Volgens de aankondiging op het Google blog zorgen ontwikkelingen als breedband en draadloze snelheden, krachtige smartphones en hogere schermresoluties ervoor dat het steeds makkelijker wordt om video te kijken waar en wanneer je wilt.

“De grote contentproviders duwen steeds meer content naar ons toe met behulp van alle nieuwe technologieën, maar om dat te doen verlangen ze hoge kwaliteit video en audio, veilige levering en andere contentbeveiliging en video optimalisatietechnieken”, aldus Google.

DRM

Het gevreesde woord dat Google hier omzeilt is DRM. De waarheid is dat de meeste content, hoewel veelal digitaal, nog steeds naar ons toe komt via andere kanalen dan het internet.

Google probeert dat echter open te breken met Google TV. Maar allerlei grote Amerikaanse contentproviders zoals NBC, ABC en CBS vonden het idee van internettelevisie maar eng. Daarop hebben ze het nieuwe medium geblokkeerd.

Daar komt DRM om de hoek kijken, aangezien het een vertrouwd iets is voor de oude reuzen. De grote contentproviders willen hun waar niet uitzenden zonder DRM. Zelfs alle hype rond HTML5 video brengt daar geen verandering in. De HTML5 specificaties specificeren niet welke video codec er gebruikt dient te worden. Dat laat het over aan de leveranciers.

The masterplan

Google heeft een tijd geleden ook On2 gekocht om de VP8 codec te open sourcen en gebruikt het op YouTube. Google zou daarbij HTML5 adopteren in combinatie met al deze factoren en zo de content van grote provicers kunnen uitzenden.

Volgens Kroc Camen van OSnews zal Google een DRM laag aanbrengen in de Chrome browser, het Chrome OS en Android. Daardoor zou het bedrijf de grote content wel mogen vertonen en kan het een enorm marktaandeel krijgen.

Bron: Techworld