Dat laat Julia Holtz van Google weten op het Google European Public Policy Blog. De klagers zijn Foundem uit het Vereningd Koninkrijk, de Franse juridische zoekmachine ejustice.fr, en Ciao! from Bing uit Duitsland, dat in 2008 is overgenomen door Microsoft.

De klagers

Google noemt Microsoft in verband met nog een andere partij. Foundem is lid van ICOMP, een organisatie die door Microsoft wordt ondersteund. Foundem is een verticale zoekmachine en prijsvergelijkingssite die klaagt dat het algoritme van Google de site naar onder duwt in de zoekresultaten, omdat het Foundem beschouwt als een concurrent.

Dat is ook de klacht van ejustice.fr, aldus Holtz, maar ze werpt de beschuldiging van zich. Google heeft volgens haar niets tegen verticale zoekmachines. Andere van zulke sites scoren wel goed in Google, zo luidt haar verdediging.

Wat Chiao! Betreft gaat er een langere voorgeschiedenis aan vooraf, schrijft Holtz. De site was lange tijd een AdSense partner van Google met wie ze altijd een goede relatie hadden. Maar nadat Microsoft de zoekmachine had overgenomen, begonnen klachten binnen te druppelen over de standaard voorwaarden van Google. Eerst zijn ze naar de Duitse autoriteiten gestapt, en nu dus naar Brussel.

Microsoft

Microsoft is niet verbaasd dat de Europese Commissie gaat kijken naar de online advertentiemarkt, aangezien het een belangrijke markt is, die wordt “gedomineerd door een speler”. Maar Microsoft zei ook dat het nog niet was ingelicht door de Commissie.

In een e-mail verklaarde het bedrijf dat het ondertussen de medewerking voortzet met het onderzoek van de Duitse autoriteiten naar klachten die zijn ingediend door Ciao! en verschillende andere Duitse bedrijven.

Vooronderzoek

De Europese Commissie start wel vaker vooronderzoeken na klachten. Daarin wordt de markt goed bekeken en wordt met de betrokken partijen gesproken. Pas na dit vooronderzoek wordt besloten of er een volledig onderzoek komt.

Bron: Techworld