De App Engine voor zakelijk gebruik is krap twee weken terug onthuld. Die nieuwe dienst van Google maakt het mogelijk applicaties in de Google-cloud te draaien. In theorie dan. In de praktijk sputtert de Engine. Google erkent dat er problemen zijn; het spreekt van groeipijn en kinderziektes, maar zegt tegelijkertijd dat het prestatieniveau "serieus is afgenomen de afgelopen weken".

Compensatie

De problemen zijn dermate serieus dat Google heeft besloten zijn klanten te compenseren. Zakelijke gebruikers van de App Engine hoeven niet te betalen voor het gebruik van de Datastore in die clouddienst. Deze compensatie geldt totdat het tegenvallende prestatieniveau, en de storingen, uit de wereld zijn.

Het App Engine-team van Google blogt dat het omslagpunt is "wanneer de performance terug is op een niveau waar we trots op zijn en waar klanten tevreden mee zijn". Daarbij worden geen harde cijfers, over bijvoorbeeld de latency voor deze clouddienst, genoemd. De ontwikkelaars van App Engine bloggen wel dat de latency de afgelopen weken zo'n 2,5 keer hoger is geworden.

'Nog twee weken'

Google heeft al maatregelen genomen, waaronder het uitstellen van andere projecten die de Datastore van de App Engine gebruiken, en het aanpassen van de datacenterconfiguratie voor deze clouddienst. Het bedrijf schat dat deze stappen over twee weken hun vruchten afwerpen. Klanten krijgen zeven dagen vantevoren bericht zodra de facturering weer van start gaat voor het cpu-gebruik in de Datastore van de App Engine.

Bron: Techworld