Maar het invoeren van Macs op het werk kan voor IT een paar verrassingen met zich meebrengen, dat ondervond men bij een bedrijf met 60 werknemers. Daar heeft men een aantal jaar geleden Macs geïntroduceerd in een Windows-omgeving.

Het bedrijf was overgegaan op het werken met cloud services, en daarom werd het minder afhankelijk van een enkel desktop besturingssysteem. In de Macs zag men vooral een mogelijkheid om de druk op desktopsupport te verlichten.

De CIO nam contact op met de dichtstbijzijnde Apple reseller en Apple support outsourcer. Hij kocht VMware Fusion, waarmee Macgebruikers Windows-programma’s kunnen draaien (Parallels Desktop doet hetzelfde). Daarna stelde hij zijn werknemers voor de keuze om op een Mac of een PC te werken.

Het gebruik van de Mac schoot als een raket omhoog. In twee jaar zijn acht van de tien werknemers over naar Mac, en de IT-afdeling verwacht dat binnen een jaar iedereen op een Mac zal werken. Dat zal een dramatische afname van de interne supportkosten betekenen, aldus de CIO.

De overgang naar Mac ging heel erg soepel. Maar toch waren er onderweg een paar verrassingen. Hier is de top 5.

Een vertraagde Mac geeft een valse start

Als werknemers vernemen dat ze een Mac krijgen, dan worden ze over het algemeen licht in het hoofd en willen ze hem direct hebben. Nieuwe werknemers zijn het meest begerig. Maar het gebeurt nogal eens dat de Mac niet op tijd is voor de eerste dag van die werknemer.

Het bedrijf betrekt zijn Macs van een reseller op een paar kilometer afstand. Men bestelt een specifieke hardware-configuratie, waarna de IT-afdeling er de software op zet. Maar vaak heeft de reseller niet alle onderdelen op voorraad.

Meestal duurt het maar een paar dagen voordat alles toch nog in orde komt. Maar voor nieuwe werknemers die enthousiast op het werk komen is het toch een valse start.

Verwarrende verschillen

Macgebruikers draaien meestal Firefox als browser, maar ze kunnen ook Internet Explorer opstarten op Windows via Fusion of Parallels Desktop. Maar deze keuze in browsers kan verwarrend werken voor gebruikers. Ze vergeten welke cloud-apps beter werken in de ene of de andere browser. Niet alle cloud apps werken namelijk op Chrome of Firefox, maar alleen met Internet Explorer. Aan de andere kant werkt NetSuite, de cloud suite van het bedrijf, weer sneller op de Mac.

Een ander probleem is dat Mac- en Windowsversies van Microsoft Office niet precies hetzelfde zijn. Features werken net iets anders. Toetscombinaties zijn niet hetzelfde. Daarnaast moeten Macgebruikers, tot Outlook voor Mac later dit jaar uitkomt, wennen aan Entourage voor hun e-mail. Dat programma heeft minder mogelijkheden en het is erg traag.

De verschillen tussen de Office-versies is een serieus minpunt. Vier van de vijf nieuwe werknemers kozen voor de Mac, maar geen ervan was van huis uit een Macgebruiker. Ze waren allemaal gewend aan pc’s. Dan blijkt dat er toch een leercurve is bij de overstap van Office voor Windows naar Office voor de Mac. Powerusers kunnen in het begin ietwat gefrustreerd raken.

De volgende vraag is dan natuurlijk waarom ze dan geen gebruik maken van Office voor Windows met behulp van Fusion. Maar daarmee zou je het doel voorbijstreven. Twee versies van Office voor één gebruiker is gewoon te duur.

Gebruikers moeten zichzelf helpen

Als pc’s op hol slaan, dan bellen gebruikers direct de helpdesk. Maar van Macgebruikers wordt gevraagd dat ze eerst zelf nadenken. Ze hebben de keuze uit een aantal opties.

Ten eerste kunnen ze de support outsourcer bellen, die kan besluiten om een expert in te zetten om de machine te repareren. Of Macgebruikers kunnen naar een van de Apple Stores in de buurt. Ze kunnen zelfs de Apple hulplijn bellen.

Maar er zijn nog andere mogelijkheden. Ze kunnen zich tot Mac user groups wenden en het probleem zo zelf oplossen.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat ze zich direct tot de interne supportafdeling wenden. Aan de andere kant gelooft men er ook in dat Macgebruikers het prettig vinden om keuzes te hebben. Zo houden ze een en ander zelf in de hand, in plaats van dat ze hun computer aan de supportafdeling geven en dan alleen maar kunnen afwachten.

Macs zijn aantrekkelijk voor dieven

Met Macs in huis moeten er extra beveiligingsmaatregelen worden getroffen, voor het geval dat ze worden gestolen. Want de kans daarop neemt toe. Als er in bedrijven wordt ingebroken, dan worden de Macs meegenomen, terwijl de pc’s ongemoeid worden gelaten.

Een aantal apps werken gewoon niet

Er wordt wel eens gezegd dat een aantal Windowsprogramma’s sneller draaien op een virtuele machine op een Mac dan op een pc. Maar aan de andere kant zijn er ook Windowsprogramma’s die het niet goed doen op een Mac.

Zo zijn er slechte ervaringen met WebEx, een conferencingtool van Cisco. Binnen het bedrijf werd eerst gebruik gemaakt van GoToMeeting, maar toen WebEx uitkwam met een mooie aanbieding is men overgestapt. Alleen bleek toen dat de verbinding met Mac-gebruikers regelmatig wordt verbroken, dus is men teruggegaan naar GoToMeeting.

Bron: Techworld