Bedrijven die vroeger een streng beleid ten aanzien van bring-your-own-device (BYOD) hanteerden, erkennen tegenwoordig de noodzaak om apps in te zetten die lijken op consumentenapps, zodat het personeel productiever is. Vooruitstrevende bedrijven hebben tegenwoordig zelfs een eigen besloten app store, die lijkt op de openbare app stores van Apple en Google.

De gevolgen van consumerisation van apps voor ontwikkelaars van zakelijke apps

De consumerisation van zakelijke apps biedt volop kansen voor ontwikkelaars die hun vaardigheden willen uitbreiden en nieuwe uitdagingen willen aangaan. Het ontwikkelen van mobiele apps en Internet of Things (IoT)-apps biedt enorme carrièremogelijkheden: het gaat hier om twee van de technologische vaardigheden die het meest in trek zijn bij ondernemingen.

We spraken met Adam Fingerman, medeoprichter en Chief Experience Officer bij ArcTouch en vooraanstaand expert op het gebied van de ontwikkeling van mobiele apps op maat, over de belangrijkste technologieën, vaardigheden en methodologieën die ontwikkelaars van zakelijke apps in staat stellen apps te bouwen met dezelfde functionaliteit en hetzelfde gebruiksgemak als die van veel consumentenapps. Hieronder volgen de belangrijkste punten uit dat vraaggesprek en andere best practices van het developer advocacy team van IBM Cloud Data Services:

1. Ken je klant: Interne gebruikers zijn je klanten, dus moet je ze ook als klant behandelen. Dat betekent beantwoorden aan hun behoeften, hun pijnpunten leren kennen en inzicht krijgen in de manier waarop ze de gewenste app gebruiken. Fingerman raadt ontwikkelaars aan de ontwikkeling van apps niet te zien als het afhandelen van een werkorder of een verzoek van een IT-directeur, maar als het oplossen van het probleem van een klant.

2. Houd het simpel: Fingerman adviseert om vroeg in het proces de kernfunctionaliteiten voor het "minimum viable product" te bepalen. Dit betekent duidelijkheid krijgen over de belangrijkste dingen die de app perfect moet kunnen doen, en die als uitgangspunt nemen. Complexiteit kan leiden tot apps die lastig te bedienen zijn, slecht functioneren en geplaagd worden door storingen.

3. Gebruikersbeleving gaat vóór alles: In de wereld van mobiele apps zijn het uiterlijk en gebruiksgemak van een app net zo belangrijk als de functionaliteit ervan. Fingerman adviseert kennis te nemen van de richtlijnen van Google en Apple voor gebruikersinterfaces. Houd er rekening mee dat gebruikers bediening met een aanraakscherm - swipen, afbeeldingen vergroten en verkleinen, enz. - als vanzelfsprekend beschouwen. Denk ook aan andere veelgebruikte eigenschappen waar je gebruikers gemak van kunnen hebben, zoals zijkantmenu's en pushmeldingen.

4. Houd de balans in de gaten tussen veiligheid en toegankelijkheid van gegevens: Gegevens uit de cache zichtbaar maken is niet voldoende. Fingerman benadrukt dat het belangrijk is dat medewerkers met hun apparaat in dezelfde mate near-realtime toegang tot live gegevens hebben als op hun desktop. Hier bij IBM Cloud Data Services volgen we bijvoorbeeld de methode van offline eerst, wat betekent dat we apps zo ontwerpen dat de kernfunctionaliteit offline werkt. Zorg ervoor dat gegevens voor medewerkers die op afstand werken offline toegankelijk zijn en automatisch kunnen worden gesynchroniseerd wanneer de medewerker online toegang heeft.

5. "Vermijd zoveel mogelijk het wiel opnieuw uit te vinden": Zoals Fingerman zegt, maak, voor zover dat in jouw bedrijf is toegestaan, gebruik van open source. Niet alleen krijg je toegang tot kant-en-klare broncodes die je aan jouw app kunt aanpassen, maar ook treed je toe tot een gemeenschap waarin vragen worden beantwoord en best practices worden gedeeld. Er zijn bedrijven waar een volledig verbod op het gebruik van open source geldt, maar er zijn veel meer bedrijven die de tijd- en kostenbesparende voordelen ervan benutten.

6. Denk volgens systems of engagement (SoE): Bij het ontwikkelen van moderne apps moet je rekening houden met sociaal netwerken, mobiele functionaliteit, analyse en cloud computing. Al deze systems of engagement (SoE) hebben betrekking op interactiviteit en samenwerking, anders dan traditionele systems of record (SoR), die betrekking hebben op het verzamelen, opslaan en weergeven van statische gegevens. Het ontwikkelen van SoE-apps vereist andere vaardigheden en een andere manier van denken dan het ontwikkelen van SoR-apps.

7. Werk nauw samen met de IT-organisatie aan de veiligheid en vertrouwelijkheid van gegevens: Leer alles over de sterke en zwakke punten van beschermende maatregelen zoals containerisering en platforms voor mobile device management (MDM), waarmee persoonlijke en zakelijke gegevens gescheiden worden gehouden. Fingerman raadt aan de beveiligingsbeheerder te vragen verbindingen met middenlagen en back ends naar behoren op veiligheid te testen.

8. Ontwikkel een ontwerp voor meerdere platforms, en niets anders: Nu er verschillende mobiele platforms, besturingssystemen en uiteenlopende gegevensbronnen zijn, en het IoT zich in alle richtingen begint uit te breiden, is het essentieel om voor meerdere platforms te ontwikkelen. Hoe meer gegevensbronnen er zijn waarmee verbinding gemaakt moet worden, hoe meer API's er nodig zijn. Op dit gebied bestaan verschillende tools die van nut kunnen zijn, dus specialisatie in een enkel platform is niet per se nodig.

Lees ook: Vijf trends in software-ontwikkeling in 2018