Paul Adams, een senior onderzoeker bij Google, heeft onderzocht hoe mensen omgaan met hun sociale netwerk op het Internet en met het sociale netwerk in real life. De belangrijkste observatie is dat mensen niet bewust zijn dat alle vrienden en kennis op één hoop worden gegooid. In werkelijkheid heeft men verschillende groepen contacten, zoals collega’s, familie, teamleden bij de sportvereniging enzovoort. Wie een na een avondje sporten wordt gefotografeerd in kennelijke staat, loopt het risico dat die foto uiteindelijk ook zichtbaar is voor collega’s, en de baas natuurlijk. De oplossing voor toekomstige netwerken, zoals door Adams wordt voorgesteld, is dat ieder persoon op het netwerk verschillende identiteiten kan aannemen, zoals sporter of werknemer. De vriendengroep van de ene identiteit zal niet kunnen zien wat je als andere identiteit uitvoert.

Een tweede grote verbetering is vooral bedoeld voor de marketeers de gebruik willen maken van het sociale netwerk. Een interessante mogelijkheid voor de marketing afdeling is het zoeken naar ‘influentials’, trendsettende personen die anderen aan kunnen zetten tot het gebruik van nieuwe producten. Het blijkt dat mensen zich voornamelijk laten beïnvloeden door hun beste vrienden, de zogenaamde strong ties. Dat zijn er per persoon hooguit twee tot zes. De invloed van een influential met honderden contacten wordt dus zwaar overschat. Adams denkt ook dat hier een grote verbetering haalbaar is als men de strong ties in kaart kan brengen.

Het onderzoek van Adams is interessant voor degene die geïnteresseerd zijn in social networking. Maar veel interessanter is het hoe de ideeën van Adams worden opgepikt. Is dit de toekomst van Google’s socal networking activiteiten?

Bron: Techworld