Ja, we kunnen hier natuurlijk eindeloos gaan zitten ouwehoeren over afvallen, meer bewegen en stoppen met roken (alledrie doen!), maar we zitten hier niet op het Viva-forum. Dit is een site voor systeembeheerders. Daarom enkele werkgerelateerde plannen voor 2010 en wat tips hoe je je goede voornemens kunt volhouden.

1. Elke dag een lege inbox

Altijd goed. Niets is zo rustgevend als een schone inbox. Niet meer de hele dag dat stemmetje dat zegt dat je nog allerlei mails moet beantwoorden en dingen moet doen (al weet je niet meer precies welke dingen).

2. Minder stress

Een beetje stress kan geen kwaad, maar het kan ook te veel worden. Kwam je het afgelopen jaar om in het werk, word je al moe bij de gedachte dat je maandag weer aan de slag moet? Dan is het misschien tijd om het eens wat rustiger aan te gaan doen.

3. Carrière maken

De economische crisis gooide het afgelopen jaar het nodige roet in het eten. Iedereen bleef zitten waar hij zat en daardoor was het vrijwel onmogelijk om hogerop te komen. Maar de eerste tekenen van herstel zijn weer zichtbaar en dat biedt perspectieven om komend jaar nu eindelijk eens promotie te maken of aan een hele nieuwe carrière te beginnen.

4. Meer vrije tijd

Leuk hoor, al dat werk. Jammer alleen dat het ten koste gaat van je vrije tijd. Bestond jouw vakantie vorig jaar ook uit twee dagen wadlopen? Dat wordt het tijd om dit jaar eens wat langer weg te gaan.

Hoe houd je je goede voornemens vol?

Het nadeel van goede voornemens is dat het bedenken ervan doorgaans makkelijker is dan de uitvoering. Sommige mensen voeren hun plannen nooit uit (zo neem ik me al jaren voor om in het nieuwe jaar eens te beginnen met roken, maar het wil er maar niet van komen) en voor menigeen geldt dat de lol er na een paar weken wel weer vanaf is.

Er zijn tal van redenen waarom goede voornemens van tevoren makkelijker lijken dan ze in de praktijk zijn. Als je net tien oliebollen achter de kiezen hebt, lijkt het misschien niet zo moeilijk om te gaan lijnen, maar als je vervolgens een dag hard hebt gewerkt en je in de supermarkt in een veel te lange rij bij de kassa staat, wordt het opeens toch wel erg verleidelijk om ook nog een Mars in je boodschappenkarretje te gooien.

Volgens psychologen is de truc om een goed voornemen ten uitvoer te brengen het maken van een plan. Je stelt jezelf een doel, maar je moet ook bedenken hoe je dat gaat bereiken. "Vertaal je voornemen in deelactiviteiten en noteer in je agenda wanneer, waar, met wie en hoe je wat gaat doen", aldus hoogleraar psychologie Roos Vonk in Intermediair.

Wil je bijvoorbeeld elke dag een schone inbox, bedenk dan hoe je dat voor elkaar kunt krijgen en maak ook ruimte in je agenda om je goede voornemen uit te voeren. Maak bijvoorbeeld elke werkdag aan het begin en het eind van een half uur vrij voor het lezen en beantwoorden van mails.

En wil je minder stress, dan moet je eens goed kijken welke zaken die stress veroorzaken. Wat zijn de mogelijkheden die je zelf hebt om daar wat aan te doen? Neem je bijvoorbeeld te veel werk aan, neem je dan voor tegen bepaalde zaken 'nee' te zeggen. Of delegeer klussen vaker aan anderen.

Tegenslagen zijn natuurlijk onvermijdelijk bij goede voornemens. Er komt altijd weer een dag dat je je inbox niet helemaal schoon achterlaat. Het devies: niet bij de pakken neerzitten. En de volgende dag weer met goede moed aan de slag. Makkelijk gezegd? Inderdaad. Mijn goede voornemen voor 2009 was ook om een opgeruimde inbox te hebben. En dat is me niet gelukt. Dit jaar beter?

Bron: Techworld