Harm Veenstra werkt bij credit management-bedrijf Lindorff. Het bedrijf heeft over heel Europa ruim 2200 werknemers. Harm heeft zelf 500 gebruikers onder zijn hoede en gaat daarmee over centraal Europa.

Gebruikers

Harm komt in principe niet langs bij zijn gebruikers. Ze zitten verspreid over een aantal landen als Nederland, Spanje en Duitsland. De enige hardware apparatuur die er staat bestaat uit terminals, netwerkswitches en telefoons. De enige reden waarom Harm naar zijn gebruikers toe zou gaan, is om nieuwe hardware te plaatsen, maar verder wordt alles centraal vanuit hoofdlocatie Zwolle gedaan.

In Zwolle staan twee datacenters van Lindorff. Naast de hoofdlocatie is er ook de co-locatie. "We huren daar rackspace en daar staat uitwijkapparatuur in. Als alles onder water loopt op de hoofdlocatie, dan gaan we vrolijk naar de uitwijklocatie, waar alles gebackupt staat. Er staat een minimale vorm van de omgeving die we hier hebben staan."

"We hebben bij IBM 70 seats gehuurd, zodat het callcenter in elk geval kan blijven draaien. Zo kan er bij rampen gewoon door worden gewerkt door een deel van de gebruikers, zij het op een vrij basale manier. Voor veel bedrijven is het uit kunnen wijken naar een ander kantoor minder van toepassing, maar voor ons is het gewoon belangrijk vanwege ons callcenter onder andere."

Virtualisatie

Ook Lindorff virtualiseert steeds meer, volgens de trend. Dat doen ze met VMware. “We hebben een voornamelijk fysieke omgeving, maar we virtualiseren steeds meer. Kleine applicaties, webservers bijvoorbeeld waarvan de data op de nieuwe storage omgeving staat. Daar ben ik zelf mee bezig op dit moment."

"We virtualiseren applicatieservers, de complete DMZ (DeMilitarised Zone) omgeving die nog op fysieke hardware draait, maar aan vervanging toe is en nog wel meer in het komende jaar verwacht ik. Onze webdiensten staan op de DMZ en die zijn dus goed hardwarematig beveiligd met behulp van allerlei firewalls en IPS- en IDS-systemen. We hebben laatst een penetratietest laten doen en daar scoren we gelukkig goed in."

Noorwegen en Zwolle

Er werkt 8 man op de ICT-afdeling bij het hoofdkantoor in Zwolle. Dat zijn zowel telefoniebeheerders als systeembeheerders. “Telefonie is trouwens een vak apart hoor in een bedrijf als dit. Daar zijn aparte mensen voor, dus ik waag me er niet aan."

"Ik houd me hier en daar wel bezig met het buitenland. We gebruiken een aantal diensten vanuit Noorwegen, waaronder onze financiële omgeving, maar ook onze interne intranetsite wordt daar gehost met bedrijfsinformatie."

Powershell

Harm heeft eigenlijk twee favoriete tools. "Ik las net het artikel over de vorige sysadmin die jullie hebben geïnterviewd en ik ben zelf ook een fervent Mremote gebruiker. Je kunt daar van alles mee doen, waaronder Telnet, SSH, RDP en VNC. Dat werkt erg goed."

Maar daarnaast is Harm vooral echt een Powershell die hard. “Ik gebruik het voor het vergemakkelijken van het dagelijkse beheer. Wat je vroeger in batch deed, doe je nu in Powershell als het ware. Het combineert Visual Basic scripting en .NET applicaties. Je kunt vanaf command line veel meer aanroepen en uitlezen. Daar houd ik me veel mee bezig, om processen dus efficiënter te maken door middel van Powershell. Erg leuk spul.”

"Het enige wat ik trouwens nog wel batch is onze server-uitrol. Ik heb een complete unattended server uitrol voor onze Server 2003 omgeving. Je vult een aantal gegevens in, zoals de servernaam, de omgeving en bijvoorbeeld welk type hardware het is en binnen een uur heb je een draaiend systeem."

"Volgend jaar gaan we Server 2008 uitrollen. Maar voor die tijd ga ik nog wel mijn certificering halen. Nu heb ik een Server 2003 certificaat, maar 2008 is wel wezenlijk anders. De kernel is veel meer Windows 7-achtig. Ik zie er erg naar uit."

Op en neer

Harm kan zich niet goed voor de geest halen wat er allemaal mis is gegaan in het verleden. Echte blunders kan hij dan ook niet reproduceren. Maar hij weet nog wel dat hij in het verleden ’s avonds thuis zat en nog wat werkzaamheden moest doen, om er vervolgens achter te komen dat er geen remote connectie was.

“Dat kwam doordat ik dan in de haast per ongeluk op enter had gedrukt tijdens een stukje Cisco configuratie, waardoor je de verbinding met de secundaire locatie verliest. Waar dat dus op neerkomt, is dat je weer terug kan gaan rijden naar je werk. En dat is een half uur heen en terug. Aanpassingen aan systemen kunnen vaak pas na half tien ’s avonds plaatsvinden, dus als het even kan zit ik dan liever thuis te werken. Daar heb je immers TV!”

Tip voor sysadmins

Harm vindt, ondanks dat hij bijna alles noodgedwongen remote doet, het contact met gebruikers erg belangrijk. “Ik werkte hiervoor bij een bedrijf met tegen de 20.000 gebruikers. Het contact met de gebruikers was daar echt bijna nul. Bij Lindorff heb je een veel directere lijn met je gebruikers. Je merkt meteen de gevolgen van wat je doet via je gebruikers. Het is veel directer dus."

"De getallen zijn weliswaar anders, want natuurlijk is het interessant om 600 VM’s te hebben draaien in plaats van 50, maar als er iets is wat ik mee zou willen geven aan andere systeembeheerders is het dat als je dichterbij je gebruikers staat, je dat veel meer inzicht geeft. Ik stond er zelf achteraf gezien iets te ver vanaf en ik dacht dan soms ten onrechte dat iets geen invloed zou hebben op gebruikers, maar dat had het wel.” Bron: Techworld