"Het leukste van mijn werk is dat ik dingen voor elkaar krijg die anderen niet lukken. Ook leuk is het om ergens iets volstrekt nieuws te introduceren." Andree is op dit moment bezig met projecten voor SURFnet, provider voor het landelijk universiteitsnetwerk.

Video

"Iets meer dan tien jaar geleden heb ik mijn eerste project gedaan in videoconferencing. Het stond toen nog in de kinderschoenen, en het was een researchproject dat ik toen al ook voor SURFnet deed. SURFnet besloot daarna een dienst op te zetten voor eindgebruikers, en daarvan ben ik het operationeel beheer gaan doen. Even later ben ik namens SURFnet technisch betrokken geraakt bij de eerste Megaconferences, met honderden deelnemers. Dat heeft me specifiek in dit vlak veel ervaring opgeleverd.

Landschap

"Bij de meeste commerciële aanbieders ging videoconferencing in die tijd over ISDN-telefoonlijnen. Je had het gestandaardiseerde H.320-protocol. IP-netwerken waren toen in opkomst. De eerste versie van de H.323 standaard voor videoconferencing over IP-netwerken stamt uit 1996, en is afgeleid van de H.320 standaard.

Meerdere omgevingen

"Het beheer en het koppelen van de videoconferentie-infrastructuur is redelijk complex, terwijl de techniek op zich relatief eenvoudig is. Je hebt redelijk wat problemen met het netwerk, zo had je tien jaar geleden nog niet echt te maken met een firewall. Inmiddels is dat een groot probleem. Ook de address space begint op te raken, en zitten de meeste klanten achter een private netwerk. Je moet het allemaal goed plannen.

Een ander punt is dat je heel erg rekening moet houden met gebruiksvriendelijkheid. Je bouwt het voor de eindgebruiker, die moet het net zo simpel kunnen gebruiken als een gewone telefoon. Dat moet dan wel met de functionaliteit en kwaliteit van een high-tech dienst.

Even een praktisch voorbeeldje: de belasting van het lokale netwerk. We hebben bijvoorbeeld een project voor videoconferencing voor de chirurgie. Dat is heel grootschalig. Als je alles goed hebt geregeld van buiten, wordt het verkeer dat over het netwerk gaat heel erg druk. Je loopt dan het risico dat het netwerk overvol raakt, en dat merk je pas op het moment dat de conferentie draait. Je moet dan extra opletten. Het zou niet de eerste keer zijn dat het hele netwerk klapt. Maar ook kleinere problemen kunnen daardoor voorkomen, bijvoorbeeld kwaliteitsverlies. Bij een groot event, waarbij ook media-aandacht aan de orde is, mag dat niet gebeuren."

Scheiding

"Het is bovendien niet je eigen netwerk; je moet de keuzes uiteindelijk bij de lokale netwerkbeheerders en gebruikers leggen. Mijn werk lijkt trouwens verder helemaal niet op die van een netwerkbeheerder. De meeste consulenten garanderen dat het deel van de video-conferencing werkt, maar dat ze zich niet met het netwerk bemoeien. Zelf doe ik het een beetje andersom: ik garandeer niet dat het werkt, maar ik werk wel met de netwerkbeheerder samen om alles af te stemmen.

Wel weet ik iets van hoe netwerken werken, maar ik zie het als een gescheiden taak. Ik beheer alleen de service-infrastructuur, niet de klant-infrastructuur. Maar problemen kunnen aan beide kanten optreden. Het is heel typisch voor videoconferencing-beheer dat je een dienst hebt die niet alleen met de directe klant te maken heeft, maar ook met indirecte klanten met wie de dienst moet samenwerken.

Regelmatig word ik dan ook overspoeld met vragen en problemen, ook van anderen waar klanten mee willen samenwerken. Bij andere diensten, mail bijvoorbeeld, hou je je aan de protocollen en standaarden, dat ligt bij videoconferencing wat moeilijker. Minder leuk aan mijn werk is daarbij dat de partijen vervolgens gaan zeggen dat het 'wel bij die andere' zou liggen, en dat er vaak geen eenduidige oplossingen voorhanden zijn. Je kunt dan wel een richting aangeven."

Data

"Het valt trouwens mee hoeveel gegevens er door een netwerk worden gepropt. Een HD-stroom is vaak een stroompje van 2 megabit. Wat het moeilijk maakt, is dat er van die 2 megabit he-le-maal niets verloren mag gaan. Je kunt niet wachten op de timeout en het pakketje opnieuw versturen. De jitter in je netwerk moet ook beperkt blijven. Er zijn dus extra eisen."

Nut

"Ik denk dat heel veel consultants en bedrijven die videoconferencing willen implementeren te veel kijken naar puur en alleen het kostenaspect. Ook als ze het afzetten tegen eventuele besparingen, zoals vliegtickets, zal het kostenplaatje voor velen vaak vies tegenvallen. Maar ze vergeten zich vaak af te vragen wat ze aan productiviteit kunnen winnen.

Als het goed werkt, dus als het vergelijkbaar is met een face-to-face gesprek, dan kun je bijvoorbeeld bedenken dat je de reistijd bespaart. Mensen die in het vliegtuig met een laptop zitten, spelen volgens mij alleen maar patience, want in een vliegtuig kun je niets schrijven van enige kwaliteit. En ook als je aankomt ben je moe, en dus minder productief. Een goede conferencingstructuur maakt het ook eens mogelijk om vaker, en korter, besprekingen te voeren. Dat alles wordt niet meegenomen." Bron: Techworld