De Kin is maar een voorbeeld uit een lange stoet van productintroducties waarbij Microsoft op zijn neus is gegaan toen het coole producten uitbracht. Herinner je je de Smart Watches nog? Geen zorgen, je lijdt niet aan Alzheimer, want niemand herinnert zich dat nog. Verder heb je natuurlijk nog de Zune. Dat die muziekspeler de tweede viool speelde achter de iPod is echt te veel eer voor het apparaat.

Als je het echt bont wilt maken, dan kun je zelfs Zune software op je Kin zetten. Microsoft laat zien hoe dat moet op de Zune on Kin center pagina. Volg de instructies en je zou wel eens de eerste mens op de planeet kunnen zijn die het doet.

Developers developers

Zoals de New York Times al opmerkt zijn er een aantal voorbeelden van hoe de consumentenafdeling van Microsoft gewoon niet begrijpt hoe het leuke producten kan ontwerpen die mensen willen hebben:

De flop van de Kin is de zoveelste in een lange rij van producten – van horloges tot muziekspelers – die zijn mislukt bij de consumentendivisie van Microsoft, terwijl de businessgroep ook een paar missers op zijn naam heeft staan, zoals Vista en Windows voor tablet computers.

Het Kin debacle laat vooral zien hoeveel moeite Microsoft heeft met het afleveren van producten voor de jongere tech-generatie. Of het nu gaat over hand-held producten of business software, Microsoft loopt achter op de rest.

De Times noemt als een van de oorzaken daarvoor dat het bedrijf niet in staat is om de juiste ontwikkelaars aan te trekken. Het haalt Tim O’Reilly van O’Reilly Media aan:

“Microsoft is helemaal uit beeld verdwenen van de coole, hippe, cutting-edge software-ontwikkelaars. En ook de gemiddelde ontwikkelaar denkt eigenlijk nauwelijks meer aan hen.”

Maar doet het er eigenlijk wel toe dat Microsoft de juiste ontwikkelaars niet kan aantrekken, of geen producten kan maken voor het hippe publiek? Het bedrijf is immers nog steeds het meest winstgevende bedrijf ter wereld, en het domineert de markt voor besturingssystemen, office suites en andere zakelijke software.

Langere termijn

Op dit moment doet het er dus niet toe. Maar in de toekomst zal dat anders zijn. Smartphones, tablets en andere consumentenspeeltjes die nog niet zijn bedacht, zullen in de toekomst de tech-wereld beheersen. En als Microsoft op dit gebied helemaal niet slaagt, dan zou het wel eens in moeilijkheden kunnen komen. Als Windows Phone 7 bijvoorbeeld geen succes wordt, dan profiteert Microsoft helemaal niet mee van de groei van de smartphones. Op de middellange termijn blijft het dan een winstgevend bedrijf, maar het groeit niet meer.

Op de lange termijn kunnen zelfs Windows en Office er onder gaan lijden dat Microsoft geen voet tussen de deur krijgt op de markt voor mobiele apparaten. Mensen zullen eerder geneigd zijn een ander besturingssysteem te gaan kopen, zoals Chrome van Google, of een andere office suite, zoals Google Docs, als ze daar al aan gewend zijn op telefoons, tablets en andere apparaten met software van Google.

Dus voor Microsoft is het creëren van een succesvol consumentenproduct niet alleen een kwestie van cool. Op de lange termijn gaat het echt om overleven.

Bron: Techworld