Vanuit meerdere hoeken was ik al gewaarschuwd voor deze onderneming. Er kan immers van alles misgaan. Met die gedachte in het achterhoofd heb ik dan ook een volledig weekeinde ingepland om Windows XP in te ruilen voor Windows 7 Professional 64-bits. Stiekem hoopte ik daarbij dat het voor één keertje vlekkeloos zou verlopen en ik de meeste uren kwijt zou zijn aan het opnieuw installeren van alle programma's.

Mijn eigen technische kennis volledig indachtig (ik ben geen systeembeheerder, maar ben wel wat Microsoft zou noemen een 'geavanceerde gebruiker') begon ik met installeren. Mijn dualcore E8400 3 GHz met 4 GB RAM en 500 GB harde schijf is prima voor Win7, dus daar voorzag ik geen problemen. Dat voorzag ik wel met de randapparatuur; een scanner en een USB speakerphone die niet meer worden ondersteund.

USB WiFi

Maar er is nog iets met mijn desktop: de netwerkverbinding. Om geen bedrading door mijn huis te hoeven leggen (ik ben lui) heb ik ooit een TP-Link TL-WN321G USB WiFi-adaptertje voor een tientje aangeschaft. Onder XP werkte deze vlekkeloos.

De installatie ging prima, en gek genoeg werkte de WiFi-adapter ook. In eerste instantie tenminste…

Het probleem was dat deze na de tweede restart geen verbinding meer wilde maken. Hoewel ik het juiste wachtwoord (WPA2, Sitecom-routertje) had ingegeven, kreeg ik geen verbinding. Na monitor en toetsenbord is een internetverbinding zo een beetje het eerste dat je werkende moet krijgen om verder te kunnen.

Forums

Wat te doen? Via mijn laptop zocht ik online naar oplossingen, maar voor wie het probeert: je krijgt honderd-en-één suggesties in de trand van 'upgrade de firmware van je router' tot 'heb je wel het juiste wachtwoord gegeven' en zelfs 'zet de authenticatie op de router uit, dan doet hij het!'. Ja, echt waar, er zijn mensen die serieus menen dat je een probleem op kunt lossen door het te negeren.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het is gelukt, maar pas na een erg frustrerend weekeinde. Dit is kortgezegd wat ik heb gedaan, in de genoemde volgorde. Omdat ik niet echt een vinger heb kunnen leggen op wat nou de oplossing was, beschrijf ik ook de stappen die niet werkten.

Ik heb overigens een Engelstalige installatie. Bewust, omdat ik weet dat de voorraad oplossingen online voor problemen opeens een stuk groter is dan bij de Nederlandse versie. Je hoeft de instructies die men op fora geeft niet in je hoofd naar het Nederlands te vertalen, wat enorm helpt in tijd en energie.

1: Settings handmatig ingevoerd

Ondanks dat dit iets is dat normaliter automatisch wordt gedaan, ben ik toch maar in de eigenschappen gedoken en heb ik zelf alle settings ingevoerd: authenticatie, wachtwoord, zelfs de SSID heb ik toets voor toets ingetikt.

Voorlopig Resultaat: geen verbinding

2: Drivers voor WiFi-adapter geïnstalleerd

Het is een standaard-USB-adaptertje van het type 'plug and play'. Deed het altijd prima, maar toch heb ik de moeite genomen om de drivers opnieuw te installeren. Een nieuw besturingssysteem luistert immers uiterst nauw. Maar helaas: geen verbinding.

3: Firmware router geupdate

Om eerlijk te zijn was dit ook nodig. Mijn router deed het altijd prima, maar ik heb de firmware al een tijdje onberoerd gelaten. De router wordt in fora het vaakst aangewezen als de dader voor dit authenticatie probleem, dus waarom ook niet. Beetje jammer alleen dat het zo lang duurt eer alles opnieuw is ingesteld. O ja, en ook jammer dat ik hierna nog steeds geen verbinding had. Een beetje tijdsverspilling dus, al hameren de hulpvaardige forumposters hier wel op. Des te meer als het om Microsoft-werknemers gaat overigens.

4: FIPS aan- en uitzetten

Vanaf hier wordt het... interessant. Ik ontdekte dat het aanzetten van de functie 'Enable Federal Information Processing Standards (FIPS) Compliance for this Networks' (onder Wireless Network Properties, tabje Security) mij een kwartier tot 20 minuten WiFi verschafte. Hoe en wat kan ik niet verklaren. Als de verbinding weer 'dood' ging, was het een kwestie van FIPS-compliance weer uitzetten. Niet heel stabiel dus, en niet wat ik zocht. Maar ik voelde me wat dichter bij mijn doel.

5: WiFi-adapter opnieuw geïnstalleerd

Je weet immers maar nooit. Maar nee: het resultaat was nog steeds hetzelfde.

6: Herverdelen rechten

Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op deze blogpost van meer dan anderhalf jaar oud. De tijd dat Windows 7 nog een bètatje was dus. Hoewel het probleem hier is dat het automatisch aanloggen na een reboot misgaat, was ik op dit punt bereid om alles te proberen. Naar het register dus, de WLAN-autoconfigservice uitzetten, via Explorer naar een diep weggestopte .xml-bestand, en deze handmatig gewijzigd. Vervolgens, om het toetje compleet te maken de rechten van SYSTEM wijzigen zodat deze het harde werk niet ongedaan maakt bij de volgende reboot.

Het hielp weinig. Na lang navelstaren, herhalingen van voorgaande handelingen en vloeken, deed ik het volgende:

7: Nog maar een keertje de driver van mijn WiFi adapter geïnstalleerd...

Ondertussen was dit de derde keer dat ik de TL-WN321G installeerde. Tot mijn grote verbazing heb ik sindsdien een werkende en stabiele WiFi-verbinding.

Hoe en wat? Ik heb geen flauw idee. Wellicht staat de '7' voor de zeven stappen die je moet proberen om WiFi werkende te krijgen? Mocht er iemand zijn die door zijn know-how direct ziet waar het aan heeft gelegen: u bent vrij om te reageren.

Bron: Techworld