Martijn werkt op een ICT-afdeling van 4 man als systeembeheerder bij Bol Accountants. Hij houdt zich vooral bezig met het dagelijks beheer als tweedelijns beheerder. Daardoor komt hij niet vaak in contact met gebruikers en toch is hij onder hen erg geliefd. Er worden altijd adequate oplossingen geboden voor problemen die via het ticketsysteem TOPdesk ingeschoten worden. Naast de interne gebruikers zijn er ook klanten van Bol die ook ICT-beheer uitbesteden aan hen. “Dat zijn meestal de kleinere klanten die geen eigen ICT-afdeling hebben. Wij doen dan in een halve dag per maand het beheer erbij”, zegt Martijn.

Architectuur

Bol Accountants heeft 4 vestigingen. Op de vestiging in Boxmeer staan alle servers. “We hebben een VMware omgeving met 7 Blade servers, een IBM San waar alle servers op draaien, een losse server voor de back-up en nog 3 Citrix servers. Op de Citrix servers logt iedereen in en vervolgens kunnen ze hun werk doen met hun eigen set programma’s. Ze kunnen vanaf iedere desktop dus inloggen en hun eigen profiel laden.

Tool

Bij de vraag wat zijn favoriete tool is, wordt het stil. “Er zijn zoveel tools die handig zijn en die we gebruiken… Maar ik ben zelf veel met Virtual Center bezig. VMware staat dan ook echt centraal bij ons. Dat is een beetje mijn kindje ook. We hebben alle 4 onze eigen specialisaties binnen het team als het ware, maar voor mij is dat VMware. Virtual Center zit ik dus dagelijks achter.

VMware problemen

VMware is echter ook niet zaligmakend. “Het had alleen nog wel wat voeten in de aarde toen we overgingen op VMware zeg! We hadden te maken met een externe partij die we ingehuurd hadden en daar zouden we het samen mee gaan doen. Het was echt nog in de tijd dat VMware behoorlijk nieuw was. De mensen die het zouden gaan implementeren bij ons waren alleen ook nog virtuele maagden. Dat wisten we niet, maar het was hun eerste keer. Anders hadden we het waarschijnlijk destijds wel anders gedaan. Er ging echt van alles fout. We deden er allereerst al 3 maanden over, terwijl er 2 weken voor ingepland was. Op de dag van implementatie, dat we alles hadden overgezet naar de virtuele omgeving dus, waren alle servers opeens corrupt. Ik weet nog steeds niet precies wat ze gedaan hadden, maar we zijn tot 4 uur ’s nachts bezig geweest!

Waarom nou jij?

De vaste vraag waarom juist Martijn zou moeten winnen valt zoals altijd zwaar. “Ik denk dat het heel erg van het bedrijf afhangt of je een goede systeembeheerder kunt worden of niet. Natuurlijk moet het ook in jezelf zitten, maar stimulans is belangrijk toch. Wij hebben de Bol IT Academy bijvoorbeeld. Dat is een maandelijkse bijeenkomst van ons 4-en waarbij één iemand uitgebreid lesgeeft in zijn of haar specialiteit of datgene waar zij zich in verdiept hebben recent. Zo pik je dus een heleboel mee en wordt je heel breed naast je eigen specialisme. Het is dan ook daardoor denk ik dat we vrijwel nooit iets uit hoeven te besteden, zelfs niet voor maatwerk applicaties meestal. En dat terwijl we toch een vrij kleine afdeling hebben. Ikzelf probeer gewoon altijd voor mensen klaar te staan en mijn werk erg volledig te doen. En daarmee hoop ik dan maar dat ik het schop tot sysadmin van het jaar!

Alle interviews met de 10 finalisten op een rijtje:

Alex van Heel Reza Koop Christian van Driel Marcel Braak Ferry Wenning

Martijn Verkuijlen

Ferry Zuijdendorp Jurrien Dokter Maarten Bruntink Richard Croes Bron: Techworld