Rick is IT-coördinator bij IDG Nederland, de uitgever die naast Techworld onder andere ook Webwereld, Computer!Totaal en Zoom uitgeeft. Bij IDG zijn ongeveer negentig werkplekken. "Ik ben verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de kantoor-infrastructuur. Dat doe ik met een vaste collega en een stagiair."

Microsoft of Linux?

"We hebben veel Microsoftproducten draaien: Active Directory, Server 2003, Exchange Server 2003, Sharepoint, SQL Server, Microsoft Fileserver, enzovoorts. We kijken niet sec naar Microsoft, maar het moet zijn doel dienen. De ftp-server hadden we bijvoorbeeld vroeger op Microsoft draaien, maar sinds kort doen we dat met Linux.

Linux heeft echt zijn voordelen, licentiekosten bijvoorbeeld. Het functioneert goed, dus waarom niet. Je merkt alleen dat het nog niet handig is om het voor alles te gebruiken. Iedereen over laten stappen op OpenOffice.org is bijvoorbeeld nog niet handig. Je kunt ook niet van de ene op de andere dag afstappen van je Exchange-server.

Maar we hebben wel het een en ander op open source draaien. Ik noemde al de ftp-server, maar Zoom-mail, de server die de mailtjes verstuurt voor de Zoom-lezers, draait ook op Linux, net als de ontwikkelserver en de testomgevingen van online Development.

De afhankelijkheid van Microsoft is er dus zeker nog wel, in ieder geval voor de kantooromgeving. Maar dat kan best veranderen. Hier zijn we bijvoorbeeld ook druk bezig met het naar de cloud gaan. We hebben pilots lopen met Google Apps, en we zijn ook aan het kijken naar 'Exchange-uit-de-muur'. Ik ben er dus wel van overtuigd dat we ooit zonder Microsoft kunnen."

Werk

"Wat ik doe is eigenlijk heel breed. Er draaien uit mijn hoofd vijftien fysieke servers, en we zijn bezig met een consolidatieslag. We hebben VMware aangeschaft. Begin volgend jaar kopen we een tweede VMware-server, en die proberen we aan te sluiten op ons SAN, een EMC CX3-10. Dat is een kabinet met fibre discs en een SATA diskarray. Daarnaast heb ik dus het gehele kantoor onder mijn hoede: printers, faxen, telefoons.

Als ik binnen kom, doe ik eerst een rondje langs de serverruimte, die we in de kelder hebben staan. Daarna doe ik een korte check in de logbestanden, kijken of er geen rode triggers zijn. Daarna check ik de webmastermail, kijken of daar iets spannends in staat, en vervolgens ga ik het takenlijstje af in Sharepoint.

Verhuizing

"Het belangrijkste dat op stapel staat is dat IDG gaat verhuizen, waarschijnlijk naar Amsterdam. Samen met Dick de Groot (de IT Director –red.) ben ik offertes aan het aanvragen voor de nieuwe infrastructuur. Dan consolideren we verder, en stappen we meer over van fysiek naar VMware-virtualisatie. Het echt heel coole is dat onze serverruimte bij binnenkomst zichtbaar is in een soort glazen kijkdoor. Bezoekers kunnen dan zien dat we echt met ict bezig zijn. Dat gaat er strak uitzien. Nu staat de serverruimte in de kelder.

Er zijn ook wel meer dingen die verbeteren. De provider hier vindt het bijvoorbeeld niet nodig dat we een UPS op het notificatiesysteem hebben, dus we hebben eigenlijk geen notificatie op het moment dat we stroomproblemen hebben. Dat is soms lastig. We hebben daar geen zeggenschap over, want het hoort bij dit gebouw. In de nieuwe situatie gaan we dat wel oplossen, met een GSM-module."

Problemen

"Het is in ieder geval niet ideaal hoe het met onze serverruimte nu geregeld is. De meeste problemen hebben daarmee te maken, en vaak zijn het factoren die buiten onze macht liggen. Recent hebben we bijvoorbeeld een stroomstoring gehad, dat gebeurt vaker omdat ze hier in de buurt wel eens bouwen. We zitten vlak naast een transformator.

Om zes uur 's morgens werd ik ge-sms't door iemand dat hij niet kon inloggen. Ik dus kijken of ik IDG kan benaderen, en dat kon inderdaad niet. Dan ga je kijken met een trace tot hoe ver je komt, en je belt met de leverancier van de lijn. Als zijn lijn in orde is, dan weet ik wel hoe laat het is.

Ik ga dan naar IDG, en als ik de serverruimte binnenkom word ik begroet door een serene stilte. Dat is het geluid dat ik niet wil horen. Dan is het even alle zeilen bijzetten, om te zorgen dat als de eerste collega's binnenkomen, rond half 9, ze niets merken. Het is ook direct leuk als dat lukt.

Stroomstoringen is niet het enige. We hebben twee keer wateroverlast gehad, omdat de serverruimte in de kelder staat en er een leiding is gesprongen. Dat is grootschaliger dan een stroomstoring, dan moet je met pompen, luchtontvochtigers en schoonmaakbedrijven in de weer."

De mist in

"Ik probeer in productie heel erg conservatief te zijn. Ik test wel nieuwe dingen, uit interesse, maar het nieuwste komt bij mij niet zomaar in productie. Toch gaat het soms mis. Een aantal jaar geleden ging een schijf stuk van de belangrijkste fileserver van IDG. We hadden een supportcontract met Dell. Normaal werkt het zo, dat er dan een engineer komt om een nieuwe schijf te plaatsen. Die schijven staan in RAID 5, dus als er een schijf uitvalt heb je alles nog. Er moet er niet nog eentje uitvallen, dan ben je je data kwijt.

Dat builden deed hij niet, dus we hadden een niet-redundante schijvenset. We maken dagelijks backups, dus op zijn hoogst ben je een dag kwijt, maar het blijft vervelend. De Dell-engineer wist niet waar het aan lag, en dus stuurde Dell via een partner een expert naar ons. Die zou het maandagmiddag na vijf uur komen repareren.

Hij was helemaal in zijn nopjes, want hij vond het leuk om dat soort problemen op te lossen. Na twee uur werk hadden we weer een redundante RAID-set… maar we waren wel alle data kwijt, zo erg had hij het vernaggelt. Het was over en sluiten, we konden het niet meer terughalen. Toen konden wij aan de bak. Alles moest opnieuw gedaan worden.

We zijn toen heel lang bezig geweest. Voordat die expert aan het werk ging, had ik een backup moeten maken, en dat had ik vanwege tijdgebrek niet gedaan. Stom. Ik kon pas de volgende dag om 4 uur 's middags weer naar huis. Ik had dus van maandag 7 uur 's ochtends tot dinsdag 4 uur 's middags onafgebroken gewerkt. Een goede les. Met Dell is het daarna allemaal geregeld trouwens."

Tool

"Ik gebruik heel veel tools, heel divers. Ik gebruik Tembria voor monitoring, en Ntop voor de lijnbelasting."

Toekomst

"Ik denk dat systeembeheerders, zeker bij kleinere bedrijven, meer een adviserende rol zullen krijgen. Het werk is echt teamwerk, samen met je collega's kom je een stuk verder dan alleen. Dat is belangrijk, net als dat je breed georiënteerd moet zijn. Daardoor kun je minder de diepte in. Daarom zul je meer moeten rondkijken van wat er te krijgen is. Natuurlijk hou je dat je problemen ter plekke moet oplossen, maar minder." Bron: Techworld