Voor Android heeft Adobe zelf een native player ontwikkeld, maar voor andere platforms moeten de makers zelf voor de players zorgen. RIM, Microsoft, WebOS (voorheen Palm maar nu opgekocht door HP), Symbian en andere mobiele platformen moeten dus zelf kijken of ze het in het OS incorporeren of dat ze het toelaten als app. Het zal nog best moeilijk worden om uit te vinden op welke bestaande telefoons het kan draaien.

Jared Newman van PCWorld merkt verder op dat het zelfs met Android zelf niet helemaal werkt. Flash Player 10.1 werkt namelijk alleen met Android 2.2, en Android 2.2 staat op dit moment alleen op de Google Nexus One. Met uitzondering van de Nexus One, en misschien de Motorola Milestone kan het nog maanden duren voordat Android 2.2 zelfs maar beschikbaar is.

In de praktijk

Maar, zelfs met alleen de Nexus One als barometer, is er nu eindelijk een echt proof-of-concept voor Flash op een smartphone. In plaats van een gevecht in woorden tussen Apple en Adobe, of speculaties in de pers over waarom Flash niet geschikt is voor mobile computing, kunnen we nu echt gaan zien of het werkt. Steve Jobs heeft een aantal factoren opgenoemd als verdediging van zijn beslissing om Flash te verbannen van de iPhone en de iPad. Betrouwbaarheid en prestaties, batterijduur en beveiliging waren de belangrijkste. Bovendien heeft Flash een muis nodig, waardoor het incompatible zou zijn met de touchscreen interface. Zullen deze redenen stand houden op de Nexus One?

Als de gebruikers Flash Player 10.1 op Android 2.2 eenmaal gaan gebruiken, zullen de bewijzen uit de praktijk binnen komen stromen, en zullen we te weten komen wat voor impact Flash Player heeft op de prestaties van apparaten zoals de Nexus One. Als de batterijduur ineens instort, dan krijgen we dat te horen. Als Andoroid OS door Flash Player ineens kwetsbaar wordt voor aanvallen, dan horen we dat.

Breed uitgemeten

Uiteindelijk zal het succes van Flash Player 10.1 op Android – meer specifiek op de Nexus One – beslissend zijn voor de toekomst van Flash op mobiele apparaten. Als het voldoet aan de verwachtingen, dan zullen meer platformen Flash omarmen, en dan zal misschien zelfs Apple door de gebruikers gedwongen worden om toe te geven.

Maar aan de andere kant zal elk probleempje met Flash op Android breed worden uitgemeten, als bewijs van de eeuwige wijsheid van Apple, en dat kan dan leiden tot een nog bredere ondersteuning van HTML5, waarmee Flash kan worden vervangen als het gaat om interactieve mobiele advertenties en video content op smartphones en tablets.

Steun van bedrijven

Bedrijven hebben er belang bij dat er een winnaar uit deze strijd komt. Bedrijven willen interactieve mobiele advertenties gaan plaatsen, ze willen websites gaan maken met multimedia content. Maar ongeacht of Flash het goed doet op Android of andere mobiele platformen, HTML5 zal het misschien toch gaan winnen, zeker als Apple bij zijn beslissing blijft. Want HTML5 heeft dan sowieso het grootste bereik, omdat je zowel Android als iOS4 mee beslaat.

De Nexus One is zojuist het proefkonijn geworden in het experiment dat Flash voor mobiel heet. Laat de wedstrijd beginnen! Bron: Techworld