Laten we eerlijk zijn: iedere zichzelf respecterende IT-er is wel in enige mate een gadget-freak. Ik ken u niet, maar als ik moet gokken wat u voor uw verjaardag wilt hebben, dan zeg ik: als er maar een snoer aan zit. Of batterijen natuurlijk. Desnoods een benzinemotor.

In een auto komen al die zaken samen, en toch staan IT-ers over het algemeen niet bekend als opvallend grote auto-liefhebbers. Dat kan goed komen door het gebrek aan cutting-edge technology in de gemiddelde gezinswagen die een bescheiden IT-manager zich kan veroorloven. Hoewel we ook in dat genre steeds vaker standaard ingebouwde touchscreen-systemen tegenkomen, blijft het met multimedia in de auto vooralsnog behelpen, vergeleken met de mogelijkheden die we inmiddels op ons eigen thuisnetwerk hebben gerealiseerd.

Maar er is hoop. In dit artikel bekijken we hoe de auto-industrie denkt het gadget-gehalte van onze mobiele omgeving te kunnen verhogen. Het meeste ligt vooralsnog buiten ons bereik, maar zoals dat gaat in de auto-industrie, sijpelen de succesnummers vanzelf door naar de middenklasse.

Tesla Model S 2011

Waar kun je zo’n artikel beter beginnen dan bij de ultieme wensdroom? De Tesla Model S is sowieso al een van de meest innovatieve sportwagens op de hedendaagse wegen: deze wagen rijdt volledig op elektriciteit, laadt op in drie kwartier, heeft een bereik van zo’n 450 kilometer op een enkele acculading, trekt op naar 60mph (96,5km/u) in 5,6 seconden én biedt ruimte aan zeven passagiers. En dat voor nog geen 50.000 dollar (Nederlandse prijzen zijn helaas nog niet bekend)! Maar beter nog dan al dat machtsvertoon is het hier getoonde dashboard. De Model S wordt namelijk uitgerust met een enorm super helder 17-inch (43cm) LED aanraakgevoelig infotainmentscherm dat de hele middenconsole bedekt, met daarin een webbrowser, Google maps, een achteruitkijkcamera en nog veel, veel meer. Het grootste deel van de bediening van deze auto, zoals de verwarming en airco, geschiedt via dit scherm, waardoor er vrijwel geen knopjes en schakelaars meer zijn te vinden.

Tesla Model S LED Display

Dit is het verticale dashboardscherm van de Tesla S 2011 in meer detail, met in dit geval details over de radio, de verwarming en de airconditioning. Bovenin zie je de webbrowser (permanent verbonden, by the way) inclusief een rij touchscreen knoppen waarmee je met je vingertoppen allerlei functies kunt bedienen. De radio vind je in het midden, en het klimaatsysteem onderaan. Er komt geen mechanische knop meer aan te pas. Aardig? Wacht, dan kijken we nog even naar de GPS-optie…

Tesla Model S GPS

Jij vond je TomTom wel stoer? Dan moet je dit toch even bekijken. In de Tesla Model S 2011 krijg je kaarten en GPS-gegevens op een manier gepresenteerd die nog nooit eerder is vertoond in een productiemodel. Het hele landschap rolt via Google Maps in satellietbeeld over het scherm, dat automatisch zijn helderheid aanpast aan de lichtomstandigheden.

Mercedes-Benz SplitView

Ook dit is er eentje die gewoon al verkrijgbaar is, al zal het voor de meeste lezers nog even buiten bereik liggen. In de nieuwste S-Klasse en CL-Klasse Mercedessen hebben passagier en bestuurder elk hun eigen kijk op het display in de midden-console – letterlijk, want SplitView zorgt ervoor dat, door met de kijkhoek te spelen, vanaf de beide voorste stoelen een ander beeld zichtbaar is op hetzelfde display. Op die manier kan de passagier dus rustig een film kijken terwijl de bestuurder de radio instelt of met de navigatie speelt, en dat alles op hetzelfde scherm, zonder elkaar te storen! Wat kinderen op de achterbank precies te zien krijgen is niet helemaal duidelijk…

Mercedes F800 Style Research Vehicle

Mercedes staat sowieso bekend als een pionier op het gebied van elektronische gadgets, die ook nog eens opvallend vaak als eerste de productiemodellen halen (zij het uiteraard altijd eerst in de onbetaalbare modellen). Deze F800 Style Research Vehicle concept sedan laat zien waar ze op dit moment aan denken: op het dashboard zit een multifunctioneel beeldscherm dat samenwerkt met een “human-machine interface” (HMI) touchpad in de middenconsole, waarmee de bestuurder vrijwel alle denkbare elektronische functionaliteiten met een vingerbeweging kan controleren.

GM Pause and Play Radio

De meeste moderne autoradio’s hebben tegenwoordig wel een functie die automatisch het geluid dempt en de cd pauzeert als er een telefoontje binnenkomt in de handsfree-modus. Maar wat als je nou net naar de radio zat te luisteren, waar een razendspannend kamerdebat gaande was (ok – een voetbalwedstrijd dan)? General Motors lost dat op door een harde schijf in te bouwen waarop de uitzending automatisch wordt opgeslagen, zodat je na je telefoontje kunt doorluisteren waar je was gebleven. Een soort instant Uitzending Gemist voor in de auto, maar helaas voorlopig nog voorbehouden aan de Amerikaanse modellen Chevrolet Equinox, Buick LaCrosse, GMC Terrain en Cadillac SRX.

Future Car Connectivity

Laten we wel wezen: de auto is zo’n beetje het laatste bastion waar je je als getrouwde man met kinderen kunt terugtrekken en helemaal je eigen multimediale ding kunt doen. Thuis wordt je kostbare hifi-installatie immers alleen nog gebruikt voor Popstars en Bob de Bouwer. Maar alle coole gadgets ten spijt, is het wel een erg geïsoleerd bestaan daar in die wagen. Chrysler is een van de merken die daar wat aan probeert te doen, met dit Future Car Connectivity project, dat onder meer tot doel heeft je voertuig aan te sluiten op je thuisnetwerk. In eerste instantie met als idee dat je dan vanuit je auto alvast de lichten en de verwarming zou moeten kunnen aanzetten (domotica), maar het idee dat je je eigen multimedia naar je auto zou kunnen streamen is natuurlijk ook niet verkeerd.

Nissan Leaf

Nissan is zelfs al een stapje verder met het idee van permanente connectiviteit in de auto. Deze energiezuinige Leaf van Nissan (eind dit jaar verkrijgbaar in Nederland) is uitgevoerd met een intrigerend system waarmee de Leaf wordt aangesloten op een centraal internationaal datacentrum dat 24 uur per dag ondersteuning, informatie en entertainment biedt via de hier getoonde displays. Jammer is wel dat het daarmee weer een lock-in concept is om gebruikers aan het merk te binden, maar wie weet wordt het op termijn mogelijk ook met niet-Nissan datacentra te koppelen.

Overigens zie je hier op het dashboard links een meter die de batterijtemperatuur in de gaten houdt, bovenin wordt getoond hoeveel energie wordt verbruikt danwel opgewekt door te remmen, en rechts zie je hoe ver je nog hebt te gaan op de huidige lading.

Subaru Hybrid Tour

Dit conceptmodel van Subaru is er echt eentje om bij te watertanden. Hiervoor is het hele concept van het traditionele dashboard overboord gegooid. In plaats daarvan krijg je over de volle breedte van de dash displays te zien waarop allerlei informatie wordt getoond die je nooit eerder in je auto had gemist. Dat de middenconsole de bandendruk laat zien is tot daar aan toe, maar informatie over de locatie van mobiele telefoons, zoals hier links bovenin? Mission Impossible is er niets bij. Heel onwaarschijnlijk. Maar heel erg cool.

Car-puccino

Om weer even met beide benen op de grond te landen, tonen we hier nog even een concept dat vertrouwt op hele andere vormen van techniek. Nog geen twee weken geleden werd in Engeland een wagen geïntroduceerd die rijdt op koffieprut: de Car-puccino. Het gaat om een Volkswagen Scirocco uit 1988 (gekozen vanwege de ‘gelijkenis’ met de beroemde DeLorean uit Back to the Future) die voor het Britse tv-programma Bang Goes The Theory werd omgebouwd voor deze alternatieve energiebron. De wagen doet een kleine vijf kilometer op een kilo gemalen koffie, wat neerkomt op zo’n 35 espresso’s per kilometer. Daaruit perst de wagen een topsnelheid van 100 kilometer per uur. Helaas moet wel om de 50 tot 75 kilometer worden gestopt voor koffie. Bovendien moet om de 100 kilometer het filter worden vervangen (de uitstoot blijkt helaas niet bijster milieuvriendelijk). Gezien de koffieprijzen dezer dagen is het ook nog eens een tamelijk prijzige oplossing (je zit al snel aan 60 cent per kilometer, tegen zo’n 10 cent en minder bij moderne benzine-auto’s), maar gelukkig doet de auto het ook op gebruikte koffieprut. Dat wordt dus doordrinken… Bron: Techworld