We hebben een paar van de meest ongelukkige verhalen over smartphone-ongelukken uitgezocht. De verhalen zijn om te lachen, maar wat erin gebeurt kan je zomaar zelf overkomen. En dan vergaat het lachen je snel genoeg. Sommige ongelukken kosten geld, andere kosten je je baan, weer andere kosten je iets nog waardevollers, je waardigheid. Daarom zijn de namen die hier worden gebruikt fictief.

Smarthone-ongeluk #1: De ongelukkige autocorrect

Als je er even over nadenkt, dan is het duidelijk dat je vraagt om moeilijkheden als je een apparaat laat raden naar wat je wilt zeggen.

‘Peter de Geus’, die werkt bij een marketing en webdesign bedrijf, kwam daar door schade en schande achter. Hij was eens aan het mailen met zijn broer, waarbij ze beide nogal ‘kleurrijke’ taal gebruikten. En vervolgens kwam er een bericht van een klant binnen. En laat het project van die klant nu een drie-letter acroniem zijn, beginnend met een ‘k’, terwijl een zeker vulgaire woord zich een plaatsje had verworven in het geheugen van de telefoon van Peter.

“Mijn broer en ik hadden elkaar een paar behoorlijk beledigende e-mails gestuurd, en zoals alle smartphones herinnerde mijn smartphone wat ik ingetypt had”, vertelt hij. “Toen ik de klant terugmailde, verving de telefoon de naam van het project van de klant voor het meer bekende woord.”

Peter verstuurde zijn serieuze mail zonder dat hij zich ervan bewust was dat hij naar het project van de klant refereerde als het ‘K..-project’. En de klant, die natuurlijk heel erg gehecht bleek aan decorum, was geschokt, en dat liet hij Peter al binnen een paar minuten weten.

“Ik was verbijsterd. Ik kon niet geloven wat er was gebeurd”, zegt Peter. “En het ergste was dat ik vervolgens nog moest uitleggen dat ik het woord zo vaak had gebruikt dat het tot de woordenschat van de telefoon was doorgedrongen.”

Moraal van het verhaal: Vertrouw nooit blind op een apparaat. Lees altijd alles nog eens na, zeker als het gaat om berichten die je haastig hebt geschreven. Want voor je het weet sta je je klanten uit te schelden.

Smartphone-ongeluk #2: De zaak van de verdwenen data

Voor iemand die veel onderweg is, is de smartphone een onmisbaar attribuut. Maar als dat attribuut fouten maakt, dan zijn de rapen gaar.

Ene Felix van Kol was net gearriveerd op het vliegveld op weg naar een klant, toen het worst case scenario in werking trad: zijn smarphone hield het voor gezien, met daarop alle bestanden die hij nodig had bij die klant.

“Ik was al voorbij de beveiliging op het vliegveld, en toen veranderde mijn telefoon ineens in een baksteen”, zegt Van Kol. “Direct realiseerde ik me dat ik mijn sync-kabel ook nog vergeten was, dus ik kon hem ook niet meer aansluiten op mijn netbook om te kijken of ik zo bij mijn data kon.”

Felix dacht snel na. Hij belde een collega en zorgde ervoor dat iemand zo snel mogelijk naar het vliegveld kwam met die kabel, want hij dacht dat hij met dat ding toch nog bij zijn bestanden kon. Maar de tijd tikte door en zijn vlucht zou binnenkort vertrekken. Toen de collega met de kabel eindelijk aankwam, was er geen tijd meer om die kabel op te halen en weer terug door de beveiliging te gaan. Maar gelukkig bleek de luchtvaartmaatschappij bereid om iemand te sturen om de kabel op te halen, en die arriveerde net voordat Felix het vliegtuig in moest.

Moraal van het verhaal: Vertrouw je data nooit aan één bron toe, zeker niet als het belangrijke zakelijke data is en je op reis bent. Neem backups mee, of beter nog, zet ze in de cloud, zodat je er altijd bij kunt. Dan hoef je je nooit meer zorgen te maken als een apparaat het begeeft.

Smartphone-ongeluk #3: De datalimietramp

Praatjes kosten niets, maar data is niet goedkoop, tenminste, niet als je bedrijf datalimieten heeft en jij er met de lichtsnelheid doorheen gaat.

Geert Lamers gebruikt zijn BlackBerry als hij onderweg contact wil houden met het zakelijk thuisfront. Hij haalt nooit extreem veel data binnen, en daarom was het goedkoper voor het bedrijf om hem geen onbeperkt dataverkeer te geven. Maar als hij wel over zijn limiet heen zou gaan, dan zou dat een behoorlijke duit kosten.

Op een keer merkte hij iets vreemds aan zijn telefoon: een icoontje liet zien dat het apparaat veel meer data aan het zenden en ontvangen was dan normaal. Maar omdat hij zich niet met dat soort dingen bezig hield, besteedde hij er geen aandacht aan. Hij ging door met zijn dagelijkse beslommeringen. Weken later kwam de rekening, en die was schokkend hoog.

“De rekening was honderden euro’s hoger dan normaal”, zegt Lamers. Hij denkt nu dat zijn telefoon op een of andere manier begonnen was om op gezette tijden data te syncen. Normaal gesproken deed hij dat niet, maar een heel kleine setting bleek grote gevolgen te hebben voor de zakelijke bankrekening.

Moraal van het verhaal: Hou je dataverbruik goed in de gaten, tenzij je geen enkele limiet hebt. Verkeerde settings of roaming-tarieven in het buitenland kunnen zomaar leiden tot vervelende verrassingen aan het eind van de maand.

Smartphone-ongeluk #4: De slapende smartphone

Laten we eerlijk wezen, conference calls kunnen behoorlijk slaapverwekkend zijn. Dus is het niet zo verwonderlijk als zelfs smartphones erbij in slaap vallen.

Pieter Barthen gebruikt zijn Motorola Milestone voor al zijn communicatie. Hij zet de speakerphone zelfs in om de hele kamer deel te laten nemen aan een conversatie.

Het probleem: Soms wordt de Milestone niet wakker nadat het scherm uit is gegaan tijdens zo’n conference call. En de telefoon heeft geen knop op de hardware om hem uit te zetten, waardoor Barthen geen makkelijke manier heeft om de verbinding te verbreken.

“Normaal gesproken wacht ik gewoon tot degene aan de andere kant ophangt, waardoor het telefoontje wordt afgebroken en het probleem niet meer bestaat”, zegt Barthen.

Maar op een keer werkte dit niet. Hij bevond zich in een kamer met een paar collega’s, en daar praatten ze via zijn Milestone met een aantal klanten. Op een gegeven moment was hij uitgepraat, maar wilden de klanten nog even alleen verder praten. Daarom vroegen ze hem om op te leggen, zodat zij verder konden gaan. Maar jammer genoeg had zijn Milestone besloten om een dutje te doen.

“Dus daar stond ik, terwijl die klanten vroegen, ‘ben je daar nu nog steeds?’”, herinnert hij zich. “En dat was behoorlijk beschamend, zeker omdat we een technisch bedrijf zijn en het heel slecht staat als je in het openbaar met je telefoon staat te klungelen.”

Moraal van het verhaal: Geen enkel stuk techniek is voor 100 procent betrouwbaar. Soms is een goede oude vaste lijn de beste tool om mee te werken. En anders is het misschien goed om een hamer bij de hand te houden, om snel een definitief einde te kunnen maken aan je telefoontjes.

Smartphone-ongeluk #5: Klaterende smartphone

Het laatste smartphone-ongelukje gebeurde in het kleinste kamertje, dus dat kan niet anders dan beschamend zijn.

Diderik de Groot is een bezig baasje. Hij heeft altijd wel iets te doen en hij probeert dan ook iedere seconde van zijn tijd nuttig te besteden. Dat betekent dat hij vaak aan multitasking doet, wat inhoudt dat hij soms een belletje pleegt terwijl hij zich tegelijkertijd zijn water laat lopen.

Op een dag sprak De Groot met een collega toen er iets behoorlijk mis ging. “De telefoon glipte uit mijn handen en viel recht in het toilet”, bekent hij. De porseleingoden waren hem die dag blijkbaar gunstig gezind, want de telefoon overleefde het ongeluk op miraculeuze wijze, en zelfs de verbinding bleef behouden. Het gesprek was echter afgelopen.

“Ik haalde hem uit het water, en kwam er achter dat mijn collega nog steeds aan het praten was”, zegt De Groot. “Maar ik moest de lijn verbreken, omdat ik die telefoon in geen geval meer tegen mijn oor wilde houden.”

Moraal van het verhaal: Zelfs in onze ‘altijd verbonden’-cultuur is het soms goed om even niet te communiceren. Doe iedereen een plezier, en leg die telefoon weg als je naar de WC moet. Je collega’s – en andere toiletbezoekers – zullen je dankbaar zijn.

Bron: Techworld