Google Buzz is een ambitieus project, maar dat is niets nieuws voor Google. Het lijkt wel alsof het bedrijf nooit een project begint dat niet minstens de draak steekt met een paar regels en paradigma’s. Daarnaast lijkt het alsof Google in elk segment van de technologie een belangrijke rol wil spelen. En een lucratieve en snelgroeiende markt als die van sociale netwerken wil het zeker niet aan zich voorbij laten gaan.

Medeoprichter Sergey Brin legde uit hoe Google Buzz een meerwaarde kan hebben voor bedrijven. Hij beschreef een scenario dat hij tegenkwam toen hij een artikel schreef voor The New York Times. Brin wilde niet blijven hangen bij zijn eigen standpunt, vertelde hij, dus poste hij een conceptversie van het artikel in google Buzz. Binnen de kortste keren had hij 50 of meer antwoorden. Zo zette hij zijn sociale netwerk real-time in, en verminderde hij de tijd die feedback en redactie over het algemeen nodig hebben.

Real-time

Real-time werken is een streven van veel bedrijfsoplossingen. Microsoft Office Communications Server 2007 R2 is bijvoorbeeld geïntegreerd met SharePoint, Microsoft Live Meeting en andere tools om mensen online real-time samen te laten werken. Google Docs wil real-time samenwerking ook graag mogelijk maken, en daarvoor heeft het onlangs AppJet overgenomen. Daarmee moet het mogelijk worden om Google Docs real-time te updaten.

Daarnaast heeft Google in december ook al Twitter-berichten real-time in de zoekmachine geïntegreerd. Daarover zei product manager Cyrus Mistry “Informatie uit sociale netwerken is belangrijk voor bedrijven, want werknemers die op zoek zijn naar informatie die belangrijk is voor hun werk, hebben ook veel aan real-time nieuws. Het kan zijn dat ze een nieuw graanontbijt aan het ontwikkelen zijn, of een marketingplan voor een kledinglijn, of ze ontwerpen een strategie voor een politieke campagne. In al die gevallen kan het heel waardevol zijn dat ze direct horen en begrijpen wat Twitteraars zeggen.”

Privé en zakelijk

Een klein minpuntje van Google, is dat veel van de populaire consumentenproducten niet goed samenwerken met Google Apps Premier Edition. Gebruikers met Premier e-mail accounts moeten bijvoorbeeld eerst uitloggen, voor ze hun persoonlijke Gmail kunnen bekijken, of voordat ze in diensten als Picasa kunnen komen komen.

Vanuit het oogpunt van beveiliging en privacy is dat natuurlijk logisch. Beheerders moeten nu eenmaal uitkijken dat ze hun netwerken niet aan onnodige risico’s blootstellen. Bovendien bestaat de kans dat gevoelige informatie openbaar wordt gemaakt via die sociale netwerken.

Die sociale netwerken zijn wel heel bruikbaar voor bedrijven als het gaat om marketing, public relations en voor de communicatie met klanten. Organisaties van alle afmetingen doen op dit moment hun best om sociale netwerken een plek te geven. Daardoor wordt het weer noodzakelijk om de privé sociale netwerken duidelijk te scheiden van de zakenaccounts.

Buzz en beheerders

Maar een tool als Buzz steunt op de grote hoeveelheid relaties die gebruikers hebben opgedaan in hun sociale netwerken, en daardoor wordt het een stuk minder aantrekkelijk als het niet kan samenwerken met Picasa, YouTube en soortgelijke diensten. Maar gebruikers willen helemaal geen twee accounts op die netwerken beheren, dus moet Google een manier zien te vinden hoe het de bedrijfsaccounts aan de ene kant kan integreren met de persoonlijke accounts, maar aan de andere kant beheerders de mogelijkheid kan geven om de toegang te beperken of zelfs af te sluiten.

Google zal vanaf vandaag Buzz uitrollen naar alle Gmail accounts, maar het geeft nog geen antwoord op de vraag wanneer Buzz geschikt gemaakt zal zijn voor bedrijven. Het enige wat duidelijk wordt is dat het “binnenkort” zal gebeuren. En dan mogen we hopen dat Buzz, en de zakelijke variant daarvan, de hype er omheen beter zal waarmaken dan andere ‘revoluties’ van Google, zoals Google Wave en de Nexus One.

Bron: Techworld