Aan het wisselen van hoster zitten heel wat haken en ogen. Toch is het de moeite waard om je website of applicatie bij een betrouwbare hoster onder te brengen. In dit artikel leggen experts uit wat er bij komt kijken om je gegevens en domeinnaam te verhuizen en hoe je van de overeenkomst met je falende hoster afkomt.

Gegevens verhuizen

Het meest lastige aan een overstap is het verhuizen van de gegevens en programmatuur die bij de hoster draaien en zijn opgeslagen. Volgens Michiel Steltman, directeur van brancheorganisatie DHPA, staat of valt de verhuizing van website of applicatie met een goede voorbereiding. “De mate van voorbereiding en stappen die moeten worden gezet verschillen per soort hosting, website en applicatie. Het maakt daarbij uit of de gegevens allemaal op het bestandsysteem van de server zijn opgeslagen, of dat er ook gegevens zijn opgeslagen in een database of ander systeem", stelt hij.

“Het meest eenvoudig is het verhuizen van een statische website, die alleen maar bestaat uit platte html-pagina's", gaat Steltman verder. “Bij zo'n website is het een kwestie van de pagina's downloaden bij de oude hoster en uploaden bij de nieuwe."

Maar zodra er een content mangement systeem zoals Joomla of Mangento in gebruik is, is het belangrijk dat de omgeving van de nieuwe hoster geschikt is om deze op te draaien. Daarnaast is het dan van belang om te kijken waar en op welke manier de gegevens zijn opgeslagen. Dit is namelijk voor elk soort website en applicatie verschillend.

Bij complexe applicaties zal de klant de gegevens in de meeste gevallen niet zelf kunnen uitlezen en moet de hulp worden ingeroepen van de oude hoster, legt Steltman uit. “Zeker als het geen hartelijk afscheid is, is het des te belangrijker om een zeer goede voorbereiding te treffen, zodat toch alle gegevens en programmatuur kunnen worden verhuisd."

Als laatste punt druk Steltman verhuizers op het hart om er vooral voor te zorgen dat alle gegevens en programmatuur verhuisd en veilig gesteld zijn voordat de overeenkomst met de oude hoster afloopt. Steltman erkent dat dit een open deur is, maar het komt regelmatig voor dat een klant vergeet om gegevens of programmatuur op tijd veilig te stellen. Als de overeenkomst eenmaal is afgelopen is het soms te laat.

Domeinnaam

Om je domeinnaam te verhuizen is de medewerking van je oude hoster noodzakelijk. In het geval van een .nl-domeinnaam moet de klant bij de oude hoster een zogenoemd 'token' opvragen waarmee de nieuwe hoster de verhuizing kan uitvoeren. De oude hoster is verplicht om mee te werken aan de verhuizing. Lycke Hoogeveen, woordvoerster bij .nl-registry SIDN legt uit dat de domeinnaamhouder een klacht bij SIDN kan indienen als de oude hoster niet meewerkt aan de verhuizing. Daarna wordt er een escalatieprocedure opgestart.

“Een medewerker van SIDN bekijkt dan eerst of de klacht terecht is. Als dat zo blijkt te zijn grijpt SIDN in en kan de domeinnaam alsnog worden verhuisd", zegt ze. “Als vervolgens blijkt dat een hoster stelselmatig niet meewerkt aan verhuizingen van .nl-domeinnamen, dan wordt daar door SIDN tegen opgetreden." De organisatie heeft een aantal sancties tot zijn beschikking, zoals een waarschuwing, gedeeltelijke of volledige blokkering van de hoster, en in het uiterste geval volgt zelfs royering van de hoster als registrar, zo legt Hoogeveen uit. Andere domeinregistries hanteren vergelijkbare procedures.

Juridische aspecten

Om niet alleen feitelijk maar ook in juridische zin van je oude hoster af te komen, moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan en moeten er bepaalde stappen worden gezet. Matthijs van Bergen, juridisch adviseur bij ICTRecht, legt uit welke dat zijn.

“Allereerst moet het falen van de hoster ernstig genoeg zijn. In dat geval kan de klant de overeenkomst met de hoster (gedeeltelijk) ontbinden. Denk daarbij aan het feit dat een bepaalde uptime structureel niet wordt gehaald", zegt hij. Wat je mag verwachten is afhankelijk van de dienst die je afneemt en betaalt of wat de hoster heeft gegarandeerd. Maar zelfs bij een goedkoop webhostingpakket is een uptime die structureel onder de 90% per maand ligt niet acceptabel zijn.

“Wanneer in de algemene voorwaarden staat dat bijvoorbeeld maar een uptime van 50% hoeft te worden gehaald, dan moet je een stap extra zetten", legt Van Bergen uit. “Als particulier of kleine ondernemer kun je zo'n onredelijke voorwaarde vernietigen door een (aangetekende) brief of e-mail naar de hoster te sturen. Dat kun je gelijktijdig met de ontbinding doen en ook is het mogelijk om de rechter te vragen om de voorwaarden te vernietigen. De bewuste voorwaarde werkt dan niet meer tegenover jou."

Van Bergen benadrukt dat het verstandig is om voordat je tot ontbinding overgaat zowel de tekortkomingen als je melding daarvan aan de hoster te documenteren. “Zorg ervoor dat je van meet af aan bewijs hebt voor later, omdat je de claim dat de hoster faalt natuurlijk wel moet kunnen onderbouwen", zegt hij.

Dat kan eenvoudig door bijvoorbeeld een screenshot te maken van het controlepaneel van je lijst met mislukte pings naar je server of website. Je emails naar de helpdesk zou je met RPost, CopyConfirm of een andere oplossing kunnen laten registreren, zodat je later gemakkelijker kunt bewijzen dat je vragen zijn gestuurd en deze ook aangekomen zijn, maar niet zijn beantwoord.

Zodra de documentatie volledig is kun je met een (aangetekende) brief of e-mail de overeenkomst met de hoster ontbinden. “Om helemaal zeker te zijn dat de ontbinding geldig is, kan deze ook bij de rechter worden gevorderd. Als niet zeker is of het falen van de hoster erg genoeg is, kan deze weg verstandig zijn omdat je met de uitspraak van de rechter zeker weet dat je ontbinding stand houdt. Maar als het falen ernstig genoeg is, is een ontbinding per brief of e-mail net zo geldig", legt Van Bergen uit.

Indien de overeenkomst eenmaal is ontbonden, ben je van de overeenkomst met de hoster af, aldus Van Bergen. Voor de periode waarop de ontbinding van de overeenkomst betrekking heeft, heb je recht om het bedrag dat je vooruit betaald hebt, terug te krijgen van de hoster.