Afgelopen zomer leek het erop dat Apple van plan was Macs en iPhones klaar te stomen voor het bedrijfsleven. Daardoor zouden de apparaten niet meer via de achterdeur het bedrijf binnen hoeven te worden gesmokkeld of slechts zijn voorbehouden aan afdelingen als marketing en softwaredevelopment. Dat is nu van de baan.

Klaargestoomd voor bedrijfsleven

Het mislukken van Vista en de opkomst van OS-onafhankelijke webapplicaties heeft de weg vrijgemaakt voor de Mac in de business. Een MacBook Pro kost evenveel als een kwalitatief gelijkwaardige zakelijke Windows-computer, dus kosten mogen geen rol spelen als het gaat om hardware.

Ik hoor vaak van IT-professionals dat Mac-hardware betrouwbaarder is dan pc-hardware en dat OS X minder vaak vastloopt dan Windows. Hieruit kun je voorzichtig concluderen dat ondersteuning door IT qua onderhoud minder zal kosten. Nadeel is wel dat Apple je verplicht Macs te laten repareren bij een geautoriseerd bedrijf. IT is daar natuurlijk niet zo blij mee. Ook vraagt Apple iets meer voor het ondersteuningsabonnement dan computerfabrikanten als Dell, Lenovo en HP.

Met de komst van OS X 10.6 Snow Leopard leek het erop dat de Mac klaargestoomd ging worden voor het bedrijfsleven, omdat eindelijk native ondersteuning voor Microsoft Exchange ingebouwd was en de VPN- en firewall-mogelijkheden stevig onder handen waren genomen. Ook de iPhone kreeg in versie 3.0 van zijn besturingssysteem een flinke facelift. Zo werd e-mailen in landscape-mode mogelijk, konden gebruikers eindelijk knippen, kopiëren en plakken, werd ondersteuning voor de Exchange-agenda ingebouwd en kreeg de smartphone extra beveiligingsopties, waaronder het kunnen uitschakelen van de ingebouwde camera, wissen op afstand, certificate based authentication en policy encryption.

Nauwelijks marktaandeel

Ondanks het goede imago van Apple worden de apparaten nauwelijks in het bedrijfsleven gebruikt. Zo kent de Mac een marktaandeel van 3,5 procent in de markt voor desktops. De iPhone wordt door slechts 3 procent van de bedrijven volop ingezet. Dit is significant minder dan de 63 procent van RIM’s BlackBerry.

Buiten het bedrijfsleven doet Apple het beter. Ongeveer 1 op de 10 computers is een Mac en de iPhone heeft in de smartphone-wereld een marktaandeel van ongeveer 30 procent. Daarnaast wordt 99,4 procent van alle mobiele applicaties verkocht voor het platform van Apple, meldde onderzoeksbureau Gartner onlangs.

Waarom lukt het Apple niet om aantrekkelijker te worden voor het bedrijfsleven?

Ik denk dat het antwoord op die vraag vrij simpel is. Apple heeft bewust een glazen plafond opgetrokken en is niet van plan daar doorheen te breken. In de gesprekken die ik met medewerkers van Apple afgelopen jaren heb gehad werd het onderwerp ‘zakelijk’ altijd vermeden en kreeg ik alleen informatie toebedeeld ‘off the record’. Het bedrijf heeft simpelweg geen plannen om het bedrijfsleven van dienst te zijn.

Apple beschouwt de zakelijke verkopen als ‘bijkomend succes’ – een prettig bijproduct van zijn eigenlijke focus op individuen, ontwikkelaars en kleine bedrijfjes als grafische bureau’s. Natuurlijk zijn voorbeelden te vinden van bedrijven die volledig zijn overgestapt op Mac, maar meestal gaat het om ondernemingen die slechts een klein deel van de medewerkers met van een Mac voorzien.

Prima voor kleine bedrijven

Kleine bedrijven kunnen vrij gemakkelijk op Mac overstappen. De meeste pakketen zijn er ook in Mac variant en bieden nagenoeg dezelfde functionaliteiten als hun Windows-broertjes. Gebruikers die toch iets in Windows moeten doen, kunnen terecht bij pakketten als Parallels of VMWare Fusion om Windows-programma’s in een OS X-omgeving te draaien. Als je IT-afdeling in staat is om twee pakketten tegelijkertijd te ondersteunen en je kunt het betalen, dan is de Mac een prima keuze.

Voor grotere organisaties ligt het anders. Standaard Asset Management-tools voor Mac zijn nog lang niet op het niveau van de Windows-varianten. Remote Management buiten de Exchange policies is een regelrechte ramp, omdat de Mac niet goed wordt ondersteund door Windows Server. Ook zijn er geen goede alternatieven voor tools als HP OpenView, IBM Tivoli, LANdesk en management suites van CA. OS X Server leent zich niet voor centrale beheermogelijkheden voor clients op meerdere locaties. Een Mac naar een Apple Store brengen kan daarnaast problematisch worden als er geen winkel in de buurt zit.

Minder functies op de Mac

Veel gespecialiseerde applicaties voor Windows kennen geen of minder functionele Mac-varianten. Office 2008 voor Mac is een goed voorbeeld. Niet alleen wordt geen ondersteuning geboden voor Visual Basic, ook de Entourage Exchange-client biedt geen ondersteuning voor ik-ben-weg berichten en gebruikers kunnen niet zien welke adressen zich in een Group Address van Exchange bevinden. Dit soort tekortkomingen creëren problemen voor IT.

Je zou bij zakelijk Mac-gebruik kunnen stellen dat hoe meer applicaties je gebruikt, hoe meer kopzorgen je IT bezorgt. Daarom worden Macs vaak alleen voor specifieke afdelingen ingezet zoals marketing.

De iPhone als platform kampt met dezelfde mankementen. Als jouw organisatie remote management, compliance adherence of beheer op grote schaal vereist, heb je pech. Er zijn geen Lotus Notes of Novell GroupWise clients voor de iPhone, enkel de beperkte webmail-toegang. Wel is de ondersteuning voor Exchange op de iPhone beter dan op platforms als Google Android of Palm WebOS, maar het komt niet in de buurt van BlackBerry Enterprise Server (BES) of Windows Mobile i.c.m. Windows Server.

Je kunt configuratieprofielen voor VPN en Exchange ActiveSync naar iPhones verzenden, maar je kunt niet nagaan of die geïnstalleerd worden. Zou je toch te weten kunnen komen dat de profielen inderdaad op de iPhone zijn toegepast, dan kun je nog niet nagaan om welke versie het gaat. IT-personeel vrijmaken om elke iPhone via een usb-connector te laten verbinden om te kijken welke instellingen zijn toegepast is in grote organisaties (waar geautomatiseerd management de standaard is) geen optie.

De verbeteringen die Apple heeft doorgevoerd in Snow Leopard zijn net voldoende om een mkb-bedrijf te faciliteren. Het gebrek aan ondersteuningsmogelijkheden - laat bijvoorbeeld reparaties ook door derden uitvoeren - en de onvolledige functionaliteit van zakelijke software maken dat Mac’s en iPhones voor grote bedrijven geen reële optie zijn.

Jobs says 'no'

Er zijn genoeg gebruikers die al jaren bezig zijn deze problemen bij Apple aan te kaarten, maar de realiteit is gewoon dat Apple geen interesse heeft in de zakelijke markt. Het zou het reilen en zeilen bij het Californische bedrijf een stuk lastiger maken. Bovendien heeft Apple geleerd van de mislukte move toen het bedrijf in 1990 de zakelijke markt wilde betreden. Toen Steve Jobs in 1997 bij Apple terugkeerde koos hij bewust voor een strategie gericht op high-end consumers en individuele professionals. Hij staat nog steeds vierkant achter die keuze.

Apple doet alleen inspanningen als het bedrijf overtuigd is van zijn eigen strategie. Wil men inversteren in enterprise mogelijkheden voor de Mac en iPhone of het ecosysteem om deze apparaten te ondersteunen, dan moet Apple hier een strategie voor ontwikkelen. Apple is blij met kleine bedrijven die vooruit kunnen met Snow Leopard en iPhone OS 3.x . Apple is ook blij met grote bedrijven die overstappen naar Mac/iPhone, maar dit is slechts een prettige bijkomstigheid. Niets meer en niets minder.

Bron: Techworld