Had, helaas, want op het moment dat we de uiteindelijke top-10 bij elkaar belden, was Beugeling net met vakantie. "Tja, ik deed mee voor de lol. Stiekem was ik wat verbaasd dat ik genomineerd werd." Maar ook na zijn vakantie was Ron niet eenvoudig te pakken te krijgen.

"Vlak na mijn vakantie werd ik ziek, en dat was heel erg vervelend. F13 is een klein bedrijf, met vier systeembeheerders waaronder ikzelf, een directeur en een secretaresse. Als ik, of wie dan ook, ziek is in de vakantieperiode, betekent het voor een ander dat hij niet op vakantie kan." En na zijn ziekte ging het opnieuw mis: bijna een volle werkweek was Ron bezig met het oplossen van een gecrashte server bij een van zijn klanten.

Crash

"De Small Business Server van een van mijn kleine klanten was gecrashed. Daar was heel veel op geïnstalleerd, ook van andere leveranciers, en we hebben ze dan ook gevraagd om dat in het vervolg niet meer te doen. Wij zijn immers technisch verantwoordelijk voor die server.

Ik heb geen flauw idee waardoor dat systeem onderuit is gegaan. Op verzoek van de leverancier moest Word worden geïnstalleerd. Dat hadden we al liever niet, maar er waren redenen voor en ze hadden het gewoon nodig. Er ging het een en ander mis met Sharepoint, en daarna iets mis met SQL Server.

Een beetje een domino-effect dus. Mijn collega had besloten, omdat backup exec niet werkte, om ARCserve backup er tijdelijk op te draaien. Dat ging ook al niet goed. Ik haalde het er op zijn verzoek van af. Ik weet niet of het daardoor kwam, maar ik kreeg even later een telefoontje dat de server niet bereikbaar was. De databases en mailserver waren niet in de lucht. Ik heb hem herstart, daarna kwam de server niet meer op. Je zag heel kort een Windowslogo en dat was het dan."

Oplossing

"Ik heb nog allerlei zaken geprobeerd, maar het mocht niet baten. Toen ben ik begonnen met het terugzetten van de backups, maar dat ging heel erg moeizaam.

Dat alles gebeurde maandagmiddag. Toen ben ik erheen gegaan om te zien wat er aan de hand was. Ik zag dat het iets zwaars was, maar ik had een privé-afspraak waar ik echt niet onderuit kwam en dus heb ik mijn collega gevraagd om ernaar te kijken. Hij kwam er ook niet uit. Ik wilde maandagavond nog teruggaan, maar ik heb met de klant afgesproken dat ik dinsdagochtend om half acht langs zou komen. Ik ben tot vijf uur doorgegaan, zonder succes. Ik heb de server meegenomen om thuis verder te gaan. Om zes uur thuis, en ben tot half 5 's ochtends doorgegaan, zonder succes.

Wekker gezet om acht uur, klant gebeld, en direct een plan dat we a, langer hadden uit de kast getrokken. Ik heb besloten om de server uit elkaar te trekken: Small Business Server met mailserver apart, SQL Server apart. Het was de bedoeling om het na te bouwen. Uiteindelijk lukte een restore, en om half elf 's avonds had ik het systeem weer draaiende. Soms is het raar in de ict: het ene moment zie je het niet meer zitten, het andere moment lukt een actie opeens. Het is gelukkig nooit voorgekomen dat ik iets niet meer in de lucht krijg. Vaak is tijd je grootste vijand."

Trots

"Ik zit drie dagen per week bij een grotere klant met ongeveer 150 werkplekken. Het netwerk daar heb ik vier jaar geleden helemaal opgebouwd. Dat draait al vier jaar zonder noemenswaardige problemen. Het is een Windows 2003-netwerk, met een losse fileserver, losse printserver, Exchange 2003 Enterprise, er is een aparte server voor het document-informatiesysteem, een aparte server voor relatiebeheer… Het is heel divers. We hebben webservers intern lopen voor het grootste gedeelte. Je praat over een totaal van zo'n dertien servers.

We hadden allemaal kleine systeempjes die als servers draaiden, maar die hebben we onlangs naar Hyper-V verplaatst. Al die pc'tjes zijn opgedoekt. De infrastructuur zelf werkt op 3Com-switches."

Favoriet Tooltje

“We gebruiken de laatste tijd heel vaak VisionApp, een tool voor remote desktop. Je kan daarmee al je wachtwoorden opslaan, zodat je niet constant hoeft in te loggen. Maar je kunt het ook met een enkel wachtwoord beveiligen, en dat bestandje kun je uitwisselen met andere systeembeheerders. Als ik bijvoorbeeld mijn klanten erin heb staan, dan kan ik het aan een ander overdragen, en die kan het restoren. Als er eentje uitvalt, kan de ander de klant waarnemen.”

F13

"We zijn dus met zijn zessen: twee senior systeembeheerders, waaronder ik, die het zwaardere werk doen. Wij zetten echt de netwerken op. Twee junior systeembeheerders doen alleen dagelijks onderhoud, maar dat is niet omdat ze geen ervaring hebben of zoiets. Zo is een van hen gewoon blij met wat hij doet, en wil gewoon geen projecten draaien. De directeur zit technisch gezien op hetzelfde niveau als ik, maar hij doet nu eigenlijk alleen het bestuurlijke werk: het binnenhalen van orders, praten met klanten, enzovoorts. En dan is er nog een secretaresse voor de ondersteuning. Naast die grote klant doe ik veel bij kleine klantjes, waar ik zo af en toe kom helpen.

Meestal werk ik met Windows. Ik doe ook wel dingen met Linux, maar je ziet toch dat Microsoft alles kan leveren: mailserver erin, database-server, alles voor een aantrekkelijke prijs. En je hebt bij Microsoft natuurlijk heel erg dat als ergens een systeembeheerder wegvalt, een ander het zo over kan nemen.

Eigenlijk vind ik dat een systeembeheerder niet alleen als techneut moet worden gezien, maar dat het ook belangrijk is dat je benaderbaar bent. Dat je je ook op de werkvloer laat zien. Die persoonlijke benadering biedt iets extra's, en daar streven we hier naar. Sommige systeembeheerders hebben de neiging om zich achter twee a drie monitors te schuilen, en dan durft niemand binnen te komen." Bron: Techworld