In mei zal de Google Nexus One in Nederland verkrijgbaar zijn. Maar tot nu toe is de telefoon allesbehalve een succesverhaal. Ondanks de goede reviews, werden in de eerste 74 dagen na de lancering maar 135.000 exemplaren verkocht. Dat is erg mager in vergelijking met het miljoen Motorola Droids en iPhones dat in dezelfde periode na de lancering over de toonbank ging.

En het nieuws van vandaag de dag helpt ook niet. Zo duwde Google gebruikers van Verizon Wireless zachtjes in de richting van de Motorola Droid, de nieuwste Android telefoon, terwijl de Nexus One binnenkort ook op dat netwerk beschikbaar komt.

Lakse marketing

Gezien de lakse manier waarop Google zijn telefoon aan de man brengt, kun je je afvragen of de zoekgigant zich er echt zorgen over maakt of hun telefoon een succes wordt of een mislukking. Het online verkoopplan van het bedrijf is vanaf het begin af aan bedenkelijk geweest. De meeste consumenten willen een smartphone namelijk aanraken en proberen voordat ze hem kopen. Zou de iPhone zo’n geweldige hit zijn geweest als de mensen niet met het aanraakscherm hadden kunnen spelen in de Apple Store bij hun in de buurt?

Daarnaast is er in Amerika op tv helemaal geen reclame geweest voor de Nexus One, terwijl de spotjes voor de iPhone en de Droid alle kanalen overspoelen. De Nexus One bestaat alleen maar online. En webmarketing mag dan een prachtige manier zijn om geeks te bedienen, die niets liever doen dan het vergelijken van specs, het is geen manier om de massa’s te bereiken, die niet eens weten wat Android is – en die daar ook helemaal niet in zijn geïnteresseerd.

Groot succes

Dus is de Googlephone nu een mislukking? Een aantal mensen lijkt dat te denken. “De Nexus One is een flop. Dat weet iedereen”, vertelde Colin Gillis van BGC Partners aan Wall Street Journal in een verhaal over de Nexus One. En als je let op de verkopen van vergelijkbare telefoons, dan heeft hij natuurlijk gelijk. Maar als je het vanuit een andere hoek bekijkt, dan is de Nexus One een overweldigend succes. De handset heeft er namelijk mede voor gezorgd dat Android is neergezet als een levensvatbaar besturingssysteem.

Volgens het onderzoeksbureau comScore groeit het marktaandeel van Android in de VS dramatisch. Van november 2009 tot februari 2010 is het met 5,2 procent gestegen. En al ligt het 9-procent aandeel van Google nog ver onder die van RIM en Apple, het schiet toch indrukwekkend omhoog.

De Nexus One is dan wel geen bestseller, maar dat doet misschien helemaal niet ter zake. De telefoon heeft gediend als een Android demo, die aan applicatieontwikkelaars heeft laten zien waar Android precies toe in staat is. En nu introduceren steeds meer merken Android-toestellen, waardoor het marktaandeel van het besturingssysteem nog verder omhoog zal gaan. Ook in Europa.

Bron: Techworld