Met Google Analytics kunnen eigenaren van websites bijhouden wat voor verkeer er op hun website komt. Ook wij van Techworld maken er gebruik van. Volgens Amy Chang van Google wil Google met de Opt-Out add-on meer keus en transparantie bieden aan zowel bezoekers als website-bezitters.

Analytics zet een cookie op de computer van de gebruiker. De add-on, die nu als beta uit is gekomen voor Explorer, Firefox en Chrome, vertelt vervolgens aan het Analytics JavaScript dat er geen informatie mag worden verzonden naar Analytics. Dat lijkt simpel, maar er is direct kritiek van de makers van de plugins NoScript en AdblockPlus.

Wladimir Palant, maker van de laatste, laat op zijn blog weten dat hij over het algemeen heel tevreden is over hoe Google met privacy omgaat, maar dat ze nu toch een fikse uitglijder maken. Hij stelt dat de add-on niets doet om te voorkomen dat het Google Analytics script wordt gedownload van de servers van Google, zodat Google nog steeds data kan verzamelen en cookies kan zetten. Sowieso moeten gebruikers met deze add-on nog steeds vertrouwen op Google, waardoor het niet veel toevoegt.

Maar belangrijker is dat eigenaren van websites volgens Palant nog steeds aan de data kunnen komen, ondanks de add-on. Giorgio Maone van NoScript valt hem bij. Hij vindt het een grote fout dat het Google Analytics script nog steeds wordt gedownload en uitgevoerd. “Als je dat twijfelachtig vindt vanuit het oogpunt van beveiling en privacy, dan dient de Google Analytics Opt Out Browser Add-on geen enkel doel”, schrijft hij.

In eerste instantie liet Palant weten dat gebruikers beter AdblockPlus met Easyprivacy konden gebruiken, maar daar moest hij op terugkomen. Ook die oplossing houdt het script niet tegen, omdat veel websites niet meer werken zonder dat script. Met NoScript is dat volgens Maone geen probleem. Die oplossing emuleert het script met een dummy.

Bron: Techworld