Tegenwoordig is er voor elk wat wils op gamesgebied. Zeker nu er steeds meer indie-ontwikkelaars zich storten op de gamesmarkt worden games gevarieerder dan ooit. Veel grote studio's spelen het liever op safe en houden het op standaard RPG's, FPSsen en platformers terwijl de indies, die een stuk minder te verliezen hebben, wat meer risico nemen en lekker aan het experimenteren slaan.

Dat resulteert in een hoop bijzondere games waarvan sommige heel specifieke doelgroepen aanspreken. In dit artikel kijken wij naar games die zich vooral richten op programmeurs en mensen die daarin geïnteresseerd zijn. Het gaat dan meestal om puzzel- of adventure games waarbij programmeren, debuggen of hacken een grote rol spelen.

En nee, niet het puzzelachtige, speelse gehack wat sommige games (en series) neerzetten, maar het echte werk. Daarom waarschuwen we ook alvast van tevoren dat deze games niet voor alle gamers zijn. Je kan nog zo goed zijn in puzzelgames en toch hopeloos vastlopen in een van de games uit deze lijst, omdat je geen verstand hebt van programmeren (uitzonderingen daargelaten). Toch zitten er ook games tussen die iets minder realistisch zijn, maar toch een "ontwikkelaars" mindset vereisen.

Ok, we weten wel dat lang niet elke programmeur zit te wachten op het spelen van games, maar wellicht dat je een uitzondering maakt voor dit subgenre. Misschien geven dit soort games je nieuwe inzichten.

HRM (Human Resource Machine)

Deze puzzelgame leert je de simpele basis van het programmeren. Het bedrijf waar jij werkt is eigenlijk een processor en de taken die jij hebt is het manipuleren van bepaalde objecten die je uit de "inbox"-lopende band haalt en de uitkomst op de "outbox"-band plaatst. Helemaal rechts van het scherm staan de instructies die je los kan laten op de objecten.

Je leert in feite een simpele vorm van Assembler waarbij de instructies opcodes zijn, jij als speler het processor register en de ruimte in het kantoor waar je je werk doet, het geheugen.

Pony Island

Pony Island is een metafictie-game. Het verhaal speelt zich af in een oude arcadekast. Deze kast draait het fictionele spel "Pony Island" welke corrupt is geraakt door een demonische entiteit. Deze entiteit steelt je ziel en jij moet je ziel terug krijgen door de code van de game te manipuleren. Je wordt daarbij geholpen door de ziel van een vorige speler die het niet gelukt is te ontsnappen uit de machine.

Pony Island is een point-and-click adventure game die gebruik maakt van veel verschillende programmeurs-metaforen. Je moet zowel de arcadegame spelen als rommelen in het fictieve besturingssysteem waar Pony Island op draait.

Deze game leert je misschien niet echt programmeren, maar het brengt je wel een beetje in de mindset van een programmeur.

Glitchspace

Een echte First Person Programming-game. Je speelt een entiteit die vastzit in cyberspace en zich een weg uit deze wereld moet programmeren. Dit doe je aan de hand van visueel ontwikkelen. Je moet objecten en elementen (her)programmeren om bepaalde plekken toegankelijk te maken of om jezelf makkelijk te kunnen verplaatsen.

De game speelt als een First Person Shooter en doet een beetje denken aan de Portal-series. Het grote verschil is dat je geen geweer in je hand hebt, maar een kubus waarmee je je omgeving kan programmeren. Deze manier van spelen leert je verschillende programmeerconcepten en is leuk vermaak voor de programmeur en ontwikkelaar. Een ander leuk pluspunt is dat deze game ook VR-helpen ondersteunt waardoor je jezelf echt helemaal kan onderdompelen in de prachtige cyberspace-wereld.

Quadrilateral Cowboy

In deze game ligt de nadruk niet echt heel erg op het programmeren, maar meer op het hacken van bedrijven. Je zal met een speciaal hackerdeck deuren, camera's en andere beveiligings-oplossingen moeten hacken. Tenminste, niet jijzelf, maar de agenten die jij op specifieke missies stuurt. Als zij ergens niet uitkomen, zal jij in moeten grijpen en de boel moeten hacken. In sommige gevallen gaat het dan om het (her)programmeren van, bijvoorbeeld, camera's.

Daarnaast kunnen er ook objecten worden verzameld door je agenten die jij kan herprogrammeren om je in de toekomst te helpen bij andere missies.

Hacknet

In deze game moet je de dood onderzoeken van een gebruiker die zichzelf "bit" noemt. Dat doe je door verschillende systemen te hacken en door de beveiliging van verschillende besturingssystemen te omzeilen of ongedaan te maken. Als je eenmaal binnen bent of de boel hebt omzeild, moet je het bestandssysteem van de gehackte computer onderzoeken en/of verschillende bestanden proberen te achterhalen.

Sommige systemen gebruiken gespecialiseerde interfaces zoals e-mail systemen en databases. Als speler zal je flink wat terminal-commando's en specifieke hacking protocollen moeten uitvoeren om binnen te komen.

TIS-100

Assembly-liefhebbers unite! Deze game is voor jullie! TIS-100 is een puzzelspel dat draait om een "zelfverzonnen" versimpelde versie van assembly code. Je werkt op een gevirtualiseerde computer uit 1980 (De TIS-100) die corrupt is geraakt en je zal verschillende stukken assembly-code moeten schrijven om de boel weer aan de praat te krijgen.

De "Tessellated Intelligence System" is een computer met twaalf aparte processing nodes (met een enkel register) en een back-up register. Elke node heeft z'n eigen stukje assembly code tot z'n beschikking en deze kan worden aangepast (of gevuld) door de speler.

Deze puzzelgame is er echt eentje voor de hardcore programmeur. De ontwikkelaars van TIS-100 omschrijven deze game zo: "Het is de assembly-taal programmeergame waar je nooit om hebt gevraagd."

Hack 'n Slash

Hack 'n Slash is een top-down action-adventure game, vergelijkbaar met games als The legend of Zelda. Het grote verschil met alle andere top-down action-adventure games is dat de hoofdrolspeler in de game een heel bijzonder zwaard bij zich draagt. Nu is dat gegeven op zich niet zo heel apart, aangezien er in bijna elke adventure game wel bijzondere magische wapens zitten, maar dit zwaard is anders (echt waar).

Het is namelijk een USB-zwaard. En met dat zwaard kan de hoofdrolspeler z'n omgeving manipuleren (hacken). Als de speler bijvoorbeeld een vijand raakt met het zwaard, krijgt de speler de mogelijkheid alle eigenschappen van de vijand te wijzigen. Het aantal hitpoints kan dan bijvoorbeeld worden aangepast zodat deze met één klap gedood kan worden.

De speler krijgt later in de game ook andere tools waarmee hij de game verder kan manipuleren/hacken. Zo kan de speler met een tool genaamd "the third eye" de debugging interface van de game openen en bepaalde elementen manipuleren waar je met je zwaard niet bij kan.

Het hacken gebeurt op een semi-speelse manier en is niet zo diep als bijvoorbeeld TIS-100. Daardoor is het wellicht wat toegankelijker dan de eerder genoemde game, al klagen sommige spelers in reviews zo nu en dan ook dat het iets te pittig wordt als ze verder komen in de game.

Else heart.Break()

Deze adventure game speelt zich af in een wereld waar atomen zijn vervangen door bits. De wereld is erg levendig en de hoofdrolspeler bevindt zich net in een nieuwe stad. Het is de bedoeling dat je daar nieuwe vrienden gaat maken en zelfs verliefd wordt. Maar niet zonder je door het verhaal heen te programmeren. Ook in deze game zal je regelmatig de console openen en aan het programmeren/hacken slaan.

Het duurt in deze game wel even voordat je kan hacken/programmeren (tenzij je precies weet met wie je het juiste gesprek aan moet gaan). Maar het is wel ontzettend leuk om een 3D point and click-adventure te spelen waarin je de wereld kan manipuleren. Als er één genre is waar je meestal weinig grip hebt op objecten en deze alleen kan gebruiken zoals de studio het voor ogen had, dan is het wel de point 'n click adventure. Else Heart.Break() laat zien dat het ook anders kan.

Screeps

's Wereld's eerste MMO strategie sandbox game voor programmeurs! Er komt geen point 'n click aan te pas. Dit is een strategie-game waarin je echt JavaScript (of een andere taal als je compilers gebruikt) schrijft. Je hoeft daarvoor niet per sé online te zijn. Je kan deze ook in alle rust lekker in je eentje spelen.

De game wordt door de ontwikkelaars als een echte strategie-game gezien. Bouw units, mine resources, territory control, een echte economie, transport, logistiek... je moet het alleen wel zelf in elkaar zetten. In tegenstelling tot alle strategie-games ben je vooral bezig met het managen van resources en het wachten tot je units gebouwd zijn. Dat is niet helemaal van toepassing in deze game. Hoe beter je scripts zijn, hoe beter jouw game loopt. Het maakt niet uit hoe lang je erover doet. Je creeps blijven minen, bouwen en verdedigen, ook als je niet achter de computer zit.


Lijkt het je wat? Je kan de game hier gratis proberen. Je hoeft niet per se een programmeur te zijn. De game leert het je vanzelf. Als je een pro developer bent kan je jezelf mooi online bewijzen in de multiplayer-versie van de game.