De volgende acht types vind je eigenlijk op elke IT afdeling van een redelijke grootte. Wat is het toch met technologie, dat het specifieke personen aantrekt en andere juist afstoot? Is het een gebrek aan zonlicht en sociale interactie dat de IT-er onderscheidt van andere bevolkingsgroepen? Hoe dan ook, de kans is groot dat veel van de volgende persoonlijkheden in nabije kantoren resideren.

Type 1: Het lege driedelige pak

Dit persoon is aangenomen om de vertaalslag te maken tussen het management en de technische mensen. Het management praat echter liever niet direct met hem of haar. Deze collega houdt de klanten op veilige afstand van de geeks als ze langskomen. Het lege driedelige pak kent de belangrijkste afkortingen en heeft de kunst van het begrijpend knikken onder de knie. Na vergaderingen zit meneer of mevrouw dan ook het eerst uur op Wikipedia te zoeken naar waar iedereen het over had. Veel van deze mensen hebben een MBA diploma van een dubieuze online universiteit liggen.

Type 2: De enge sysadmin

Geen enkel bedrijf kan zonder de enge sysadmin en dat weet hij (jij). Gelukkig vindt dit persoon de omgang met computers prettiger dan met mensen. Altijd fijn om te weten ook dat de enge sysadmin veel meer tijd besteedt aan het onderhoud van je pc dan waarschijnlijk nodig is. Vrienden heb je niet nodig, want daarom heeft God computers uitgevonden natuurlijk. Het is echter niet aan te raden om ruzie te maken met deze collega, want dan kom je al snel niet meer in je accounts, inclusief je thuis en online banking accounts.

Type 3: De menselijke wegversperring

Het maakt niet uit wat voor taak of project langskomt, de menselijke wegversperring antwoordt altijd op dezelfde manier, namelijk “het kan niet”. Dat wordt gevolgd door een pijnlijk gedetailleerde lijst met alle redenen waarom de taak of het project te duur is, te weinig oplevert, niet op tijd geïmplementeerd kan worden in de tijd die ervoor staat. En eigenlijk was het natuurlijk al vanaf het begin een stom idee.

Type 4: De boze ondersteuningsrobot

Deze persoon is aangenomen om van bureau naar bureau te hoppen om computers te repareren van mensen die het eigenlijk helemaal niet waard zijn. Hij of zij zal doen wat je vraagt, maar geen nanometer meer en in elk gesprek laat hij of zij blijken meer van computers te weten dan jij. Alleen wil deze collega die handige informatie liever niet delen. Als alternatieve baan zou de boze ondersteuningsrobot wellicht hamburgers aan het omdraaien zijn bij McDonalds. Als hij of zij tenminste vertrouwd kon worden met een mes in de buurt van andere mensen.

Type 5: De übergeek

Intelligent, rigide en anti-sociaal. Dat zijn de kenmerken waar de übergeek onmiskenbaar aan te herkennen is. Eigenlijk dus de eigenschappen waar mensen standaard meteen aan denken als ze aan een technisch persoon denken. Op de Myers-Briggs type indicator zou de übergeek in de INTJ klasse vallen, namelijk een introvert, intuïtief denkend en oordelend persoon. Als de übergeek dan echt contact moet hebben met personen van inferieure intelligentie, doet hij of zij dat het liefst via e-mail.

Type 6: De OS fanboy

Er is slechts één pad naar rechtschapenheid. En belangrijker nog, er kan slechts één waardig besturingssysteem bestaan. Alle ongelovigen zijn ketters die genegeerd dienen te worden. Hoewel de meeste fanboys een Apple op hun linkerbil getatoeëerd hebben, zijn er ook Windows- en vooral Linux-volgers. Voor de laatstgenoemde geldt uiteraard; hoe obscuurder de distro, des te beter. Elke conversatie met fanboys eindigt met een discussie waarom het ene OS beter is dan het andere, ook al gebruikt het bedrijf waar je werkt het OS in het geheel niet.

Type 7: De belover

Er is niets wat dit persoon niet zou zeggen om een deal te sluiten. Hij of zij zou zelfs de eigen moeder nog aan mensenhandelaren verkopen. Wil je functies waar het product oorspronkelijk nooit voor ontworpen is? Geen probleem. Heb je het binnen 6 maanden nodig? De belover heeft het in 3 maanden geleverd. Natuurlijk hoeft hij of zij eigenlijk helemaal niets te leveren. Dat doet de ontwikkelaars. Vertragingen, budgettaire overschrijdingen en onmogelijke functie-eisen zijn iemand anders zijn of haar migraine.

Type 8: De schim

De mantra van de schim is “Het is niet mijn taak, het is niet mijn probleem, het is niet mijn fout.” Hij of zij neemt ruimte in op de IT-afdeling, maar vult deze ruimte vreemd genoeg niet. Niemand weet helemaal zeker wat de schim uitvoert. Dat komt vooral doordat hij of zij een expert is in het zo min mogelijk uitvoeren. Na enige tijd krijgt de schim soms managementtaken en transformeert hij of zij in de menselijke wegblokkade.

Bron: Techworld