Er bestaan al geo-locatie services waarbij op basis van het IP-adres van de gebruiker een locatie afgeleid kan worden. Deze services zijn echter niet heel nauwkeurig. Wie vanuit Utrecht surft moet niet raar opkijken als de geo-locatie service beweert dat hij of zij in Arnhem woont.

In Amerika heeft de router-producent Juniper samen met het marketingbedrijf Feeva iets nieuws bedacht. Op het niveau van de ISP router wordt een extra tag aan de HTTP header toegevoegd, gerelateerd aan de postcode van de gebruiker. De ISP weet waar de verschillende gebruikers wonen en welk IP-adres zij gebruiken. Door deze informatie te coderen en aan de header toe te voegen weet de marketeer op buurtniveau waar je zit. Vervolgens kan hij zijn lokale advertenties op jouw scherm tonen.

Privacy watchers worden hier natuurlijk zenuwachtig van. Maar volgens Feeva is er niets aan de hand, omdat het gaat om gecodeerde gegevens op buurtniveau. Zolang je niet in je eentje in de buurt woont zijn die gegevens ook niet tot de persoon te herleiden.

Toch blijft het vreemd, de ISP die jouw persoonlijke gegevens gebruikt om informatie aan HTTP-header toe te voegen. Het is nog niet duidelijk of en wanneer deze techniek ook in Nederland wordt ingevoerd.

Bron: Techworld