Vraag Rick Val, hoofd van de afdeling systeembeheer, om iets over de verhuizing te vertellen en hij barst los met gedetailleerde verhalen over hoeveel voeten de verhuizing in de aarde heeft voor de ICT van IDG. Rick is erg enthousiast over zijn vak en zou een etmaal non-stop kunnen vertellen over alleen al de verhuizing en de impact ervan op de ICT.

Inventarisatie

Wanneer je gaat verhuizen is het volgens Rick zaak om goed om je heen te kijken.

De inventarisatie heeft in november en december 2009 al plaatsgevonden. "Samen met Dick de Groot, onze manager ICT, heb ik gekeken wat we nodig hadden”, zegt Rick. “Wat gaan we zelf aanschaffen en wat halen we bijvoorbeeld uit de cloud?”

“Het eerste wat je doet is simpelweg kijken wat er nodig is voor de verhuizing”, zegt Rick. “Wat gaat er mee en wat ga je nieuw aanschaffen? Een verhuizing is natuurlijk het perfecte moment om te kijken wat je eventueel anders wilt."

En dat is vrij uitgebreid gebeurd, als we Rick moeten geloven. “We hebben eerst een lijst gemaakt met potentiële wensen en eisen van IDG. Daarna hebben we die lijst goed bekeken en hebben we bepaald wat we écht nodig hebben. Dan ga je naar partijen toe die dat eventueel kunnen en communiceer je wat je precies wilt. Zo creëer je voor jezelf een goed beeld van wat bij wie wat kost en natuurlijk of ze überhaupt kunnen wat je wilt. Maar er zijn ook andere dingen die meetellen…”

Coördinatie

Uiteindelijk heeft IDG er toch voor gekozen om een ontwerpbureau in te schakelen dat als aanspreekpunt dient. Dat kan erg handig zijn, volgens Rick. “Het is enorm fijn om één aanspreekpunt te hebben die je de coördinatie uit handen neemt. Zij huren de bedrijven in die dan weer voor ons aan de slag gaan en als wij vragen hebben of als er dingen zijn die anders moeten, hebben we één persoon van het ontwerpbureau die we bellen. Zij regelt alles en heeft het overzicht.”

Toch heeft alles zijn voor- en nadelen. “Het is natuurlijk handig en het bespaart tijd om een bureau in te schakelen", zegt Rick, "maar een bedrijf wat zij inhuren heeft niet altijd dezelfde specialistische kennis als een bedrijf dat je zelf zou uitzoeken. Zo hebben we bijvoorbeeld ruim op tijd een APC UPS besteld, maar toen bleek dat deze toch niet op tijd geleverd kon worden. De vraag is natuurlijk of de levertijd ook zo lang zou zijn geweest bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in UPS-apparatuur. Dat was dit bedrijf niet, dus is het op zich logisch dat het vertraging oplevert.”

Rick vergelijkt het met klussen in je eigen huis. “Wanneer je een klusjesman inhuurt die je keuken inbouwt, zal je altijd wel een verschil merken met iemand die gespecialiseerd is in het inbouwen van keukens en niets anders doet. Die klusjesman doet ook je plinten, bouwt je bar en schildert je voordeur. Dat is ontzettend handig als dat allemaal ook moet gebeuren, maar het ligt voor de hand dat de keukenspecialist in de keuken minder snel voor verrassingen komt te staan."

VMware virtualisatie

Tot een paar dagen geleden had IDG één server waar virtuele machines op draaiden. Naar aanleiding van de verhuizing is hier goed over nagedacht, en in de voorbereiding is dan ook gebleken dat IDG meer wilde gaan virtualiseren.

Daar was dan wel een nieuwe server voor nodig. Je zou denken dat het handig is om zo'n server tegelijk met de verhuizing aan te schaffen, zodat je de nieuwe server niet hoeft te verhuizen. Als alles toch al afgekoppeld is, is het namelijk een stuk makkelijker om er een server bij te plaatsen.

Maar daar heeft Rick een andere visie op. “We hadden één server waarop virtuele machines draaiden, maar vooral vanwege gebrek aan redundantie wilden we graag over naar twee virtualisatieservers. Dat hebben we vóór de verhuizing gedaan omdat we het door die redundantie aandurven om een deel van onze 12 fysieke servers te virtualiseren. Dat willen we voor de verhuizing doen, dan hoeven er namelijk minder fysieke servers mee”, zegt Rick. In de komende weken meer over deze VMware virtualisatie in deze rubriek.

VoIP

Er zijn veel meer afwegingen te maken bij een verhuizing als deze. Zo werd er ook nagedacht over de telefooncentrale. Rick zet schematisch uiteen hoe de gedachtestroom vloeit. “Gaan we de oude centrale meenemen? De huidige telefooncentrale is 5 jaar oud, dus die is inmiddels afgeschreven. Maar als je nu iets nieuws gaat doen, dan is VoIP de logische stap. Dat kun je dan weer laten hosten, dus we hebben uitgezocht wat dat zou gaan kosten.”

"Uiteindelijk hebben we dat overigens niet gedaan, aangezien dat echt nog veel te duur is. De aanschafkosten die je kwijt bent aan een VoIP centrale, daar heb je nog geen twee jaar hosted VoIP voor. Voor meer dynamische bedrijven is het misschien al wel rendabel, maar alleen als je plotseling een callcenter wilt oprichten en heel tijdelijk een aantal extra lijnen nodig hebt”, stelt Rick.

Meer lezen over de verhuizing van IDg en de invloed daarvan op de IT doe je hier: IT-Operatie Verhuizing: Eerst meer virtualiseren IT-Operatie Verhuizing: Over Murphy en de watersnoodramp IT-Operatie Verhuizing: Het is strak, doorzichtig en sexy? Een serverhok IT-Operatie Verhuizing: Slechts één server het raam uit! Bron: Techworld