gallagher van een andere ict-specialist in hetzelfde stuk. Dat plan beschrijft de overstapmogelijkheden die genomen kunnen worden op het moment dat een overname het ergste doet vermoeden. Achteraf gezien hadden Sun-klanten direct een overzicht moeten opstellen van scenario's op het moment dat de interesse van Oracle in Sun bekend werd, zo vindt Gallagher.

De motieven voor een overname zijn ook handig om te kunnen analiseren. Niet zelden biedt een ict-bedrijf op een partij om te voorkomen dat de concurrent ermee aan de haal gaat. Daar loert een gevaar voor de klanten, want voor je het weet wordt de nieuwe 'divisie' opgedoekt en staan de klanten in de kou. Bron: Techworld