Eén van de rechtszaken is gericht tegen de website RedOrbit.com. Het bedrijf is aangeklaagd wegens het witwassen van clicks. Microsoft heeft deze term in het leven geroepen om een nieuwe vorm van clickfraude aan te duiden.

Richard Boscovich, een advocaat van Microsoft, zegt dat “deze manier van clickfraude eerst voor onmogelijk werd gehouden, maar dat Microsoft nu aangetoond heeft dat dit technisch mogelijk is.

RedOrbit, ooit een door Microsoft goedgekeurde site in hun AdCenter netwerk, zou botnets en ‘geparkeede websites’ gebruiken om het aantal clicks op de RedOrbit site illegaal op te drijven.

Nieuwe fraude

Maar de crux zit hem in de manier waarop ze dit gedaan zouden hebben. In plaats van het gebruiken van botnets en websites om clicks naar advertenties op RedOrbit.com te verwijzen, heeft RedOrbit het verkeer naar de eigen servers gestuurd, waar het de informatie over verkeersverwijzingen eruit haalde en verving met code waardoor het leek alsof het verkeer direct van de RedOrbit site vandaan kwam. “Dit is een uniek”, zegt advocaat Boscovich. “Het is de eerste keer dat we zoiets zien gebeuren.”

Microsoft ontdekte de potentiële fraude al begin 2009, toen het bedrijf merkte dat het aantal hits van RedOrbit.com van een gemiddelde van 75 per dag naar 10.000 schoot. RedOrbit.com heeft niet gereageerd nog, maar SeattlePI meldde afgelopen maandag dat directeur Eric Ralls niets van de rechtszaak af wist en ontkende clickfraude te hebben gepleegd.

Microsoft meent echter zeker te weten dat RedOrbit achter de witwaspraktijken zit, aangezien zij degenen zijn die ervan profiteren. Naast RedOrbit zijn er nog 10 mensen aangeklaagd in de zaak. Deze mensen zouden ook een rol hebben gespeeld in de clickfraude.

De tweede zaak die Microsoft aangespannen heeft is gericht tegen sites van HelloMetro. Hierbij zouden 20 mensen betrokken zijn. Ook HelloMetro heeft nog niet gereageerd.

Maatregelen

Volgens Boscovich heeft Microsoft technologische maatregelen getroffen, om het witwassen van clicks voortaan te voorkomen. Het softwarebedrijf wil echter geen commentaar geven over het ‘hoe en wat’. Dit in verband met het feit dat fraudeurs dan wellicht de beveiliging kunnen omzeilen. “Hoewel Microsoft tot nu toe alleen deze twee gevallen van clickfraude ontdekt heeft, zijn er volgens het traffic quality team aanwijzingen dat dit een veel groter probleem is dan deze twee zaken alleen”, aldus Boscovich.

Bron: Techworld