"Eigenlijk doen wij alles waar de gebruikers in het pand mee te maken hebben, dus alles van werkstations tot BlackBerries." De afdeling van Tjerk bestaat verder nog uit twee backoffice-medewerkers, die alles aan de serverkant beheren, een intranetbeheerder en teamleider.

Omgeving

"We hebben ongeveer vierhonderd werkstations. Die beheren we dus allemaal, dus aanmaken van user accounts, de printers, groepenbeheer, active directory, maar ook de audio-visuele middelen in het opleidingscentrum. Ik denk dat de helft van de systemen notebooks zijn.

Alles draait op Windows XP, maar we zijn bezig met Windows 7, want we willen sowieso over. Dat heeft met de licensering te maken, wij moeten de laatste versie van Microsoft software binnen een half jaar na uitkomst in gebruik hebben.

Dat zou ook hebben betekend dat we Vista moesten draaien, maar dat wisten we toch te skippen: we hadden besloten nog een tijdje op XP te draaien met los aangeschafte licenties. Windows 7 heb ik thuis ook draaien. Het is lekker snel, en de lay-out is ontzettend netjes. We zijn er zeker positief over. De user account control settings zijn nu aan te passen, dus ze werken je niet meer zo op je zenuwen, wat bij Vista zeker wel het geval was. Anders dan bij Vista werkt de compatibiliteitsmodus nu wel, en ontzettend veel drivers worden ondersteund. O ja, en de updates zijn niet langer taal-afhankelijk, maar OS-afhankelijk."

Front Office

"Ik hoef geen servers te beheren, maar dat vind ik niet erg. In de front office heb je meer interactie met de gebruikers, en dat houdt het werk ontzettend afwisselend. Ik ben er niet zo van om de hele dag achter een monitor te zitten, liever een loopje en praatje hier en daar. Als mensen een probleem hebben, kan ik rustig een praatje maken zodat de boel rustig afkoelt en ik wat tijd kan nemen om het probleem op te lossen.

We krijgen echt van alles op ons bord, van Outlook dat niet meer werkt tot BlackBerries die niet meer draaien. Recent hadden we een probleem met de Vodafone UMTS-kaarten in combinatie met de ISA firewall client. Gebruikers kregen een RPC foutmelding, met de mededeling dat ze hun werk moesten opslaan en dat het apparaat in 60 seconden afgesloten wordt. Dat gebeurde iedere keer weer als iemand een paar minuten aan het werk was.

Het kwam waarschijnlijk door een update van de ISA Firewall client. We hebben zo'n tachtig tot honderd gebruikers van die UMTS-kaarten, inclusief directeuren. Als die boos op gaan bellen, is het toch even zweten. Het is verholpen met een hotfix, maar het was geen algemeen bekend probleem en dus was het flink zoeken. We hebben het uiteindelijk gevonden via een Yahoo-newsgroup. Alles bij elkaar heeft het 'opruimen' twee weken geduurd."

Trots

"Twee jaar geleden hebben we een verhuizing gehad. Alles hebben we toen in een maand tijd overgezet. Eerst de serverruimte verhuisd, dat waren 120 servers. Met glasvezel tussen het oude en nieuwe gebouw lukte het ons om dat in een weekeinde te doen, zonder downtime. Een ander weekeinde deden we hetzelfde met de werkstations en telefooncentrale. Uiteindelijk hebben we geen downtime gehad door een goede planning en uitvoer. De eerste maandag kon iedereen direct inloggen en gewoon aan het werk, en niemand merkte ook maar iets. Wij hebben daarvoor een extra bonus gekregen."

Probleempje

"Goed, ook tijdens de verhuizing is nog wel iets gebeurd. Op een gegeven moment viel de koeling op het dak van het nieuwe pand uit. Daarover kreeg ik rond tien uur 's avonds een sms'je, ik had immers stand-by 24/7 dienst. In de serverruimte was het daardoor rond de 60 graden Celsius. Toen zijn ik en een collega daar naartoe gegaan, en we hebben er de hele nacht mee lopen ploeteren. Pas rond vijf uur 's ochtends is het goed gekomen.

Niemand heeft er de volgende dag iets van gemerkt. De dag erop stond de directeur van onze Business Unit klaar met taart. Het is leuk dat je werk soms wordt onderkend. Sowieso voelt dit bedrijf lekker kleinschalig aan, en je kunt de directeuren hier met 'je' aanspreken. Het is een fijne werkomgeving."

Techniek

Techniek interesseert me enorm, ook de manier waarop bijvoorbeeld een pand in elkaar zit, het zit allemaal al heel mooi in elkaar. Beamers en schermen zijn in het plafond geïntegreerd. Mooie grote lcd-schermen in het opleidingscentrum, in een stuk of vijf lokalen. Techniek, in combinatie met gebouwbeheer, daar hou ik wel van. Ik ben dus echt een techniekman."

Tool

Het is meer een volledige suite, maar momenteel zijn we bezig met implementatie van SCCM, System Center Configuration Manager, en dat is een enorme beheerslag voor ons. Het beheer is dan van één plek geregeld. Je kunt alles in een keer centraal installeren en beheren. Bron: Techworld