Research Director van IDC John Delaney roept het jaar 2006 in herinnering. Toen zei Eric Schmidt in een interview met Reuters dat een mobiele telefoon gratis zou moeten zijn. Een telefoon zou moeten worden betaald uit de verkoop van advertenties, net zoals kranten hun geld verdienen met advertenties.

Geen quantum leap

Maar drie jaar later heeft Google zelf een telefoon gelanceerd die allesbehalve gratis is. In combinatie met een abonnement kost het apparaat 179 dollar en zonder abonnement moet een klant er maar liefst 530 dollar voor neertellen. Een consument moet wel heel erg zitten te springen om deze telefoon, wil hij of zij er dat geld voor geven. Als Google grote groepen mensen wil overhalen om het apparaat te kopen, dan moet het bedrijf met zijn telefoon dus een 'quantum leap' bieden in features en functionaliteit. Of het moet een hebberigheid genereren bij de mensen, zoals Apple dat met de iPhone heeft gedaan.

De analyse van Delaney is duidelijk. De Nexus One is een erg goede telefoon in het 500 dollar-segment, maar, al noemt Google de telefoon zelf een "supertelefoon", er is geen sprake van een quantum leap. Er is niets dat de telefoon bijzonder maakt in dat bepaalde segment, zoals de iPhone dat wel was. Bovendien wordt de Nexus One niet beschouwd als een iPhone-killer.

Strategisch

Er van uitgaande dat Google geen telefoonproducent wil worden, blijft de vraag dan ook waarom Google deze telefoon op de markt heeft gezet. Android zou dit jaar toch al flink wat vaart krijgen zonder dat Google zich ermee bemoeide. Verschillende producenten komen dit jaar met verschillende telefoons met het besturingssysteem van Google. en die producenten zouden het wel eens behoorlijk vervelend kunnen vinden dat Google nu zelf in hun vijver gaat zitten vissen.

Delaney neemt aan dat het een strategische zet is. Google wil meer gebruikers van zijn eigen mobiele services, waardoor het bedrijf beter advertenties kan verkopen en meer informatie binnen krijgt. Google wil het startpunt zijn van het mobiele internetgebruik. En blijkbaar vertrouwt het daarbij niet helemaal op de andere producenten. Het wil zelf aan het roer staan, aldus Delaney. En de verschillende producenten zullen deze zet van Google heus wel slikken. Ze hebben Android veel te hard nodig voor hun eigen doelen.

De prijs

Dit lijkt erg plausibel allemaal, maar dan blijven we nog steeds zitten met de prijs. Als dit inderdaad de strategie is van Google, dan is het zaak voor de zoekgigant om zo snel mogelijk zo veel mogelijk van die telefoons te slijten. Pas dan kan het strategische doel worden bereikt. Als Google daar niet in slaagt, dan kan dat het merk flink wat schade toebrengen, vooral omdat altijd de vergelijking gemaakt zal worden gemaakt met de hoeveelheid iPhones die over de toonbank gaan.

Met deze prijs zal de Nexus One nooit in gigantische hoeveelheden worden verkocht. Daarvoor is hij gewoon te duur. De telefoon hoeft heus niet helemaal gratis te worden, schrijft Delaney, maar Google zou er wel verstandig aan doen om hem een stuk goedkoper te maken. Als hij gelijk heeft loont het dus de moeite om nog even te wachten met de aanschaf. Bron: Techworld