Keijzer is niet dezelfde Keijzer als een van naamgevers van de firma, maar toeval is het allerminst. "Het bedrijf is van mijn broer. Hij is 22 jaar geleden voor zichzelf begonnen samen met een kennis, dat is die Hemelraad. Zelf ben ik 18 jaar geleden erbij gekomen, eerst als administratiemedewerker, later als systeembeheerder. Toen waren we nog met een man of vier. Inmiddels hebben we er 45." Het bedrijf heeft vooral expertise in de transportsector.

Omgeving

"We hebben zes Windows 2003-servers en een Novell-server draaien. Die laatste is een hele oude. Die gebruik ik nog een beetje als test. Het is een stukje historie, en die hou ik hier voor de lol. Ik speel soms een beetje met dat ding, maar Bedrijfstechnisch doen we er niets meer mee. Het zijn toch die hele oude systemen waar ik de kriebels bij krijg. Ik heb ook nog een notebookje met Windows 95 erop, en zelfs nog eentje met Windows 3.11. Het is dan weer terug naar de basis. Soms heb ik gewoon zin om daar lekker mee te spelen.

We hebben heel veel applicaties draaien. We zijn vier jaar geleden overgestapt van Novell naar Windows 2003. Toen had ik naast de core-applicatie nog iets van 400-450 offertepakketjes staan. Dat hebben we toen kunnen terugbrengen naar 150.

Onze belangrijkste applicatie, waar onze hele administratie in staat, heet Anva. Al het verzekeringstechnische staat daar in. We hebben er wel heel veel werk mee, want in de kern is het eigenlijk nog een DOS-applicatie. Vooral de koppelingen met externe applicaties brengt veel gedoe. Anva zelf werkt met een COBOL-shell die voor die koppelingen naar onder andere Word en Excel zorgt. Maar je moet nog steeds zelf allemaal matrices aanmaken in Word, daarin zitten de meeste problemen."

Werk

"Ik beheer het netwerk in mijn eentje. In geval van nood, denk dan aan ziekte of vakantie, heb ik nog wel een technische jongen achter de hand die het kan opvangen. Dat is maar zelden nodig, en in principe doe ik alles alleen. Het zit dermate goed in elkaar dat ik wel eens gewoon drie weken met vakantie kan.

Het leukst aan mijn werk vind ik de diversiteit. Ik ben de vraagbaak van het bedrijf, en ik los alle problemen op die gebruikers hebben, ook thuis. En ik moet de problemen die bijvoorbeeld bij Anva opduiken oplossen. Daar werken ze nogal met certificaten, en een van die certificaten doet het nu niet goed. Dan moet je naar de uitgever van een certificaat, dat moet weer ingelezen worden enzovoorts. Het is meer een bureaucratisch probleem dan een technisch probleem. Dat zie ik zeker niet als een nadeel; als ik dit niks had gevonden, dan was ik wel als verzekeringsadviseur verder gegaan.

Het is en blijft heel erg leuk werk. Sommige mensen zeggen wel eens dat je alleen maar gezeik krijgt van gebruikers, maar ik vind het geen gezeik. Iemand loopt tegen een probleempje aan, en ik zoek naar een oplossing."

Nadelen

"Er zijn niet zo gek veel nadelen aan dit werk. Het grootste nadeel is toch de bureaucratie, en dat geldt voor veel bedrijven. Vaak moet je heel lang wachten tot je uitsluitsel krijgt over het een of het ander.

Driekwart jaar geleden kregen we bijvoorbeeld een bezoek van de BSA, de Business Software Alliance. Opeens staan er twee mannen op de stoep, met een deurwaarder erbij. Ze leggen beslag op alles en controleren de boel. Ze hadden al snel in de gaten dat er geen reden was voor het beslag, en waren snel weer vertrokken. We zouden nog bericht krijgen van hun advocaat, maar we hebben nog steeds niets gehad. Ik weet niet waar ze vandaan kwamen. Misschien wilde een oud-werknemer of oud-klant ons pesten door daar een melding te doen. De BSA toetst dat aan het een en ander, en misschien zagen ze genoeg reden om langs te komen. Het kan ook gewoon machtsvertoon zijn geweest. Ondertussen blijven we in het ongewisse zitten, en dat is het vervelendste. Je vraagt je dan af of je het wel goed hebt gedaan of niet, maar anders zouden ze nu wel met boetes zwaaien."

Beveiliging

"Ik hoef niet specifiek aan compliance te doen, dus dat alle documenten netjes aan de regels voldoen. Wel moeten documenten, als ze zijn afgehandeld, beveiligd worden. Alle documenten moeten klaarstaan op het systeem. Daar kan iedereen bij, maar ik moet er wel voor zorgen dat ze niet aangepast kunnen worden. Sommige documenten mag ik alleen veranderen, die beveilig ik met een wachtwoord. Documenten waar anderen mee werken zet ik om in pdf, zodat ze het oorspronkelijke document wel kunnen gebruiken maar niet zomaar kunnen veranderen.

Tool

"Ik maak heel veel gebruik van RDP, voor Remote Desktop. Ik hoef bij vragen niet heen en weer te lopen, maar ik kan direct in de sessie van die eindgebruiker komen om hem of haar te helpen. Dat kan ik ook bij thuiswerkers, en dat scheelt heel veel tijd." Bron: Techworld