Het bedrijf waar Richard werkt heet Switch Automatisering. Switch doet ontwerp, implementatie, onderhoud en beheer van netwerken en is dus eigenlijk een full service ICT bedrijf. Richard werkt in blokken van 4 of 8 uur bij zijn 21 klanten en elke dag ziet er voor hem dan ook wezenlijk anders uit. “Gelukkig zijn al mijn klanten dichtbij. Dat is bij sommige collega’s wel anders, maar mijn verste klant is een half uurtje rijden vanuit mijn woonplaats Oldenzaal.”

Richard’s taak in het bedrijf is vooral ontzorgen, meedenken en migreren. Sommige van zijn klanten, zoals een advocatenkantoor hebben helemaal geen ICT-ers rondlopen en andere hebben een volwaardige ICT-afdeling. “Daar doe ik eigenlijk vooral controle activiteiten. Ze zijn zelf allemaal capabel hoor, maar ik ben dan als een accountant die even de periodieke check doet of alles nog goed gaat. En bij de kleinere klanten doe ik werkelijk alles. Dat is nog eens variatie! Ik ben dan ook erg blij met mijn werk.”

Favoriete tool

Omdat Richard zoveel verschillende klanten (en dus netwerken) heeft, is de applicatie Mobile Net Switch http://mobilenetswitch.com/ voor hem een ware uitkomst. “Ik kom bij een klant, start mijn laptop op en het eerste dat ik doe is Mobile Net Switch starten. Daar staan alle profielen in van alle klanten, van waaruit ik toegang tot het hele netwerk heb en dus meteen ‘ready to go’ ben.

Verder is remote beheer natuurlijk een must voor Richard. “Ik gebruik Remote Desktop Manager. Wat een geweldige tool is dat zeg. Ik heb hem nog van jullie site meegepakt!”

24-uurs service

Richard heeft een erg persoonlijke band met zijn klanten. Dat brengt met zich mee dat vooral de kleinere bedrijven waar hij komt, hem ook na werktijd vragen stellen. “Ik zit vaak ’s avonds toch nog wel even wat mailtjes te beantwoorden. Ik vind dat niet zo erg hoor, als de relatie met je klanten persoonlijk is dan voelt het ook niet zo zeer als werk. Bovendien komt het regelmatig voor dat ik uitgenodigd wordt op bedrijfsuitjes en –feestjes. Ik voel me dus ook deel van al die bedrijven. Ook duik ik wel eens de kroeg in met klanten of we pakken een wedstrijdje FC Twente mee natuurlijk. Dat is denk ik gewoon hoe het gaat hier in het Oosten!”

Blunder

Ook sysadmins maken fouten natuurlijk. Zoals is gebleken komt dit meestal door haastig automatisme. Zo ook bij Richard. “Ik heb een keer een domain controller per ongeluk platgegooid. Ik had met Remote Desktop Manager een heleboel servers overgenomen. Die krijg je dan in tabs netjes naast elkaar. Ik dacht dat ik op de beheerserver zat, waar de proxy en dergelijke op draaide, maar zat in werkelijkheid toen op de domain controller. Op dat moment zag ik wat hoofdjes boven hun computers uitsteken en in mijn richting turen. De meeste mensen konden wel doorwerken gelukkig, maar sommigen kregen wel een melding of connectieproblemen. Die mensen moest ik wel even vriendelijk vragen om opnieuw in te loggen. Ik had hem wel weer snel in de lucht in elk geval, dat scheelde.

Maar goed, als mensen weten dat ik binnen ben en er gebeurt wat, dan zie je die hoofdjes toch wel ‘Lange Jan-stijl’ boven die pc’s uitsteken richting mij. Je weet wel, die van de Efteling.”

Trots

Richard is trots wanneer hij ergens weggaat en de mensen blij achterlaat. ‘Ontzorgen’ noemt hij het zelf. Een specifieke migratie waar hij trots op is, is de recente migratie van Novell naar Windows Server 2008 en Citrix. “We hebben er een geheel gevirtualiseerde omgeving van gemaakt. Daarbij hebben we de patchkast helemaal netjes ingericht met allemaal kleuren kabels die weer corresponderen met bijbehorende netwerkdelen. Kortom, we hebben het netwerk erg professioneel en netjes gevirtualiseerd. Deze specifieke migratie is zo ongelooflijk vlekkeloos verlopen, dat de klant en ik echt bijna met verbazing terugkeken hoe goed dat gegaan was.”

Winnen?

Richard onderscheidt zich naar eigen zeggen in het feit dat hij op een persoonlijke manier omgaat met de klant. Hij denkt mee en gaat daarbij in de huid van de klant zitten als het ware. “Het betrokken zijn met de klant, ook buiten werktijd, is denk ik wat mij onderscheid. In mijn ervaring zijn sysadmins soms iets te veel puur zakelijk met het werk bezig. Het is een ontzettend goede investering qua tijd om heel even een bak koffie te drinken met een klant en te praten in een ontspannen sfeer. Daardoorweet je beter wat er speelt en kun je vervolgens de schouders er weer onderzetten. Ook als sysadmin heb je iets aan sociale eigenschappen!”

Alle 10 finalisten op een rijtje:

Alex van Heel Reza Koop Christian van Driel Marcel Braak Ferry Wenning Martijn Verkuijlen Ferry Zuijdendorp Jurrien Dokter Maarten Bruntink Richard Croes Bron: Techworld